کد خبر : 346608 تاریخ : ۱۴۰۰/۹/۱ - 00:52
گزارش خبری - تحلیلی ستاره صبح آنلاین؛ خطر هوای آلوده بیشتر از کرونا/ : تداوم آلودگی هوا در کلان‌شهرها/ : تهران در آبان با ۱۳ روز هوای ناسالم رکورد زد سازمان جهانی بهداشت در آخرین آمار خود اعلام کرده است که آلودگی هوا سالانه جان هفت میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد که عمدتاً به دلیل سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، بیماری انسداد مزمن ریوی، سرطان ریه و عفونت‌های حاد تنفسی رخ می‌دهد.
به گزارش ستاره صبح آنلاین دراین‌ارتباط از هر ۱۰ نفر، ۹ مورد هوایی را تنفس می‌کنند که حاوی مقادیر بیش‌ازحد مجاز آلاینده‌ها است. استفاده از حمل‌ونقل پاک، سوخت سبز، مدیریت زباله‌های شهری، مدیریت سوخت و خانه‌های کم‌مصرف ازجمله بهترین راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا هستند. دراین‌ارتباط رئیس پلیس راهور تهران بابیان اینکه آلودگی هوا به‌مراتب خطرناک‌تر از کرونا است، گفت: سالیانه ۴ هزار نفر در تهران به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم جان خود را به دلیل آلودگی هوا از دست می‌دهند و این نشان می‌دهد که باید در این حوزه ورود جدی داشته باشیم. این حرف رئیس پلیس راهور از این جهت درست و هشدار دهنده است که الودگی هوا ممکن است در یک شبانه روز مثل آنچه حدود 70 سال پیش در لندن اتفاق افتاد و هزاران نفر بر اثر آلودگی هوا فوت کردند ، ممکن است در تهران یا دیگر کلانشهرها رخ دهد و جان هزاران نفر را بگیرد. متاسفانه روز گذشته کیفیت هوای تهران در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های سنی قرار داشت. همچنین در شهرهای کرج، مشهد، تبریز و ... نیز هوا آلوده بود و روز شنبه هوای اصفهان در وضعیت بنفش قرار داشت. کارشناس واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه آبان ماه با ثبت ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، آلوده‌ترین ماه پایتخت از ابتدای سال جاری از منظر آلاینده ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون بوده است، گفت: «وقوع شرایط نسبتاً پایدار و سکون نسبی جوی در بیشتر روزهای ماه جاری در تشدید غلظت بیشتر آلاینده‌ها به‌ویژه ذرات ریز معلق مؤثر بوده‌اند.» همچنین روز گذشته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تداوم آلودگی هوای شهرهای پرجمعیت خبر داد. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

هشدار اورژانس تهران
سرپرست مرکز اورژانس تهران توصیه‌هایی را در پی افزایش آلودگی هوا در تهران ارائه کرد و گفت: افرادی که مجبور به فعالیت کاری در محیط بیرون هستند بعد از رسیدن به منزل حتماً استحمام کنند. دکتر یحیی صالح طبری در گفت‌وگو با ایسنا با توصیه به شهروندان که از سفرهای غیرضروری درون‌شهری بپرهیزید، گفت: در مواقع آلودگی هوا در وعده غذایی خود از سبزیجات تازه، شیر و سایر مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنید. به ورزشکاران توصیه می‌شود که در فضای باز ورزش و فعالیت بدنی سنگین نکنند. نوزادان، سالمندان، زنان باردار، بیماران مبتلابه بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر گروه‌های پرخطر نیز حتی‌الامکان از منزل خارج نشوند و اگر هم سفر درون‌شهری ضروری پیش آمد حتماً از ماسک مناسب فیلتردار استفاده کرده و داروهایشان را به همراه داشته باشند. افراد مبتلابه بیماری‌های تنفسی مزمن که از دستگاه اکسیژن استفاده می‌کنند، حتماً هنگام خروج از منزل دستگاه اکسیژن‌ قابل‌حمل را به همراه داشته باشند و با مشاهده علائم تنگی نفس و مشکلات ریوی به اولین و نزدیک‌ترین واحد درمانی مراجعه کرده و یا با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.

