کد خبر : 345983 تاریخ : ۱۴۰۰/۷/۲۰ - 02:30
در مراسم تودیع و معارفه معاون مطبوعاتی عنوان شد حمایت از آزادی رسانه‌ها مراسم تکریم و معارفه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد روز گذشته (دوشنبه ۱۹ مهر) برگزار شد.
به گزارش ستاره صبح آنلاین در این مراسم که اصحاب رسانه شامل مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور داشتند، سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، عبدالله گنجی مدیرمسئول روزنامه جوان، محمدحسین خوش‌وقت مدیرمسئول پایگاه خبری فرارو، محمدصادق عرب مدیرمسئول پایگاه خبری تابناک، علی صالح‌آبادی مدیرمسئول روزنامه ستاره صبح و محمدرضا نوروزپور مدیرعامل سابق ایرنا دیدگاه‌های خود درباره نقش و اهمیت رسانه‌های مکتوب و مجازی در زمینه تنویر افکار عمومی را بیان کردند و گفتند ارتباط دو جانبه بین رسانه‌ها و دولت وجود دارد، زیرا رسانه‌ها می‌توانند در پیش برد اهداف و برنامه‌های دولت نقش مثبت ایفا کنند. در این جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ها و سیاست‌های رسانه‌ای دولت را تشریح کرد و گفت: «دولت مدافع آزادی بیان در مطبوعات است و از آن حمایت می‌کند.» سپس فرشاد مهدی‌پور معاون جدید مطبوعاتی به بیان نقطه‌نظرهای خود پرداخت و در انتها محمد خدادی معاون پیشین مطبوعاتی نقطه‌نظرها و اقداماتی را که در زمان معاونت مطبوعاتی انجام داده است بازگو کرد. در ادامه گزیده‌ای از آنچه در این جلسه گذشت را می‌خوانید.

صندلی خدمتگزاری یک جایگاه موقت است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تقدیر از زحمات محمد خدادی در دوران مدیریتش در این معاونت اظهار کرد: در همان ابتدای دوران وزارت خود به همه دوستان گفتم که ما در مجموعه‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند حضور در دو امدادی هستیم که در آن عده‌ای مسئولیتی را بر عهده دارند و در ادامه دیگران کار را ادامه خواهند داد. وقتی روی این صندلی می‌نشینیم یک روز به فکر برخاستن از آن‌هم هستیم و این صندلی یک جایگاه موقت و فرصتی برای خدمتگزاری است. ازنظر من این پست‌ها همانند یک ساعت شنی است که در آن زمان در حال کم شدن است و به همین منظور از خداوند بزرگ می‌خواهم که در این دوران مدیریتی بتوانیم وظایفی را که بر عهده داریم به‌خوبی انجام دهیم. محمدمهدی اسماعیلی بابیان اینکه آقای خدادی فردی باتجربه هستند و به‌خوبی در عرصه مطبوعات تلاش داشته و دارند، خاطرنشان کرد: در همین زمان کوتاه همکاری شاهد تلاش ایشان بودیم و ازاین‌رو با پیشنهاد رسمی آقای مهدی‌پور خواستیم تا همچنان در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار ما باشند و به همین منظور حکم ایشان به‌عنوان دبیر کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی کرونا را صادر کردیم. وی درباره فرشاد مهدی‌پور معاون جدید امور مطبوعاتی نیز تصریح کرد: زمان بررسی و انتصاب ایشان طولانی شد و بنده اعتقاد زیادی داشتم تا ایشان در این سمت حضور پیدا کنند، از ابتدا برای هر انتصاب تلاش کردیم موانع به کارگیری را برطرف کنیم، آقای مهدی‌پور از خانواده خود مطبوعات است و از کار میدانی و صف در حوزه رسانه فعالیت خود را آغاز کرده و ویژگی مهم دیگر وی این است که در حال حاضر یک نظریه‌پرداز تئوریک در حوزه رسانه است.

