کد خبر : 346178 تاریخ : ۱۴۰۰/۸/۳ - 02:18
کرونا در آستانه ورود به موج ششم تعداد شهرهای قرمز در هفته جاری نسبت به هفته گذشته دو برابر شده است. به طوری که شهرهای کشور از 8 شهر به 16 شهر قرمز افزایش‌یافته است.

به گزارش ستاره صبح آنلاین به گفته وزیر بهداشت تاکنون ۷۶ درصد مردم یک دوز و ۴۰ درصد مردم دوز کامل واکسن را تزریق کرده‌اند، وی تأکید کرد که برای بازگشایی مدارس لازم است 80 درصد مردم دو دوز واکسن را تزریق کرده باشند. این در حالی است که دور کاری کارمندان نیز لغو شده است. متخصصان هشدار می‌دهند که رفع محدودیت‌ها بهتر بود که به صورت گام به گام صورت می‌گرفت، اما بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها و لغو دور کاری می‌تواند زنگ خطر اوج‌گیری موج ششم را به صدا درآورد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با همکاری مردم و تمام دستگاه‌های اجرایی و توجه جدی دولت به واردات واکسن در ۲ ماه اخیر به بیش از ۷۵ میلیون نفر واکسن تزریق‌شده است اما باید برای مقابله با موج ششم این بیماری منحوس آماده‌باشیم.
«بهرام عین الهی» شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما افزود: هم‌اکنون تعداد هم‌وطنان واکسن زده در کشور به حدود ۸۰ میلیون نفر رسیده است.
وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت شکننده مقابله با کرونا با وجود تزریق واکسن گفت: هرچند که در شرایط مناسبی این بیماری به کنترل درآمده، اما ما باید برای مقابله با موج ششم این بیماری منحوس آماده‌باشیم.
وزیر بهداشت گفت: کرونا بیماری بسیار پیچیده‌ای است و به دلیل تغییرات مداوم باید همواره آماده هر شرایطی باشیم و تنها راه تأمین ایمنی مردم تزریق واکسن کرونا است و در این راستا فقط واردات واکسن به‌تنهایی کافی نیست و تزریق واکسن نیز باید به سرعت در کشور اجرا شود. وی بابیان اینکه نجات حتی یک نفر از کرونا برای ما بسیار مهم و فوت هریک از عزیزان برای ما بسیار دردناک است، تأکید کرد: انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهم‌ترین وظیفه ما است تا مردم و هم‌وطنان ما به ایمنی کامل برسند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: با این حال شرایط فعلی کاملاً شکننده است و باید برای ورود موج ششم به کشور آماده‌باشیم مردم هم باید علاوه بر توجه به مسئله واکسیناسیون همچنان بر رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی توجه جدی داشته باشند.
وزیر بهداشت از همه افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند تشکر کرد و گفت: تاکنون ۷۶ درصد مردم یک دوز و ۴۰ درصد مردم دوز کامل واکسن را تزریق کرده‌اند و از سایر هم‌وطنانی که تاکنون واکسن را دریافت نکرده‌اند تقاضا داریم که حتماً برای انجام واکسن اقدام کنند، زیرا سلامتی آن‌ها برای ما بسیار ارزشمند است. عین‌اللهی بیان کرد: پاندمی کرونا به معنی حضور مداوم ویروس با تغییرات ژنتیکی متفاوت در محیط است و به دلیل حجم وسیع ویروسی که در سطح جامعه وجود دارد، باید بر ایمنی بدن اقدام شود زیرا که این ویروس تنها از راه تنفسی وارد بدن می‌شود و حتماً باید با استفاده از ماسک مانع ورود این ویروس به بدن شویم.
عین الهی افزود: باید توجه داشت ایمنی ناشی از واکسیناسیون پس از گذشته دو ماه در بدن افراد به وجود می‌آید و بلافاصله پس از دریافت یک دوز واکسن نمی‌توانیم ادعا کنیم که فردی ایمنی کامل را به دست آورده است، پس فوت‌هایی که پس از تزریق واکسن کرونا رخ می‌دهد ارتباطی با دریافت واکسن ندارد.
عین‌اللهی افزود: از ابتدای شروع کرونا ما به صورت مداوم با محدودیت‌ها مواجه شدیم و قصد داریم با انجام واکسیناسیون محدودیت‌ها را حذف کنیم. خروج و ورود به کشور باید حتماً با واکسیناسیون کنترل و بررسی شود و امروز تأکید ما برداشتن کارت واکسیناسیون است.
وزیر بهداشت تأکید کرد: عادی انگاری در شرایط فعلی بسیار خطرناک است، زیرا هنوز به هدف نهایی مواجهه با کرونا نرسیده‌ایم و تنها ۴۰ درصد افراد دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند، بنابراین باید تا رسیدن به هدف اصلی صبوری و مداومت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ادامه دهیم. عین الهی گفت: نظر ما در مورد بازگشایی مدارس این است که آموزش و پرورش تنها در صورت تزریق بالای ۷۰ درصد دوز کامل واکسن به دانش آموزان می‌تواند تصمیمی برای بازگشایی مدارس داشته باشد که این هدف تا اواخر آبان عملی خواهد شد همچنین باید توجه داشت که میزان مرگ‌ومیر در کودکان بسیار کم است، اما خطر ناقل بودن کودکان و درنتیجه مبتلا کردن خانواده‌هایشان را نیز باید مدنظر داشت. عضو کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به احتمال وقوع پیک ششم بیماری در روزهای آتی و انتقاد از تعدد مراجع تصمیم‌گیری پیرامون مدیریت کرونا، درعین‌حال درباره بازگشایی مدارس گفت: پیشنهادی که از سوی کارشناسان درباره بازگشایی مدارس مطرح است، واکسینه بودن والدین است؛ یعنی بچه‌هایی برای حضور در مدرسه امن تشخیص داده شوند که والدینشان واکسن زده باشند.
