کد خبر : 346827 تاریخ : ۱۴۰۰/۹/۱۶ - 03:24
گزارش خبری- تحلیلی ستاره صبح آنلاین؛ سخنان تلویزیونی رئیس‌جمهور ؛ ادعا یا واقعیت سید ابراهیم رئیسی سومین گفت و گوی مستقیم تلویزیونی خود با مردم را شامگاه یکشنبه انجام داد و در آن به موضوعات مختلف که مجری برنامه از وی سؤال می‌کرد پاسخ می‌داد.
به گزارش ستاره صبح آنلاین نکته قابل تأمل اینکه مجری تلویزیون برخلاف گفت‌وگوهایی که با حسن روحانی انجام می‌داد و او را به چالش می‌کشید و به‌طور مثال پرسش‌هایی در رابطه با مالباختگان موسسه‌های اعتباری، بورس، روابط خارجی و... از وی می‌کرد؛ این بار مجری رویکرد پوششی و مثبت نسبت به عملکرد دولت سیزدهم در پیش‌گرفته بود. در این ارتباط سید ابراهیم رئیسی گفت: «بازار به ثبات رسیده و تورم نیز کنترل شده و سیر صعودی تورم به سیر نزولی تغییر جهت داده است.» این در حالی است که در 100 روز گذشته تورم و گرانی بر اساس اعلام مراکز رسمی مثل وزارت صمت افزایش‌یافته و مهم‌تر اینکه قیمت دلار که بر قیمت دیگر کالاها تأثیرگذار است و قیمت آن در مردادماه در کانال 24 هزار تومان بود در روزهای اخیر به کانال 30 هزار تومان وارد شد. نکته دیگر آنکه در 100 روزه گذشته قیمت مسکن، اجاره‌بها، خودرو و کالاها افزایش‌یافته است. اگر بازار به ثبات رسیده بود چنین افزایش قیمتی وجود نداشت. در ادامه گزیده‌ای از سخنان رئیس‌جمهور را می‌خوانید.

رئیسی یکشنبه شب در سومین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم، در پاسخ به این پرسش که چه نمره‌ای به ۱۰۰ روز فعالیت دولت خود می‌دهید، گفت: نمره را باید مردم بدهند. داوری و قضاوت مردم در این رابطه منصفانه و عادلانه است.
وی ادامه داد: مردم هم از شرایطی که دولت تحویل شد و هم گذر زمان خوب آگاه‌اند و شرایط کرونایی که کشور با آن مواجه بوده، شرایط مالی و اقتصادی کشور، وضعیت خزانه و وضعیت کالاهای اساسی را  می‌دانند. از همه مهم‌تر اینکه امید و اعتماد مردم آسیب‌دیده بود که وظیفه دولت بود اعتماد مردم را بازآفرینی کند.

برای تأمین واکسن با کشورهای مختلف صحبت کردم
رئیس‌ دولت سیزدهم گفت: گره‌گشایی و حفظ جان مردم را در روز تنفیذ حکم رئیس‌جمهوری، مسائل اولویت دار اعلام کردم که کرونا و ضرورت واکسیناسیون مهم‌ترین آن بود. در آن زمان روزی حدود ۷۰۰ خانواده ایرانی داغدار می‌شدند که این برای ما و مردم غصه شده بود که چرا کار جدی‌تر از این انجام نمی‌شود. رئیسی یادآور شد: پاسخی که آن روزها می‌شنیدم این بود که تخصیص ارز به دلیل مشکلات ارزی امکان ندارد یا کشورها به دلیل شرایط تحریمی به ما واکسن نمی‌دهند. از ۳۰ میلیون واکسن شاید ۵ میلیون هم وارد نشده بود و امروز خدا را شاکریم آمار ابتلا و فوت هر دو کاهش جدی پیداکرده است. وی ادامه داد: برای تأمین واکسن با کشورهای مختلفی که به راحتی می‌توانستند واکسن را تأمین کنند، صحبت کردم و سیل ورود واکسن به کشور آغاز شد و وضعیت را متفاوت کرد. شخصاً با برخی کشورها تماس گرفتم و موضوع را پیگیری کردم.

دلایل تأمین واکسن
در حالی رئیس‌جمهور از واکسیناسیون گسترده سخن می‌گوید که محمدجواد ظریف وزیر خارجه سابق با انتشار گزارشی که در روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسید نوشت: دولت دوازدهم تا پایان فعالیت خود حدود 110 میلیون دز واکسن را یا وارد کرد یا برای خرید آن توافق شد. بنابراین اینکه واکسیناسیون سرعت گرفته از یک‌سو تلاش‌هایی بوده که دولت قبل انجام داده و دولت سیزدهم آن را به سرانجام رسانده و دلیل دیگر بحث موافقت وزارت خزانه‌داری آمریکا با پرداخت پول واکسن از محل پول‌های بلوکه‌شده ایران بوده که روز 28 خرداد این مجوز برای کشورهایی که پول ایران در آنجا بلوکه‌شده صادرشده است. البته روند رو به رشد سرعت واکسیناسیون در دولت فعلی یک اقدام مثبت به نفع جان مردم بوده است.

پرداخت حقوق کارمند
رئیس دولت مردمی نکته دوم را مسئله اداره کشور عنوان کرد و گفت: روزهای پایانی مردادماه زمانی که هنوز دولت ما از مجلس رأی اعتماد نگرفته بود و با اعضای دولت قبل جلسه تشکیل می‌دادم، موضوعی به نام حقوق کارکنان دولت در مردادماه مطرح بود که از کدام منبع و بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول حقوق را پرداخت کنیم. امروز سه ماه می‌گذرد و بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود.

