کد خبر : 378033 تاریخ : ۱۴۰۰/۱۲/۷ - 19:40
هشدار و توصیه جمعی از سفرای پیشین به دولت فرصت تاریخی و طلایی برای صادرات گاز به اروپا/صادرات گاز ایران به اروپا عقب‌ماندگی و اثر تحریم‌ها را جبران خواهد کرد موضوع تامین نفت و گاز اصلی‌ترین نیاز کشورهای صنعتی است و بارها بر سر تأمین انرژی در جهان جنگ و خون‌ریزی درگرفته است. یکی از پشت صحنه‌های حمله روسیه به اوکراین تصاحب منابع گازی این کشور توسط روسیه متجاوز است تا بتواند گاز بیشتر به اروپا صادر کند. برنامه دولت‌های سازندگی، اصلاحات و تدبیر و امید این بود که امکان صادرات گاز ایران به اروپا را که به‌صرفه‌تر و نزدیک به اروپا است، فراهم کنند؛ اما تنش بی‌پایان تهران با غرب و نقش کلیدی که روسیه در این ماجرا داشته و دارد مانع این مهم شده است. روسیه همواره ایران را رقیب خود درزمینه صادرات نفت و گاز می‌دانست و می‌داند به همین دلیل تلاش می‌کند تا مناقشه ایران و غرب پایان نگیرد تا مسکو سود آن را ببرد. اکنون شرایط فرق کرده و روسیه به لحاظ نفت و گاز تحریم شده و دریچه برای صدور گاز ایران به اروپا از هر زمان دیگر بازتر شده است در این ارتباط جمعی از سفرای پیشین کشور در جهان با صدور بیانیه‌ای به دولت هشدار داده و خواستار استفاده از فرصت تاریخی و طلایی برای صادرات گاز ایران به اروپا شده اند. در ادامه متن این بیانیه را می‌خوانید.

به گزارش ستاره صبح آنلاین سایه جنگ، بحران ناشی از تحولات اوکراین و حمله نظامی به اوکراین حمایت از «جمهوری‌های جدایی‌طلب»، ا‌روپا را فراگرفته و نگرانی‌های فراوانی در خصوص فرآیند تأمین انرژی این قاره که بخش مهمی از آن را روسیه تأمین می‌کند، مردم و مسئولان اروپایی را آشفته کرده است. در همین حال در روزهای گذشته ششمین نشست مجمع تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز طبیعی در دوحه قطر و با حضور جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان برگزار شد. اگرچه به دلایل خاص بخش اعظم تولیدات گاز طبیعی جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست‌های ملی به مصرف داخلی اختصاص‌یافته است، لیکن در چشم‌انداز امنیت انرژی اروپا گاز به عنوان اولویت اول این قاره، ذخایر عظیم گاز جمهوری اسلامی ایران را فرا روی تولید و صادرکنندگان گاز طبیعی قرار داده است و فرصت مناسبی را برای ایران در تنظیم مناسبات با اروپا و تأمین‌کننده مطمئن انرژی آن فراهم کرده است. فرصتی که از رهگذر عواقب و نتایج بحران اوکراین و به ویژه پس از تعلیق خط لوله گازی «نورد استریم ۲» توسط صدراعظم آلمان در پاسخ به اقدام روسیه و همکاری‌های مسبوق به سابقه تهران - بروکسل می‌تواند شرایط مناسبی را در بستر ظرفیت گاز طبیعی جمهوری اسلامی ایران به‌مثابه محور آتی مناسبات کشور در چارچوب «گاز طبیعی، ظرفیت و فرصت‌های پیش رو» قرار دهد که اوضاع فعلی اروپا و همکاری‌های گذشته تهران - بروکسل، فضای همکاری‌های فی‌مابین را به‌گونه‌ای ساماندهی نماید که نتیجه قهری آن جبران عقب‌ماندگی‌های سال‌های فشار و تحریم بر صنعت نفت و گاز کشور شود. یادآوری این نکته می‌تواند مفید باشد که درگذشته نه‌چندان دور و در چارچوب سیاست کلی تنوع‌بخشی به منابع تأمین انرژی اروپا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از دارندگان ذخایر عظیم نفت و گاز جهان، هدف اصلی سیاست‌گذاران انرژی در اروپا تشخیص داده‌شده بود و اتفاقات و رخدادهای پس از نهایی شدن موافقت‌نامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و جامعه جهانی در تابستان سال ۱۳۹۴ و حضور هم‌زمان کمیسرهای انرژی - سیاست خارجی و مهاجرت کمیسیون اروپایی برای اولین بار در جمهوری اسلامی ایران، بیان عملی تمایل و عینیت یافتن سیاست‌های انرژی اروپا، منعکس در «کتاب سفید» اروپا بود، با استقبال تهران برای عملیاتی شدن همکاری‌ها با بروکسل در بخش انرژی همراه گردید.

عوامل بازدارنده صادرات گاز به اروپا
اگرچه رخدادهای سال‌های اخیر درروند مناسبات و گفتگوهای هسته‌ای و بدعهدی‌های غرب و اروپا در اجرای تعهداتشان و شرایط داخلی کشور، مانع از تحقق کامل سرفصل‌ها و تعهدات جامعه بین‌المللی در اجرای مصوبات موافقت‌نامه هسته‌ای شد، لیکن شرایط پس از اجلاس ششم سران کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز طبیعی جهان در دوحه قطر و آنچه در اروپای بحران‌زده و نگران فردای انرژی خود، برای ایران فراهم نموده است؛ بنابراین استفاده بهینه از این فرصت تاریخی است که ناظر بر این فرض است که خروج از پاره‌ای پیش ذهنیت‌های غیر کارشناسی و جناحی و نگاه واقع‌بینانه به منافع کشور در شرایط خاص کنونی که انتظار سرانجامی امیدوارکننده برای مردم ایران از مذاکرات وین در اذهان شکل‌گرفته، ضرورتی عینی و انکارناپذیر است. اگر همانند بسیاری از این فرصت‌ها این فرصت هم ‌از دست برود که پیش از این در کشور ناظر آن بوده‌ایم، از کنار آن با هوشیاری عبور کنیم، انرژی و گاز طبیعی امکان بسترسازی روابطی نوین و مبتنی بر منافع ملی و فراگیر برای همه طرف‌های ذینفع در این فرآیند را فراهم می‌سازد، به ویژه آنکه با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها سرمایه‌گذاری اروپا در صنعت گاز ایران باهدف صادرات آن به اروپا می‌تواند یکی از گزینه‌های اولویت دار برای تنوع‌بخشی در تأمین و رفع نیاز گازی اروپا تلقی شود.

جمعی از سفرا و دیپلمات‌های تالار سیاست خارجی شمس:
ابراهیم رحیم‌پور- عباس ملکی- علی آهنی- مرتضی بانک- علی نعمت اللهی -هاشمی گلپایگانی- مجتبی فدایی فرد- نوروزی- محمد طاهری- فرازی -جاوید قربان او غلو- معظمی- امیر خلیلی- علایی- محمود صدری- جواد انصاری- قاسم محبعلی- نصرت‌الله تاجیک - ابوالقاسم دلفی- شریف خدایی-فرجی راد- محمد بختیاری