دکتر محمد وجگانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر اینکه واکسیناسیون کرونا هنوز به سطح مطلوب حدوداً ۸۰ درصدی نرسیده است، درباره بازگشایی مدارس، گفت: به دلیل سیاست‌های کلی موجود نا گریز از بازگشایی‌ها هستیم؛ بنابراین باید مدیریتی هوشمند شکل گیرد که برای هر مدرسه، منطقه و شهر ملاحظات خاص در نظر گرفته شود و درعین‌حال وضعیت رنگ‌بندی منطقه نیز در تصمیم‌گیری‌ها مهم است. ازاین‌رو زمان بازگشایی، نحوه آن و... باید به مدیریت‌های خرد حوزه مربوطه واگذار شود.
وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان با یک نسخه واحد کل کشور را اداره کرد، افزود: نمی‌توان در همه مناطق گفت مدارس اجباراً باز یا اجباراً بسته باشند. در مورد نحوه برگزاری کلاس‌های حضوری باید فاصله‌گذاری‌ها رعایت شود و استفاده از ماسک باید اجباری باشد. بودن مواد شوینده کافی برای شست و شوی دست‌ها ضروری است؛ زیرا دستان آلوده می‌تواند بستر انتقال بیماری باشد. همچنین رصد افراد آلوده و کسانی که با آنها در تماس بودند از اهمیت بالایی برخوردار است؛ یعنی اگر خانواده‌ای به بیماری مبتلا شدند از فرستادن بچه‌ها به مدرسه خودداری کرده و اگر هم معلمی بیمار شد برای تدریس به مدرسه نیاید.
این ایمونولوژیست ادامه داد: پیشنهادی که از سوی کارشناسان درباره بازگشایی مدارس مطرح است، واکسینه بودن والدین است؛ یعنی بچه‌هایی برای حضور در مدرسه امن تشخیص داده شوند که والدینشان واکسن زده باشند. وی درباره سامانه مدیریت هوشمند کرونا، بیان کرد: در این مورد در جلسه آخر کمیته علمی اساتید اطلاعات خود را ارائه کردند و مقرر شد این طرح به شکل پایلوت در ۳ استان قزوین، آذربایجان غربی و کردستان اجرا شود؛ ولی چون ما تعدد مراجع تصمیم‌گیری داریم و گاهی هم هماهنگی‌های لازم صورت نمی‌گیرد، می‌بینیم قبل از اینکه نتیجه‌ یک اقدام کشوری تایید شود، درجایی دیگر تصمیماتی می‌گیرند و اقداماتی انجام می‌دهند که این ناهماهنگی در تصمیمات و اقدامات به عنوان بزرگ‌ترین آفت مدیریت کرونا در کشور است. تا زمانی که به مدیریت واحد نرسیم و تا زمانی که یک مرجع جامع تصمیم‌گیری برای همه امور نداشته باشیم، متأسفانه نه‌تنها بر مشکل فائق نمی‌شویم بلکه اقدامات متضاد و خنثی‌کننده از سوی مراجع مختلف اعمال می‌شود که مشکلاتی به وجود می‌آورد.
وی درباره لغو دور کاری‌ها در استان تهران نیز تأکید کرد: در این مورد باید نکات مختلفی را کنار یکدیگر در نظر گرفت. بستر حمل‌ونقل عمومی از نظر بهداشتی ناامن است و مترو و اتوبوس محلی است که افراد را در معرض ابتلا قرار می‌دهد. لغو دور کاری می‌توانست گام به گام و باسیاست متعادل‌تری صورت گیرد ولی به هر حال نحوه اعلام فعلی، مخاطرات و نگرانی جدی را به همراه دارد در این شرایط فقط می‌توانیم بگوییم هرکس نکات حفاظت شخصی را رعایت کند تا بیمار نشود. او با تأکید بر پرهیز از شتاب‌زدگی در تصمیم‌گیری‌ها در مدیریت کرونا، اظهار کرد: افراد باید با وجدان باشند و اگر به بیماری مبتلا شدند و یا حتی مشکوک به بیماری هستند به خاطر خداوند و بشریت در جامعه حضور پیدا نکنند تا سایرین را آلوده نکنند. وجگانی درباره شرایط کرونا در روزهای آتی، تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از بروز پیک بعدی در هفته‌های آتی است. نکته مهمی که می‌تواند عاملی برای کنترل و بهبود شرایط باشد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه زدن ماسک است تا زمینه انتشار ویروس متوقف شود و امیدوار باشیم پیک ششم با شرایط ناگواری رخ ندهد. رعایت بهداشت فردی وابسته به وجدان و شعور اجتماعی افراد است.