کد خبر : 346201 تاریخ : ۱۴۰۰/۸/۳ - 20:44
روند افزایش شهرهای قرمز کرونایی شرط بازگشایی مدارس؛ رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی/ اگر اصول بهداشتی کرونا رعایت نشود ابتلا کودکان به ۴۰ درصد می‌رسد/ همه کادر مدرسه باید کاملاً واکسینه شوند تعداد شهرهای قرمز کرونایی روز گذشته از 16 شهر به 22 شهر رسید.

به گزارش ستاره صبح آنلاین این روزها موضوع بازگشایی مدارس به دست مدیران مدارس سپرده‌شده و وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش به ابلاغ و رعایت چند پروتکل بسنده کرده‌اند. دولت تمهیدات لازم برای ضدعفونی کردن کلاس‌ها و دادن ماسک و تشویق دانش آموزان به تزریق واکسن را انجام نمی‌دهد و بازگشایی مدارس اختیاری اعلام‌شده است. در این ارتباط رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید و عضو کمیته علمی کشوری کرونا شروط بازگشایی مدارس را تشریح کرد و گفت: تهویه مناسب، رعایت پروتکل‌ها و واکسینه کردن 100 درصد کادر مدارس و دانش آموزان ضروری است. وی هشدار داد و گفت: اگر پروتکل‌ها رعایت نشود میزان ابتلا کودکان به 40 درصد می‌رسد و کشور امکانات لازم برای بستری و آی سی یو کودکان ندارد. متأسفانه در 24 ساعت منتهی به‌روز گذشته 140 نفر از هم‌وطنان جان خود را از دست دادند و بیش از 7 هزار نیز مبتلا شدند. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

 عبدالله کریمی، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید و عضو کمیته علمی کشوری کرونا در ارتباط با آخرین وضعیت کرونا در این بیمارستان به خبرنگار ایلنا گفت: کرونا در کودکان انعکاسی از درصد درگیری افراد بزرگ‌سال جامعه است. میزانی که در موج پنجم به آن رسیدیم، بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مورد ابتلا در جامعه بود که درصد بالایی بود. منتها پس از موج پنجم، با کاهش میزان ابتلا در بزرگ‌سالان، میزان ابتلا در کودکان هم به همان نسبت کاهش پیدا کرد و در حال حاضر نسبت بین ابتلای کودکان و بزرگ‌سالان در حالت تعادل است. از ابتدای پاندمی حدود دو درصد از کل درگیری‌های جامعه مربوط به کودکان بود، این آمار کم‌کم بالا رفت و به ۵ درصد رسید. در برخی از کشورها درصد درگیری کودکان به نسبت جامعه را تا ۱۵ درصد در سال ۹۹ نیز اعلام کردند و این میزان امسال در بعضی کشورها تا ۲۵ درصد نیز رسید.
او افزود: تعداد زیادی از بزرگ‌سالان در حال حاضر درگیر شده‌اند، ایمنی نسبی دارند و واکسینه شده‌اند. این مسئله باعث شده است که درگیری در کودکان نسبت به بزرگ‌سالان افزایش پیدا کند. مسئله دیگر این است که کودکان در زنجیره انتقال کرونا قرار می‌گیرند و همان‌طور که می‌دانیم، سویه دلتا حدود ۲.۲ برابر سوش اصلی کرونا یعنی ووهان، می‌تواند افراد دیگر را درگیر کند. به طوری که می‌بینیم در یک خانواده همه باهم درگیر می‌شوند. مرگ‌ومیر در کودکان پایین است اما ممکن است افراد بزرگ‌سال را درگیر کنند و باعث شوند ویروس در جامعه در گردش باشد. براین اساس ما در بیمارستان مفید نسبت به سال گذشته، درصد اشغال تخت‌هایمان با بیماران کووید ۱۹ بیشتر شده است.
او در ارتباط با پیش‌بینی وضعیت کرونا در بیمارستان مفید در این هفته گفت: این مسئله به یک فاکتور محدود نیست و به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. برای مثال اجتماعاتی که تشکیل می‌شود تا چه اندازه جلویش گرفته می‌شود، آیا مدارس بازگشایی می‌شوند یا خیر و اگر بازگشایی شد، آیا اصول مربوط به بازگشایی رعایت می‌شود و بسیاری از فاکتورهای دیگر که اگر این‌ها را در نظر بگیریم می‌شود بگوییم در چند هفته چه اتفاقی رخ خواهد داد. اگر موج بعدی رخ دهد قطعاً کودکان نیز درگیری‌شان بیشتر خواهد شد و همان‌طور که گفتم، حدس زده می‌شود اگر کلیه اصول رعایت نشود درگیری کودکان در جامعه تا ۴۰ درصد نیز برسد.
علائم ابتلا به کرونا در کودکان
کریمی در ارتباط با بیش‌ترین علائم ابتلا به کرونا در کودکان گفت: در کودکان درگیری ریه نسبت به بقیه کمتر است و بیشتر کودکان بدون علامت هستند یا علائمی که پیدا می‌کنند، خفیف یا متوسط است. معمولاً آبریزش بینی، سردرد، سرگیجه، سرفه‌های نه‌چندان شدید، خارش گلو، بدن‌درد و تب و در برخی موارد اسهال و استفراغ علائم شایعی است که کودکان مبتلا به کرونا دارند.
کریمی گفت: در حال حاضر ما در شرایطی بحرانی اشغال تخت بیمارستان‌ها نیستیم. اما درصدی از کودکانی که مبتلا می‌شوند ممکن است سندرم التهابی چند ارگان را داشته و به آی سی یو نیاز داشته باشند، اگر درصد این درگیری در کودکان بیشتر شود، مشکل خواهیم داشت. به این دلیل که در کشور آی سی یو کودکان بسیار کم است و نمی‌توانیم جوابگوی کل نیازها باشیم. الآن به آن وضعیت نرسیده‌ایم، اما همیشه باید آمادگی داشته باشیم.
او افزود: دومین عامل ایمنی گروهی در مدارس است. کادر مدارس چه معلمان، کارکنان خدمات و رانندگان سرویس‌های مدارس باید واکسینه شوند و درصد واکسیناسیون آن‌ها باید به نزدیک ۱۰۰ درصد برسد. مگر کسانی که نتوانند واکسن بزنند. از طرفی برای کودکان هم اگر واکسن مناسب و اثرگذار و کارا و ایمن داشته باشیم، بسیار کمک می‌کند که کودکان درگیر نشوند و زنجیره انتقال قطع شود.


