کد خبر : 346863 تاریخ : ۱۴۰۰/۹/۱۷ - 15:17
ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد: حاشیه‌های 16 آذر در دیدار رودررو روسای سه قوه با دانشجویان

روز دانشجو از دیرباز فرصتی بوده برای مطالبه گری از حاکمیت بدون لکنت زبان! مطالباتی که در آن به رنگ بوی قومیتی و نه منافع شخصی، هرچه که هست دانشجویان در چارچوب منافع ملی بیان می‌کنند. دانشجو قشر نخبه‌ای است که با صدای مردم است و درخواست مردم را از مسئولین نمایندگی کرده و می‌کند. روز دانشجو است بهانه‌ای برای بیان این مسائل است. امسال نیز به سنت هرساله مسئولین عالی‌رتبه نظام به دانشگاه‌ها رفتند و پای صحبت دانشجویان نشستند. نشست سران سه قوه با دانشجویان حواشی به دنبال داشت. رئیس مجلس به دانشگاه شهید بهشتی، رئیس‌جمهور به دانشگاه صنعتی شریف و محسنی اژه‌ای در محل قوه قضاییه میزبان دانشجویان بود.


نشست با دانشجویان یا تجمع انتخاباتی!
قالیباف روز 15 آذر در نشست خود با دانشجویان به حکمرانی ضعیف جمهوری اسلامی پرداخت و گفت که در این حوزه کارنامه قابل قبولی نداریم. وی در مقام رئیس قوه مقننه پاسخگو باش دو گزارش عملکرد دوساله مجلس به‌ظاهر انقلابی را تشریح کند به نشست با دانشجویان به چشم یک تجمع‌ انتخاباتی نگریست و او در بخشی از سخنان گفت: کسی فکر نمی‌کرد که یک روستایی، پیرمرد، پیرزن و یا کودک در کمتر از ۳ دقیقه به پلیس دسترسی داشته باشد اما ما این کار را انجام دادیم. قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به جوسازی‌ها توجهی نداشته باشید. بنده همه پروژه‌هایی را که در شهرداری انجام می‌شد، به‌صورت شفاف اعلام کردم. این سخنان نشان از آن دارد که قالیباف همچنان سودای رفتن به پاستور را در سر دارد؛ اما در حاشیه این نشست دانشجویان با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی خواستار تصویب طرح شفافیت آرا نمایندگان بودند. گفتنی است که درباره عملکرد 16 ساله قالیباف در شهرداری تهران حرف‌وحدیث‌های فراوانی وجود دارد.


انتقادات تند از رئیس‌جمهور

سید ابراهیم رئیسی روز 16 آذر به دانشگاه صنعتی شریف رفت تا در روز دانشجو در این دانشگاه به ایراد سخنرانی بپردازد. در این نشست سخنرانی محمدحسین بیات دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شریف حاشیه‌ساز شد. رسانه‌ها سخنان تند بیات در این نشست را در فضای مجازی نشر دادند.

این سخنان باعث شد رئیسی در نطق خود به حواشی چند وقت اخیر که به دولت نسبت می‌دهند بپردازد. او انتصابات فامیلی در دولت خود را تکذیب کرد و گفت برای روشن شدن واقعیت به انتصابات در سایر دولت‌های قبلی دقت کنید. رئیسی همچنین در واکنش به افزایش نرخ ارز که در روزهای اخیر انتقادات شدیدی را به دولت همراه داشت گفت: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاش‌اند هم‌زمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند.


 از من سؤال صوری نپرسید، من را جدی نقد کنید
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در دیدار با جمعی از دانشجویان ضمن گرامیداشت روز دانشجو خطاب به آن‌ها گفت: من فقط در بلندگو نمی‌گویم من را نقد کنید؛ همواره در مواردی هم که در رسانه ملی حاضر شدم خواسته‌ام که به‌جای سؤال‌های صوری، سؤال‌های جدی از من بپرسند و مرا نقد کنند؛ ممکن است حتی نتوانم به آن سؤال جواب بدهم و خطا کنم، اما اشکالی ندارد
رئیس دستگاه قضا همچنین در بخش دوم نشست و پس از استماع مطالبات مطرح‌شده از سوی دانشجویان، بیان کرد: مطمئن هستم این نشست‌ها و شنیدن این نقدهای صریح همراه با آرامش و متانت حتماً و قطعاً برای بنده و همه مسئولین مؤثر و مفید است، اما عزیزان لازم است بدانید مشکلات زیاد است و باید آن‌ها را اولویت‌بندی کنیم. رئیس دستگاه قضا به برگزاری دادگاه‌ها به‌صورت علنی چراغ سبز نشان داد و گفت با برگزاری این دادگاه‌ها موافق است.