کد خبر : 400143 تاریخ : ۱۴۰۱/۴/۵ - 19:14
چند توصیه‌ برای پیشگیری و مقابله با میگرن

آرزو مسیب‌زاده-مشاور تغذیه و رژیم درمانگر
 

ستاره صبح آنلاین-میگرن یک اختلال و سردرد شایع و ناتوان‌کننده است کـه حدود ۲۰ درصد از زنان و ۱۰ درصد از مردان را درگیـر خود می‌کند. این درد بسیار شایع است و روز‌به‌روز به تعداد افراد مبتلابه این بیماری عذاب‌آور اضافه‌تر می‌شود. میگرن با شمار گسترده‌ای از مشکلات چشمی ازجمله اختلال دید و درد چشم همراه است. اولین اقدامی که هر فرد با شروع سردرد میگرنی به ذهنش می‌رسد مصرف مسکن است؛ اما بیایید کمی از منظر پیشگیری به مسئله نگاه کنیم و کمی هم با مکمل‌های غذایی مؤثر آشنا شویم، زیرا پیشگیری، یک قسمت مهم از درمان میگرن است. دراین‌ارتباط باید یاد بگیریم که چطور کمتر دچار این سردردها شویم، چراکه مسکن‌ها همان‌طور که می‌دانید عوارض خاص خود را دارند؛ به‌طوری‌که مصرف بیش‌ازحد مسکن می‌تواند اختلالات گوارشی، کبدی، کلیوی و قلبی ایجاد کند و باعث مزمن شدن سردرد شود. لازم است به یاد داشته باشید که مصرف بیش از ۸ عدد قرص مسکن در ماه یا ۲ عدد در هفته برای سردردهای میگرنی مجاز نیست.
عوامل محرک مرتبط با میگرن باید شناسایی شوند. این عوامل متعدد هستند و لزوماً در همه افراد یکسان نیستند؛ مانند به هم خوردن ساعت خواب، گرسنگی و افت قند خون، مواجهه با نور خورشید یا سرما، خوردن بعضی مواد غذایی.
نوع تغذیه و رژیم غذایی در ایجاد و تشدید بیماری میگرن اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بنابراین برای جلوگیری از بروز یا تشدید میگرن باید عوامل تغذیه‌ای را نیز در نظر گرفت. ازجمله مواد غذایی محرک سردرد میگرنی می‌توان به غذاهای آماده و فراوری شده که حاوی افزودنی هستند، کاکائو، پنیرهای مانده، سرکه، ترشی و هر ماده تخمیر شده دیگر، مرکبات، غذاهای چرب و نفاخ، سیر و پیاز خام، آجیل و ... اشاره کرد.
برای اینکه تشخیص دهید کدام ماده غذایی برای شما محرک است، بهترین روش ثبت دریافت غذایی و مقایسه آن با زمان بروز حملات است. با تشخیص و حذف این مواد غذایی به‌راحتی دفعات بروز حملات میگرنی را کاهش می‌دهید. بعضی مکمل‌های غذایی می‌توانند شدت و دفعات بروز حملات را کاهش دهند که عبارت‌اند از: مکمل منیزیم، کو آنزیم کیوتن، ویتامین ب ۲.
در کنار این مکمل‌ها، بابونه چه به‌صورت دم‌نوش و چه به‌صورت مکمل می‌تواند در تسکین سردردهای میگرنی مؤثر باشد. مکمل بابونه وحشی به‌صورت قطره در داروخانه‌ها موجود است. درصورتی‌که دارو مصرف می‌کنید حتماً قبل از مصرف این مکمل‌ها جهت پیشگیری از بروز تداخل با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.
مطالعات اخیر نشان داده است که برطرف کردن کمبود ویتامین‌های ب ۱۲ و D نیز در کاهش شدت بروز میگرن مؤثر است. پس اگر مبتلابه میگرن هستید سطح این دو ویتامین را چک کنید و طبق دستور متخصص تغذیه آن‌ها را به حد نرمال برسانید.
کمبود ویتامین D یا ویتامین آفتاب بسیار شایع است و احتمال بروز کمبود ویتامین ب ۱۲ در افرادی که جراحی‌های کاهش وزن انجام داده‌اند، افرادی که گیاهخوار مطلق هستند و سالمندان بالا است.
دوری از استرس و اضطراب برای جلوگیری از بروز و تشدید میگرن بسیار مهم است. همچنین افراد مستعد سردرد میگرنی باید نسبت به مصرف آب فراوان در طول روز اهتمام لازم را داشته باشند. نکته آخر اینکه خواب نقش مهم و کلیدی در مقابله با میگرن دارد، بنابراین افرادی که میگرن دارند باید از خواب و استراحت کافی و لازم برخوردار باشند.