کد خبر : 399899 تاریخ : ۱۴۰۱/۳/۲۶ - 11:11
آقای دادستان نیم‌نگاهی هم به ساخت غیرقانونی برج 27 طبقه زرین متعلق به «موسسه مالی و اعتباری ملل» و «شرکت عمران تکلار» در قلب تهران بیندازید ستاره صبح آنلاین- مصطفی فروغی: مؤسسات مالی و اعتباری در دولت احمدی‌نژاد رشد قارچ گونه کردند و بازارها را دچار نوسان و تلاطم و سودکلان به جیب زدند. یکی از آن ها موسسه مالی و اعتباری عسکریه بود. این مؤسسات در نهایت ورشکسته شدند و دولت روحانی مجبور شد دست در جیب مردم کند، 36 هزار میلیارد تومان به مال‌باختگان این مؤسسات پرداخت کند.

- برج 27 طبقه زرین در دوره قالیباف در زمین مشاعات مردم بدون داشتن پروانه شروع به ساخت کرد

- شورای عالی معماری شهرسازی که یک نهاد حاکمیتی است، دو نوبت دستور توقف ساخت این برج را صادر کرد؛ اما متخلفان به کمک دیوان عدالت اداری به کار خلاف خود ادامه داده و می دهند

- پیروز حناچی زمانی که دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی بود، زمانی که معاون شهرسازی شهرداری تهران بود و زمانی که شهردار تهران بود به دلیل غیرقانونی بودن ساخت این برج با ساخت آن مخالف بود

- نگذارید مترو پل آبادان در برج 27 طبقه زرین در تهران تکرار شود

- متأسفانه در جریان ساخت این برج تاکنون یک نفر کارگر جان خود را ازدست‌داده و خانواده‌اش داغدار شده‌اند

 

 

*موسسه مالی و اعتباری عسکریه

یکی از مؤسساتی که در ایجاد نوسان، تورم، گرانی و کاهش ارزش پول ملی نقش داشت «موسسه مالی و اعتباری عسکریه» بود که توسط یک روحانی به نام «سید امین جوادی» در مشهد، بالای یک مغازه و در قالب صندوق قرض الحسنه شکل گرفت. این موسسه به «موسسه مالی و اعتباری عسکریه» و بعد به «موسسه ملل» تغییر نام پیدا کرد.

*صدور پروانه ساخت برای برج 27 طبقه زرین  توسط شهرداری تهران پس از ساخت!

مقامات می‌دانند که «موسسه مالی و اعتباری ملل» به کمک یکی از شرکت‌های وزارت راه و شهرسازی یک برج 27 طبقه مغایر مقررات در مجتمع برج‌های هرمزان در تهران ساخته و علاوه بر اینکه به حریم مسجد  الزهرا (س) تجاوز کرده، حقوق ساکنان را نیز ضایع کرده است‌ پرونده ساخت این برج در دستگاه قضایی سال ها مطرح بوده و هست. اکثریت سهام این برج متعلق به «موسسه مالی و اعتباری ملل» است. این برج بانظر مثبت دیوان عدالت اداری علی رغم مخالفت شورایعالی معماری وشهرسازی و ... ساخته شده است.

*نادیده گرفتن دو مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی

شورای عالی معماری و شهرسازی که یک نهاد حاکمیتی است، پس از کش‌وقوس فراوان و مستنداتی که توسط ساکنان برج‌های عمران تکلار به این شورا ارائه شد، پس از استماع نظر «موسسه ملل» و «شرکت عمران تکلار»، دو نوبت رأی به توقف ساخت این برج داد که مصوبه آن موجود است؛ اما متخلفان توانستند از دیوان عدالت اداری مجوز ادامه کار دریافت کنند و به ریش حدود 1000 خانوار این مجتمع که اغلب از نخبگان کشور به شمار می‌روند، بخندند و به آن ها دهن کجی کنند.

*صعود عسکریه از صندوق قرض‌الحسنه به موسسه ملل

سید امین جوادی روحانی اهل مشهد سال 1366 با صندوق «قرض‌الحسنه عسکریه» فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 1373 مجوز فعالیت «تعاونی اعتباری آزاد» از وزارت تعاون اخذ کرد. پس‌ازآن حوزه عملیات خود را از مشهد به دیگر شهرها گسترش داد. سال 1385 و در دولت اول احمدی‌نژاد «صندوق قرض‌الحسنه عسکریه» به «موسسه مالی و اعتباری عسکریه» تبدیل شد.

 

*روایت یک  تاجر مشهدی از جوادی و صندوق قرض الحسنه

کریم علیجان‌نژاد تاجر برنج اهل مشهد که سید امین جوادی را به خوبی می‌شناسد درباره فعالیت اولیه صندوق قرض‌الحسنه به روزنامه ستاره صبح گفت: در ابتدا یک فرد خیر مکانی را به صورت رایگان در اختیار این صندوق قرارداد سید امین جوادی با 500 هزار تومان کار خود را آغاز کرد. پس از مدتی میزان سود این موسسه افزایش پیدا کرد و بسیاری از وام‌گیرندگان با چالش پرداخت وام با بهره بالا مواجه شدند. درنهایت جوادی تعداد شعبات این موسسه را افزایش داد و در شهرهای دیگر شعب را دایر کرد. پرسش این است که آیا نباید بررسی شود که چگونه یک روحانی که باید فردی ساده‌زیست باشد از یک صندوق قرض‌الحسنه کوچک در بالکن یک مغازه در مشهد توانست با کسب سود از طریق وام به افراد و ورود به بازار ارز، سکه، مستغلات و ... به ثروت نجومی دست پیدا کند و اکنون برج ساز شده و مشغول در ساخت یک برج 27 طبقه زرین که در شهرک غرب در مجتمع برج‌های عمران تکلار و در زمین مشاعات متعلق به مردم است مشارکت کند. قیمت هر متر این برج بیش از 100 میلیون تومان است. آیا این خدمت به مردم است یا  ثروتمندان و ...

