کد خبر : 377718 تاریخ : ۱۴۰۰/۱۱/۱۸ - 01:33
تغذیه مناسب برای ضربه‌فنی «اُمیکرون» هرچند واکسیناسیون بهترین راه برای محافظت در برابر کرونا است، بااین‌حال تمرکز بر یک رژیم غذایی خوب و مغذی می‌تواند سیستم ایمنی بدن را به‌خوبی تقویت کند تا در مقابله با ویروس بتواند عملکرد بهتری داشته باشد. خواب خوب، مناسب و کافی نیز به بدن اجازه می‌دهد تا ازنظر جسمی و ذهنی خود را بازسازی کند. به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، امی گودسون، متخصص تغذیه در دالاس در آمریکا، 5 ماده غذایی که می‌توانند بیشترین سهم را در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا داشته باشند معرفی کرده است:

۱- مرکبات و سبزیجات
 لیمو، پرتقال و نظایر آن‌ها از خانواده مرکبات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین سی هستند که تأثیر خوبی را بر دستگاه ایمنی بدن به‌منظور مقابله در برابر ویروس‌ها خواهند داشت. همچنین انار به دلیل آنتی‌اکسیدان بالا ازجمله میوه‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را به‌خوبی تقویت می‌کند. متخصصان علم تغذیه همچنین سبزیجات همچون اسفناج را به دلیل محتوای ویتامین سی آن‌ها توصیه می‌کنند. کلم‌پیچ نیز سرشار از ویتامین سی است و مصرف آن به تقویت بنیه دفاعی بدن بسیار کمک می‌کند. خانواده کلم‌ها به خاطر تأثیرات شگفت‌انگیزشان بر سلامتی شناخته می‌شوند. در میان کلم‌ها اما کلم بروکلی غنی از ویتامین سی است که بدن را در برابر هجوم ویروس‌ها کمک می‌کند.
 

2- ادویه‌ها
ادویه‌جات و سبزی‌های خشکی نظیر زردچوبه، زیره، کاری، سیر، آویشن، ریحان، رزماری، پونه کوهی، زنجبیل یا حتی زعفران غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و برای سیستم ایمنی بدن کمکی ارزشمند به شمار می‌روند.
 

3- آجیل و دانه‌های روغنی
میوه‌های خشک نظیر توت گوجی، توت خرس، آلو و کشمش تأثیر خوبی بر تقویت ایمنی بدن دارند. دانه‌های روغنی نیز منبع خوبی برای تأمین نیازهای بدن هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به بادام، گردو یا حتی فندق اشاره کرد.
 

4- حبوبات
هرچند حبوبات شاید در نگاه اول به نظر نیایند، بااین‌حال منبع مغذی بسیار خوبی برای مصونیت بدن از ابتلا به ویروس‌ها هستند. ازجمله این مواد غذایی پرارزش می‌توان به لوبیا قرمز، عدس و نخود اشاره کرد.
 

5- چای سبز
چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان ضد سرطانی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است. این ترکیب گیاهی از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد، اتم‌های ناپایداری که باعث تخریب سلولی می‌شوند، جلوگیری می‌کند. علاوه بر این مطالعات قبلاً ثابت کرده‌اند که آنتی‌اکسیدان کاتچین‌ موجود در چای سبز خاصیت ضدالتهابی دارند.