کد خبر : 346568 تاریخ : ۱۴۰۰/۸/۲۹ - 00:52
خط‌ونشان‌های تازه علیه ایران در منطقه به قلم دیو دو کمپ

 

مقامات اسرائیلی روز سه‌شنبه گذشته به تهدیدات تقریباً روزانه خود علیه ایران ادامه دادند و «بنی گانتز» وزیر دفاع این کشور، جهان را به «اقدام علیه ایران» فراخواند. «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر اسرائیل نیز از این تمرین بازدید کرد. به گزارش تایمز اسرائیل، وی نسبت به مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران برای احیای توافق هسته‌ای که قرار است در 8 آذر (29 نوامبر) از سر گرفته شود، ابراز تردید کرد. بنت گفت: «مهم نیست بین ایران و قدرت‌های جهانی چه اتفاقی بیفتد، ما مطمئناً نگران این واقعیت هستیم که در برخورد با ایران اراده‌ای وجود ندارد.»

مخالفت اسرائیل با توافق هسته‌ای ایران

«رابرت مالی»، فرستاده ویژه جو بایدن در امور ایران، در سفری به خاورمیانه با رقبای ایران در آستانه مذاکرات توافق هسته‌ای دیدار کرد. «یایر لاپید»، وزیر امور خارجه اسرائیل دوشنبه گذشته در جریان سفر مالی به اسرائیل به وی با تأکید گفت که اسرائیل با ازسرگیری مذاکرات مخالف است و مدعی شد ایران به دنبال خرید زمان است.

 دولت بایدن در مورد نحوه برخورد با ایران هماهنگی‌های نزدیکی را با اسرائیلی‌ها انجام داده است. ... در حال حاضر صحبت از نقشی است که اسرائیل در دو صحنه بازی می‌کند. صحنه نخست همان‌گونه که گفته شد بزرگ‌نمایی فعالیت‌های اتمی ایران و تلاش برای به تفاهم نرسیدن با امریکا و اروپا و گرفتن امتیاز بزرگ گسترش مناسبات با کشورهای خلیج‌فارس و خاورمیانه به‌عنوان حامی آن‌ها در برابر ایران است و صحنه دوم که از آن به‌عنوان سناریوی دوم یا اقدام B می‌توان نام برد، تحمیل جنگی منطقه‌ای در اطراف ایران و درگیر کردن ایران در چنین جنگی است. ماجرای دیدار محرمانه عامل اطلاعاتی اسرائیل با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، جنگ آذربایجان و ارمنستان و همچنین مانورهای نظامی ترکیه، آذربایجان، پاکستان و حتی گرجستان در همین چارچوب قابل‌بررسی است. همچنان که تحریکات مرزی و آبی ترکیه که سمت‌گیری آن علیه ایران است. حکومت طالبان در افغانستان نیز روی دیگر این سکه است که امریکا رهبری آن را بر عهده داشته و دارد. این بدان معنا نیست که باید با طالبان وارد جنگ تبلیغاتی و سپس جنگ نظامی شد، اما باید دانست که امریکا و طالبان بر سر کدام استراتژی به تفاهم پنهانی رسیده‌اند که امریکا بزرگ‌ترین زرادخانه نظامی منطقه را برای طالبان باقی گذاشت و نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج کرد. البته هم‌زمان با خروج پرجنجال نظامی امریکا از افغانستان گفته می‌شود که چند هزار نیروی متخصص نظامی امریکا در افغانستان مانده‌اند که مشغول آموزش ارتش ویژه طالبان با سلاح‌های مدرن آمریکایی هستند.

تارنمای انتی وار

برگردان و گردآوری علی‌اصغر شهدی

Asghar.shahdi@gmail.com