کد خبر : 400698 تاریخ : ۱۴۰۱/۴/۲۹ - 17:48
محمد جواد حق شناس رئیس پیشین کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در گفتگو با ستاره صبح آنلاین: جشن غدیر باید در بوستان ها برگزار می شد/مراسم روز عید غدیر را می توان یک مانور نامگذاری کرد/نباید در موج هفتم کرونا جمعیت زیادی را در یک فضای کوچک جمع کرد ستاره صبح آنلاین/پیام فیض:راهپیمایی غدیر امسال با نام مهمونی ۱۰کیلومتری حد فاصل چهار راه ولیعصر تا چهار راه پارک وی در تهران برگزار شد. برگزاری این مراسم با تبلیغات وسیع محیطی توسط شهرداری تهران صورت گرفت و حدود ۶۰۰ موکب،۴۰شهربازی موقت،۷۰استیج، دو میلیون پرس غذا و ۱۱۰هزار اسباب بازی در این مراسم بین مردم توزیع شد. هرچند پاسداشت عید غدیر امری پسندیده ای است، اما بهتر است مثل گذشته این کار توسط خود مردم صورت گیرد و برگزاری آن باعث ترافیک نفسگیر برای شهروندان نشود. ترافیک سنگین و شلوغی بسیار زیاد ایستگاه های مترو پس از این مراسم از حواشی مهمونی ۱۰کیلومتری بود. در این ارتباط ستاره صبح آنلاین گفتگویی با محمد جواد حق شناس انجام داده که در ادامه میخوانید:

متاسفانه مقامات بهداشتی چشم خود را بر روی اینگونه مراسم ها بسته اند
باید گزارشی رسمی مبنی بر هزینه های مراسم روز عید غدیر منتشر شود
در پایان مراسم شاهد ترافیک سنگین خودروها در تمام نقاط مرکزی شهر، قفل شدن خدمات رسانی حمل و نقل عمومی در آن منطقه از جمله مشکلاتی بود که ساعت ها مردم را در خیابان نگه داشت
بهتر بود با رویکرد محله محوری این جشن را برگزار کنند.
متولی برگزاری مراسم عید غدیر نهادهای حاکمیتی بودند
جمع شدن 3میلیون شهروند در آن خیابان به لحاظ محاسبات ریاضی هم ممکن نیست

 

نظر شما در ارتباط با برگزاری مهمونی 10 کیلومتری مراسم عید غدیر چیست؟
برگزاری هر مراسمی که به مشارکت و شادی اجتماعی کمک کند درست و صحیح است. این مراسم می تواند یک فصل مشترک بین مردم و نهادهای عمومی ایجاد کند. در دوره پنجم شورای شهر این نوع مراسم ها را در ایام نوروز و اعیاد مذهبی داشتیم که در بوستان ها و معابر شهری برگزار می شد. تلاش بر این بود که در روزگار سخت مردم، بستر اندک شادی در سطح شهر فراهم شود.
برگزاری مراسم مهمانی 10کیلومتری با حمایت و مدیریت نهادهای حاکمیتی مانند صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و برخی دیگر از نهادها که مردم محور نیستند صورت گرفت. این امر باعث شد اهدافی فراتر مشارکت و شادی اجتماعی مد نظر قرار گیرد. می تواند مراسم روز عید غدیر را یک مانور خطاب کرد.
تاکید بر روی 10کیلومتری بودن مراسم و شرکت 3میلیون نفر در این مراسم کمی بزرگنمایی بود. جمع شدن این تعداد آدم به لحاظ ریاضی هم در آن موقعیت ممکن نیست. اما شاهد یک استقبال عمومی بودیم که نشان می دهد اگر برنامه ریزی باشد می توانیم مراسم هایی بگیریم که شادی اجتماعی مردم را افزایش می دهد و مردم نیز از آن استقبال می کنند.
عنوان غدیر یک جشن مورد احترام همه شیعیان و مسلمانان است.
متاسفانه عدم برنامه ریزی مناسب برای این مراسم مسئله ای نیست که بتوان از کنار آن به راحتی گذشت. در پایان مراسم شاهد ترافیک سنگین خودروها در تمام نقاط مرکزی شهر، قفل شدن خدمات رسانی حمل و نقل عمومی در آن منطقه از جمله مشکلاتی بود که ساعت ها مردم را در خیابان نگه داشت. امکان این بود که با برنامه ریزی دقیق جلوی این اتفاقات گرفته شود.
بهتر بود به جای تاکید بر عدد 10 کیلومتر، این جشن را در 22 منطقه شهری تهران با تمرکز بر پارک ها و بوستان های شهری انجام می دادند تا حجم بیشتری از مردم مشارکت کنند. این امر نارضایتی و مشکلات پس از مراسم را هم به همراه نداشت.
 

با توجه به هزینه سنگین 2میلیون پرس غذا آیا تامین بودجه چنین مراسم هایی با شهرداری است یا خیر؟
شهرداری تهران عنوان کرده که با مشارکت نهادهای مدنی و عمومی این مراسم را برگزار کرده است. متاسفانه گزارش رسمی بعد از این مراسم منتشر نشد که هزینه های آن به چه نحو و از کجا تامین شده است. یکی از مشکلاتی که وجود دارد اصراف در هزینه های این چنین مراسم هایی است. اینگونه مراسم ها در دوران شهرداری احمدی نژاد هم وجود داشت. حجم زیادی از بودجه شهری را صرف اینگونه مراسم ها می کردند که به نظر منطقی نبود. به جای اینکه مردم را در یک فضای کوچک مثل خیابان در شرایطی که موج هفتم کرونا هم آغاز شده، جمع کنند، بهتر بود با رویکرد محله محوری این جشن را برگزار کنند. متاسفانه مقامات بهداشتی چشم خود را بر روی اینگونه مراسم ها بسته اند.
به اعتقاد بنده به جای دنبال عدد گذاری در مراسم ها باید به اصل واقعه تمرکز کرد.