او افزود: مدارس باید اپلیکشین هوشمندی داشته باشند و موارد ابتلا در آن ردیابی شوند که اگر یک کودک بیمار شد، چگونه بیمار یابی صورت گرفته و اطلاع داده شود و همین طور در صورتی که فرد علائم داشت، چگونه با آن برخورد کنند. این اپلیکشن هوشمند باید با یک اپلیکیشن در جامعه هماهنگ و به اصطلاح در تعامل بوده و پیوند اطلاعات با سامانه‌های مختلف صورت بگیرد تا بتوانند جلوی اپیدمی را بگیرند.
۱۴۰ نفر دیگر بر اثر کرونا جان باختند
بناتر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز گذشته متأسفانه ۱۴۰ بیمار کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۵ هزار و ۳۶۳ نفر رسید. از روز یکشنبه تا روز دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۷۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۸۶۸ هزار و ۳۶۰ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۵ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۹۸۲ نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۴ هزار و ۲۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۳۴ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۱۴۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ نیز در کشور انجام‌شده است. در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵ شهر در وضعیت زرد و ۸۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.
۲۲ شهر در وضعیت قرمز کرونایی
بر اساس رنگ‌بندی جدید اعلام‌شده در کشور، شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی مجدداً افزایش یافت. به گزارش ایسنا، رنگ‌بندی جدید کشور که از چهارشنبه پنجم آبان ماه اعمال می‌شود در اپلیکیشن ماسک منتشر شد. بر این اساس، تعداد شهرستان‌های قرمز کشور افزایش یافت. به این ترتیب علاوه بر شهرهای قرمز قبلی، سرچهان (فارس)، آبیک (قزوین)، شهربابک (کرمان)، آشتیان و تفرش (مرکزی) و اردکان (یزد) هم در وضعیت قرمز قرار گرفتند. هم‌چنین شهرستان‌های ایوان (ایلام)، خلیل‌آباد، خواف، سبزوار (خراسان رضوی)، زابل (سیستان و بلوچستان)، رستم و فیروزآباد (فارس)، البرز (قزوین)، رودبار و رودسر (گیلان)، چالوس و رامسر (مازندران) از زرد به نارنجی تغییر وضعیت یافتند.