کد خبر : 377627 تاریخ : ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ - 11:26
متخصصان هشدار دادند بخش‌های ICU بیماران کرونایی‌ها که بسته بود دوباره باز شد تهدید مضاعف « اُمیکرون» برای گروه‌های پرخطر بستری کودکان تا ۶۰ درصد افزایش‌یافته است

رئیس بیمارستان رسول اکرم (ص) از افزایش موارد بستری کرونایی در بخش‌های بیمارستانی و آی‌سی‌یو خبر داد و گفت: اگر قرار باشد حجم بالایی از موارد ابتلا را داشته باشیم، افراد گروه‌های پرخطر، حتی در شکل خفیف همه‌گیری هم حتماً پایشان به بخش‌های بیمارستانی و بستری بازخواهد شد.
دکتر تقی ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت مراجعات کرونایی و بستری در بیمارستان رسول اکرم (ص)، گفت: اوایل دی‌ماه هیچ بیمار کاندیدای بستری در آی سی یو نداشتیم و بعد از دو سال بخش‌های آی‌سی‌یو برای بیماران کرونایی بسته شد. درعین‌حال میزان بستری کرونایی در بخش‌ها نیز محدود بود. البته به صورت پراکنده بیمار کرونایی در بخش داشتیم، اما محدود بود. وی افزود: این در حالی است که طی ۱۰ تا ۱۵ روز گذشته هم میزان مراجعات سرپایی کرونا افزایش‌یافته و به طبع آن میزان مراجعات بستری‌مان هم بالا رفته است. درعین‌حال با توجه به وخامت حال برخی از مبتلایان به کرونا، بخش آی‌سی‌یو را برای بیماران کرونایی مجدداً باز کردیم. همچنین اکنون در بخش تنفسی‌مان هم بیماران کرونایی بستری‌شده است. ریاحی گفت: به‌طور واضح بیماران سرپایی مبتلا به کرونا بیشتر شده‌اند. حتی برخی بیماران عادی بافکر اینکه سرماخورده‌اند، مراجعه می‌کنند، اما بعد مشخص می‌شود که به کرونا مبتلا شده‌اند. وی تأکید کرد: هرگونه علائم تنفسی و سرماخوردگی را باید ابتلا به کرونا تلقی کرد و پروتکل‌های بهداشتی مربوطه را برای عدم انتقال بیماری به دیگران رعایت کرد. ریاحی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به رفتار ویروس اُمیکرون طی روزها و هفته‌های آینده باید شاهد افزایش موارد بستری بیماران و حتی افزایش بستری در بخش‌های مراقبت ویژه باشیم. رئیس بیمارستان رسول اکرم (ص) گفت: اگر قرار باشد حجم بالایی از موارد ابتلا را داشته باشیم، افراد گروه‌های پرخطر، مانند افراد مسن، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و ... در معرض خطرند و حتی در شکل خفیف همه‌گیری هم حتماً پایشان به بخش‌های بیمارستانی و بستری بازخواهد شد.

افزایش 
ابتلا کودکان 
به امیکرون
فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: به نظر می‌رسد موارد بستری نیز در کودکان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر شده است. علیرضا ناطقیان، فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ارتباط با وضعیت ابتلای کودکان به کرونا به خبرنگار ایلنا گفت: تقریباً از ده روز گذشته روند افزایش موارد سرپایی کرونا در اطفال به‌وضوح در شهر تهران افزایش پیداکرده است و به نظر می‌رسد موارد بستری نیز در کودکان حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بیشتر شده است. او در ادامه گفت: موارد مثبت پی سی آر به‌طور قابل‌توجهی بالا رفته و این نشان می‌دهد با سرعت زیادی در حال رفتن به سمت درگیری اطفال هستیم. اینکه میزان درگیری به چه میزان خواهد بود به بسیاری از عوامل ازجمله به رفتار مردم و اینکه چه قدر بازگشایی‌ها و حضور افراد در دور همی‌ها و تجمعات ادامه پیدا کند، وابسته خواهد بود.ناطقیان افزود: گروهی که بیشتر از همه حساس است و ممکن است بیماری خودش را در آنها بیشتر نشان بدهد، گروه سنی اطفال به ویژه زیر ۱۲ ساله‌هاست. شیوع او میکرون کار متخصصان کودکان را سخت کرده است و بسیاری اوقات منبع ابتلای کودک شناخته نمی‌شود. جدا از کودکانی که به مهدکودک می‌روند و آنجا ممکن است دچار افزایش موارد شویم، بسیاری از اوقات ممکن است خود افراد خانواده هم دچار او میکرون شوند و علائم خفیفی داشته باشند، پی سی آر ندهند و بیماری آن‌ها شناخته نشود و کودکان خودشان را نیز مبتلا کنند.

علائم کرونا
ناطقیان در ارتباط با رایج‌ترین علائم کودکان گفت: علائم فعلی کرونا شبیه به علائم کرونای معمولی است اما ما در حال حاضر موارد تب بالا، بی‌حالی، تهوع و استفراغ و در ادامه درگیری ناحیه حلق و حنجره به صورت سرفه‌های خروسکی را به عنوان علائم احتمالی کرونا در نظر می‌گیریم. گاهی اوقات اسهال نیز در کودکان به خصوص در سنین پایین‌تر ممکن است دیده شود. علائم هشدار این است که اگر کودکی از ابتدا تب جدی دارد و بدن‌درد، کوفتگی، سردرد، احساس خشکی گلو در او به صورت عمده وجود دارد و تغییر صدا در آن دیده می‌شود یا سرفه‌های خروسکی در کودک شکل بگیرد باید آن را مشکوک قلمداد کرده و موردبررسی قرارداد. ناطقیان در ارتباط با وضعیت کادر درمان افزود: همین حالا نیز ما دچار مشکل هستیم و تعداد قابل‌توجهی از کارکنان ما مبتلا شده‌اند که گرچه ابتلای آن‌ها شدید نیست اما به دلیل نیاز به قرنطینه و جدا شدن آن‌ها از گروه درمان، هر کدام از آنها اگر تا هفت روز هم از خدمت‌رسانی معاف شوند، خواهید دید که در هفته‌های بعد ما با کمبود نیروهای تخصصی چه درزمینه پرستاری و چه پزشکی روبه‌رو خواهیم شد و این مسئله دوباره بار کاری را برای دیگر کارکنان بیمارستان‌ها مضاعف می‌کند. این مسئله دقت کار کادر درمان را پایین می‌آورد، احتمال خطای پزشکی را بالا می‌برد و تمام این‌ها باعث می‌شود از اوج گرفتن این بیماری آسیب ببینیم. درعین‌حال که سعی می‌کنیم تمام پروتکل‌ها را رعایت کنیم اما متأسفانه به دلیل سرایت پذیری بسیار بالای ویروس باز هم می‌بینیم کارکنان ما این روزها با شدت بیشتری به بیماری درگیر می‌شوند. او در انتها با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقاتی که در سطح کشور درحال رخ دادن است و افزایش شهرهای با رنگ قرمز، برای کنترل هرچه بیشتر بیماری، هر استانی در مورد بازگشایی مدارس به صورت جداگانه تصمیم بگیرد و در حال حاضر اگر شیب موارد بیماری و بستری در هر استانی بالاست، باید سعی کنند مدارس را دوباره غیرحضوری کنند، از طرفی دانشگاه‌ها را نیز باید تا جایی که می‌شود مدیریت کنند که افراد به صورت مجازی آموزش ببینید.