کد خبر : 400836 تاریخ : ۱۴۰۱/۵/۶ - 02:13
ایران به دنبال نتایج ملموس در مذاکرات برجام

هیئت تحریریه

26 ژوئیه 2022

تارنمای تهران تایمز

برگردان علی‌اصغر شهدی

Asghar.shahdi@gmail.com

 

در آخرین نشانه مبنی بر اینکه واشنگتن هنوز آمادگی اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم برای پایان مذاکرات هسته‌ای را ندارد، یک مقام آمریکایی از عدم تمایل ایران به بازگشت به توافق هسته‌ای 1394 (2015) خبر داد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات‌متحده اخیراً گفت: «ایالات‌متحده و شرکای ما در 1+5، به روند بازگشت متقابل به پایبندی به برجام متعهد هستند، اما صفت کلیدی در اینجا «متقابل» است. ما تا به امروز هیچ نشانه‌ای مبنی بر آمادگی یا تمایل ایران در این مرحله برای بازگشت به برجام ندیده‌ایم.»

 

این اظهارات در حالی مطرح شد که به دلیل عدم تمایل آمریکا به اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم، مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای 1394 (2015) موسوم به برجام به بن‌بست رسیده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این‌که آمریکا علت وقفه مذاکرات را متوجه ایران دانسته است، گفت که ایران همچنان یکی از طرفین توافق هسته‌ای است و آماده دستیابی به یک توافق خوب و قوی را دارد. ایران عضو برجام بوده و هست. وی در توئیتی نوشت: «طرفی که برای «ورود مجدد» به توافق باید «حسن نیت» و «جدی بودن» را ثابت کند، ایالات‌متحده است. ما متعهد به دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار که منافع پیش‌بینی‌شده برجام را برای ایران تضمین کند باقی می‌مانیم.»

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای بدون هیچ نتیجه مشخصی در دوحه قطر برگزار شد. پس از پایان مذاکرات دوحه، ایران دلیل عدم نتیجه‌گیری این مذاکرات را پرهیز آمریکا از اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم عنوان کرد. از سوی دیگر، آمریکا اتهام مشابهی را علیه ایران مطرح کرد که بسیاری از کارشناسان معتقدند بخشی از یک بازی سرزنش است.

علی باقر کنی، مذاکره‌کننده اصلی هسته‌ای ایران، اخیراً نمایندگان ایران را در جریان آخرین تحولات پیرامون مذاکرات هسته‌ای قرار داده است. ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: نمایندگان حاضر در این کمیسیون بر لزوم اخذ تضمین‌های کافی از سوی آمریکا در صورت بازگشت به توافق هسته‌ای تأکید کردند.

به گفته عمویی، باقری کنی در این دیدار گفت: مذاکرات ایران و گروه 1+4 از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی جوزف بورل و انریکه مورا ادامه دارد. آخرین گفتگوی تلفنی حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اواسط تیرماه انجام شد.

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: در عزم دولت جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، قوی و پایدار تردیدی وجود ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران از تلاش‌های مستمر بورل و مورا، قدردانی کرد.

بورل ضمن قدردانی از ابتکارات جمهوری اسلامی برای غلبه بر موانع و حل برخی از اختلافات باقیمانده برای دستیابی به توافق نهایی، بر آمادگی خود و معاونش برای تسریع این روند از طریق ارتباط و رایزنی با همه طرف‌ها تأکید کرد.

بورل افزود: معتقدم ماه‌ها تلاش باید به نتیجه برسد و به تلاش‌های خود برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران و آمریکا به نقطه توافق ادامه خواهم داد.

همچنین ابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون رؤسای جمهور ایران و فرانسه اخیراً در گفت‌وگوی تلفنی درباره مذاکرات هسته‌ای گفتگو کردند. رئیس‌جمهور ایران در این تماس گفت: «جمهوری اسلامی ایران دستیابی به توافق را منوط به حل‌وفصل کامل مسائل پادمانی و ارائه تضمین‌های لازم ازجمله تداوم پایبندی معتبر طرفین به توافقنامه و تأمین شرایط اقتصادی به نفع ملت ایران می‌داند.»

 

کارشناسان بر این باورند که مذاکرات جاری بر سر برجام نشان داده است که ایران به دنبال نتایج ملموس است و نه صرفاً گفت‌وگو برای مذاکره. این‌که آیا ایالات‌متحده نیز همین را می‌خواهد یا خیر، یک سؤال باقی می‌ماند.