*دستور احمدی نژاد

شورای عالی معماری و شهرسازی در دو نوبت رأی به توقف ساخت این برج داده است، همچنین احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پیشین و عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی نیز دستور توقف ساخت این برج را داده بود. دیوان عدالت اداری هم در رأی بدوی به نفع مالکان رأی داد، اما در تجدیدنظر به نفع متخلفان رأی صادر شد.

انتظار از قوه قضاییه، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و ... این است که به پرونده ساخت غیرمجاز این برج 27 طبقه که می‌تواند در آینده جان شهروندان را به خطر اندازد ورود پیدا کنند و نگذارند این بار احتمالا مترو پل در برج 27 طبقه زرین تکرار شود. مهم‌تر اینکه حقوق ضایع‌شده مالکان بازستانده شود. مدارک و مستندات فراوان در خصوص ساخت غیرقانونی برج 27 طبقه زرین وجود دارد. ساخت این برج در دوره شهرداری قالیباف بدون آن‌که مجوز کمیسیون ماده 5 و پروانه ساخت داشته باشد، شروع شد بعدها پروانه آن صادر شد. این درحالی است که اجازه ساخت بنا زمانی مجاز است که شهرداری برای آن پروانه صادر کرده باشد.

پرسش از سید امین جوادی این است که او که وعده داده بود درآمد از صندوق قرض‌الحسنه را در اختیار محرومین قرار خواهد داد، چرا در حاشیه مشهد اقدام به ساخت بنا و برج نکرد و برای خدمت یکی از بهترین مناطق شهر تهران را انتخاب کرد؟ متأسفانه در جریان ساخت این برج تاکنون یک نفر کارگر جان خود را ازدست‌داده و خانواده‌اش داغدار شده‌اند. ساکنین برج‌های هرمزان اهل مطالعه و بعضاً استاد دانشگاه، حقوقدان، اقتصاددان، قانون‌گذار، نویسنده، روزنامه‌نگار، وزرا و نمایندگان پیشین مجلس، سفرای پیشین و ... هستند، انتظارشان این است که پرونده ساخت این برج که از ابتدا غیرقانونی بوده است، توسط دستگاه قضایی زیر ذره‌بین قرار گیرد و متخلفان مجازات شوند.

*احتمال تکرار مترو پل در برج زرین در تهران

طرح اولیه مجتمع برج‌های عمران تکلار اجازه ساخت 13 تا 17 و بعضاً 20 طبقه را می داد. برج زرین 27 طبقه است و قبل از اینکه از شهرداری پروانه دریافت کند با چراغ سبز شهرداری تهران (دوره قالیباف)، شرکت عمران تکلار وابسته به وزارت راه و شهرسازی آغاز به کار و بعد 110 میلیارد تومان بابت صدور پروانه به شهرداری تهران پرداخت کرد.

پیروز حناچی زمانی که دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی و زمانی که معاون شهرسازی شهرداری تهران و زمانی که شهردار تهران بود به دلیل غیرقانونی بودن با ساخت این برج مخالف بود؛ اما متخلفان با چراغ سبز دیوان عدالت اداری به کار خود ادامه دادند. این برج مصوبه کمیسیون ماده 5 را نداشته ولی ساخت را انجام داده است. هر بنائی که ساخته می‌شود تابلویی مقابل آن باید نصب‌شود که نام مالک، مجری و ناظر در آن ذکر شود در ساخت این برج به رغم اصرار ساکنان هیچ‌گاه چنین تابلویی نصب نشد اکنون که مترو پل یک فاجعه ملی برای کشور شده آیا نباید علاج واقعه را قبل از وقوع آن کرد و جلوی ساخت غیرقانونی این برج که سودجویان در پشت آن مخفی‌شده‌اند را گرفت و از احتمال تکرار مترو پل در برج 27 طبقه زرین جلوگیری کرد؟ اکثریت سهام شرکت عمران تکلار را موسسه ملل خریداری کرده است انتظار از دستگاه قضایی این است که به این پرونده ورود پیدا کند و فهرست خریداران نیز در اختیار افکار عمومی و رسانه‌ها قرار دهد. روزنامه ستاره صبح، روزنامه دنیای اقتصاد و روزنامه قانون در سال‌های گذشته با ارائه گزارش‌های مستند از مسئولان خواستند جلوی ساخت این برج گرفته شود؛ اما این گزارش‌ها ره به جایی نبرد و متخلفان همچنان به کار خود ادامه داده و می‌دهند. این برج در محل ورودی ماشین‌های آتش‌نشانی ساخته‌شده است.

*تجاوز به حریم مسجد الزهرا (س)

شرکت عمران تکلار و موسسه ملل حدود 600 متر به حریم مسجدالزهرا (س) تجاوز کردند. این مسجد از طریق دادگاه توانست متجاوزران را محکوم کند. مستندات این تجاوز در دادسرا و همچنین نزد مسجد و افراد شاکی وجود دارد.