سه کار مهم دولت در 100 روز اول
دولت هرماه علاوه بر هزینه‌های خود، ماهیانه به‌طور متوسط ۱۰ هزار میلیارد تومان فاکتورهای از قبل خرج شده که این فاکتورها همان سررسید اوراق است که مربوط به دولت قبل است و تأکید شده که از بانک مرکزی قرض نگیریم. وی استقراض از بانک مرکزی را به معنای خلق پول که دارای آثار تورمی است اقدام دوم عنوان کرد و گفت: اگر استقراض از بانک مرکزی داشتیم، مردم در ماه‌های گذشته آن را در سفره خود حس می‌کردند. قرار است از این پس نسبت به خلق پول، افزایش نقدینگی و هر اقدام تورم‌زا حساس باشیم و در بودجه ۱۴۰۱ هم تلاش شد تا ساختارهای بودجه طوری تنظیم شوند که ضد تورم باشند. مسئله سوم تأمین کالای موردنیاز مردم و نظام توزیع کالاهای موردنیاز مردم است. در توزیع کالاها متأسفانه شاهد صف‌هایی بودیم که باکرامت مردم همخوانی نداشت. امروز توزیع با استفاده از خدمات و کسب‌وکار نوین هوشمند انجام می‌شود و این کار در برخی استان‌ها شروع‌شده است. دولت نسبت به ثبات اقتصادی و کنترل قیمت‌ها موفق بود. ثبات اقتصادی برای خریدار، فروشنده و تولیدکننده افتاده است. بازار باید برای مردم قابل پیش‌بینی باشد تا برای خرید و فروش و اقدام کنند. به دنبال تحقق این موضوع هستیم و این‌که دست‌یافتنی است.

اجلاس شانگهای و عشق‌آباد
رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به حضور خود در دو نشست بین‌المللی در عشق‌آباد و دوشنبه طی 100 روز گذشته، افزود: در این مدت در ارتباط حضوری با هیئت‌های خارجی و ارتباطات تلفنی آنچه محور بود،  این بود که اراده جمهوری اسلامی برای گسترش ارتباطات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با جهان است. وی گفت: در اجلاس شانگهای با سران حاضر در اجلاس دیدار و در این دیدارها بر توسعه روابط ایران با این کشورها تأکید داشتم و هیچ‌کدام قانع به این میزان ارتباط نبودیم. رئیسی بابیان اینکه از زمان سفر به عشق‌آباد تاکنون بر اساس آمار وزارت امور خارجه، تجارت ما با تاجیکستان سه برابر افزایش‌یافته است، افزود: پس از پذیرش عضویت دائم ایران در شانگهای از فعالان اقتصادی خواستم فعال شوند. رئیس دولت مردمی با اشاره به سفر خود به ترکمنستان و شرکت در اجلاس سران اکو، گفت: ما ۵ سال با ترکمنستان مشکل داشتیم. با انجام این سفر هم ارتباط برقرار و هم مسئله ترانزیت حل شد. همچنین قرارداد سواپ گاز میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان برقرار شد و این قرارداد می‌تواند زمینه خوبی باشد برای اینکه ایران را هاب ترانزیت منطقه‌ای قرار دهیم.

رفع تحریم‌ها  
رئیسی خاطرنشان کرد: موضوع رفع تحریم‌ها باقوت دنبال شد و مسئله خنثی‌سازی تحریم‌ها هم دنبال می‌شود بودجه ۱۴۰۱ را با این مسائل ارتباط نمی‌دهیم و هر دو مسئله را دنبال می‌کنیم. درباره کنترل قیمت اجناس و نظام عدالت توزیع و کوتاه کردن دست دلالان، معتقدیم سامانه جامع فعال شود. بخش‌های مختلفی سامانه دارد اما جامعیت ندارد و به هم متصل نیست که نمی‌توانیم بهره‌مندی کامل از آن داشته باشیم. باید بندرها و گمرکات و بخش‌های وزارت صمت با یکدیگر لینک شوند.

ارز ترجیحی
وی در پاسخ به پرسشی درباره ارز ترجیحی و رویکرد دولت سیزدهم در این خصوص افزود: در قانون ۸ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی در سال جاری پیش‌بینی‌شده است. این رقم در آغاز به کار دولت سیزدهم تمام شد. یعنی پولی که باید در کل سال استفاده شود در اوایل دولت که تازه‌کار را شروع کرده بود پایان مبالغی بود که در قانون پیش‌بینی‌شده بود. ما هم به مردم گفته بودیم که کاری که به اقتصاد شوک وارد کند انجام نمی‌دهیم و مردم را غافلگیر نمی‌کنیم. رئیس‌جمهوری گفت: در جلسات تخصصی بررسی شد که مسئله ارز ترجیحی چگونه خواهد شد و در این رابطه باید چه کاری انجام شود. تمهیداتی هم در دولت برای این قضیه اندیشیده شده است که بتوانیم دست دلال‌ها را قطع کنیم و این امکان مستقیم در جیب مردم قرار بگیرد. در دولت بنا داریم در نظام توزیع و هم در تخصیص اعتبارات جریان دلالی و سوداگری را قطع کنیم و به طرف این برویم که مردم بهره‌مند شوند.

اعتراضات
رئیسی گفت: من بعضی از اعتراضات را وارد می‌دانم و خودم در میان اجتماعات مردم می‌روم. می‌بینم که حرفی می‌زنند و من خودم دنبال می‌کنم. مشاهده می‌کنم که کاری به‌ناحق و با تأخیر انجام‌شده است البته حضور من نمادین است و همه دستگاه‌ها باید به خط شوند و به مردم خدمت کنند.