تشدید آلودگی هوا در پی افزایش ۱۸ درصدی ترافیک
زهره عبادتی معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران در ارتباط با وضعیت آلودگی هوای تهران به ایلنا گفت: فعلاً ازنظر مقایسه شاخص‌های کیفیت هوای تهران نسبت به سال ۹۹ وضعیت شدیدتر از سال گذشته نیست و در آبان ماه سال گذشته نیز با همین روزهای آلوده مواجه بودیم، اما واقعیت این است که امسال مقداری دمای هوا زودتر کاهش پیدا کرده است و این باعث شده که پدیده وارونگی دما زودتر اتفاق بیافتد. با توجه به افزایش ترافیکی که از اول مهرماه شاهد آن هستیم و متأسفانه می‌بینیم روزبه‌روز هم بیشتر می‌شود و از طرفی سهم ۶۰ درصدی منابع متحرک در افزایش آلودگی هوا، وقتی‌که با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم، این آلودگی تشدید می‌شود.
 بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که اگر مازوت سوزانده شده یا نشده باشد، این آلودگی تشدید شده و مطمئن باشید که منابع متحرک بیشترین تأثیر را در ایجاد آلودگی هوا دارند. متأسفانه گزارش‌هایی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط داده می‌شود که می‌گویند ما در مهر و آبان امسال نسبت به سال‌های گذشته ۱۸ درصد افزایش ترافیک داریم که این خودش تشدیدکننده آلودگی هواست.

میزان گوگرد تولیدی مازوت سه برابر گازوییل است
وی در پاسخ به این سؤال که آیا سوزاندن گازوییل در آلودگی هوای تهران نقش دارد و آلایندگی آن به‌اندازه مازوت است، گفت: معمولاً در فصل سرد سال که مصرف گاز طبیعی در منازل مسکونی افزایش پیدا می‌کند، ممکن است نیروگاه‌ها و صنایع بعضاً در برخی از فرایندهایشان از گازوییل استفاده کنند.
 ترجیح ما به‌عنوان سازمان حفاظت محیط‌زیست قطعاً این است که همه صنایع و نیروگاه‌هایمان از گاز طبیعی استفاده کنند که کمترین میزان آلایندگی را دارد، اما در مقایسه میان مازوت و گازوییل، میزان گوگرد تولیدی مازوت تقریباً سه برابر بیشتر از گازوییل است؛ بنابراین قطعاً مازوت آلایندگی بسیار چشمگیرتری نسبت به گازوییل دارد. الان بسیاری از صنایع و نیروگاه‌های استان تهران هنوز هم از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، اما مدنظرمان است که حتی اگر سوخت صنایع از گاز طبیعی هم تغییر کند، خروجی دودکش‌های صنایع در حد استاندارد باشد که خوشبختانه با پایش‌های روزانه ما مورد خارج از استانداردی در مورد خروجی دودکش‌های صنایع نداشته‌ایم.

سهم ۶۰ درصدی منابع متحرک در افزایش آلودگی هوا
معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران تصریح کرد: همان‌طور که گفتم با توجه به اینکه منابع متحرک ما سهمی ۶۰ درصدی در افزایش آلودگی هوا دارند و آلاینده شاخصمان ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون است، بنابراین باید تمرکزمان را روی کنترل آلاینده‌های تولید شده از منابع متحرک بگذاریم. توسعه، نوسازی و بهسازی حمل‌ونقل عمومی موجود بسیار مدنظر است که باید از سوی شهرداری تهران انجام شود. 
برخورد با ماشین‌های سنگین دودزا و موتورسیکلت‌ها و به‌طورکلی خودروهایی که یا فاقد معاینه فنی هستند و یا آلایندگی قابل‌رؤیتی از اگزوزهایشان دارند، می‌تواند بسیار بازدارنده باشد و برخوردها نیز نباید به‌صورت جریمه باشد و به نظر ما تردد این وسایل در سطح شهر باید متوقف شود. در مسئله توسعه و نوسازی حمل‌ونقل عمومی، نظارت‌ها جوابگو نیست و این حجم از ترددها نشان‌دهنده این است که هنوز به میزان استاندارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی نسبت به جمعیت تهران نرسیده‌ایم.

چالش پسماندسوزی در حاشیه‌ جنوب غربی تهران
عبادتی افزود: پدیده‌ی مهم دیگری که متأسفانه در حاشیه‌های جنوب غربی تهران با آن مواجه هستیم، پسماندسوزی است. از ابتدای آبان ماه تا الان حدود ۲۹۷ مورد پسماندسوزی از سوی همکاران ما شناسایی و اطفاء شده است.
 انتظارمان این است که دستگاه‌های متولی که تک‌تک آن‌ها در قانون مدیریت پسماند مشخص‌شده‌اند، در این خصوص به‌صورت جدی‌تر به این مسئله ورود پیدا کنند و پیش‌ها را تشدید کنند. معادن شن و ماسه نیز که به‌عنوان یکی از کانون‌های مؤثر در انتشار آلودگی هوا هستند، باید به‌صورت روزانه مورد پایش قرار می‌گیرند.