در مواجهه با یک جنگ تمام‌عیار رسانه‌ای هستیم
وزیر ارشاد افزود: با حضور آقای مهدی‌پور و خدادی تلاش می‌کنیم بیشتر به حوزه مدیریت فضای رسانه‌ای ادامه دهیم، در حال حاضر ما چند مفروض در حوزه رسانه‌ای داریم. در گام اول در مواجهه با یک جنگ تمام‌عیار رسانه‌ای هستیم و در دولت مردمی به این مسئله اعتقاد کامل داریم و همه بازآرایی و آرایش رسانه‌ای به‌منظور مقابله با این موضوع را به کار خواهیم گرفت، ما معتقدیم درگیر یک تهاجم فرهنگی گسترده هستیم و برنامه ما در حوزه رسانه این است که از حالت پدافندی به آفندی برسیم.

حمایت از رسانه‌های مکتوب
وی بابیان دغدغه‌های رسانه‌های مکتوب بیان کرد: ما درگیر موضوعات جدی در حمایت از رسانه‌های مکتوب هستیم، با تغییر آرایش رسانه‌ای که صورت گرفته و تقویت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی طبیعتاً حوزه رسانه‌های مکتوب دچار چالش جدید شده است. در کشور ما کاغذ یک دغدغه برای اهالی رسانه‌های مکتوب است و این موضوع در حال پیگیری است. دراین‌باره دو تخلف هم صورت گرفته که از طریق قوه قضائیه در حال پیگیری هستیم. دو مجوزی که برای وارد کردن کاغذ، ارز آن تخصیص پیدا کرده، ولی وارد نشده است. در گام بعدی به دنبال این هستیم که نیاز به کاغذ را با تخصیص ارز جبران کنیم، اما مهم‌تر از همه رسیدن به خودکفایی در این حوزه است. هدف‌گذاری ما بر این است که بخش عمده‌ای از نیاز کاغذ برای اهالی فرهنگ و رسانه را تا آخر دولت به خودکفایی برسانیم. این استعداد در داخل کشور وجود دارد و این از برنامه‌های اصلی بود که به مجلس هم ارائه کردم.

نگاهم در انتصاب‌ها جناحی نیست
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ابراز کرد: آقای مهدی‌پور برای انجام این رسالت بزرگ نیاز به همکاری و همراهی همه اهالی رسانه دارد. رئیس‌جمهور محترم نگاه سیاسی ندارند و از همان ابتدا اعلام کردند که رقیب بنده جناح‌های سیاسی نیستند بلکه رقیب من فساد، تبعیض و بی‌عدالتی است. این شعار را در این دولت پیگیری می‌کنیم ازاین‌رو در هیچ‌یک از انتصابات مسائل سیاسی و گروهی را دخیل نکردم. درست است که وقتی من در این جایگاه قرار می‌گیرم فراخور حوزه نگرشی و تجربه‌ای که دارم مبادرت به انتخاب برخی افراد کنم و طبیعی است که افرادی که همسو و هم فکر من هستند انتخاب شوند، اما این بدان معنا نیست که ما نگاه سیاسی داشته باشیم؛ تا به امروز در هیچ جریان سیاسی نبودم و سعی کردم بدون نگاه به سوابق و پیشینه‌های سیاسی مدیران خود را انتخاب کنم. به همین خاطر تلاش کردیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم. برای من روشن است که آقای مهدی‌پور فردی توانمند است و قطعاً ایشان هم سلیقه‌های سیاسی خود را دارد، اما در این جایگاه اهل اعمال سلیقه‌های سیاسی نیست، ایشان با سعه‌صدر از همه اصحاب فکر، فرهنگ و رسانه استفاده خواهند کرد.

فراهم کردن فضای آزادی بیان برای رسانه‌ها
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات نیز گفتم ما خود را مقید به آزادی بیان خواهیم کرد، آقای رئیس‌جمهور زمانی که در قوه قضائیه بودند تمام شکایت‌ها در دستگاه قضا که مربوط به رسانه‌ها بود را پس گرفتند و در دولت هم همین روند را در پیش گرفته و به من توصیه کردند که فضای کاملاً آزاد را برای رشد و تعالی رسانه‌ها فراهم کنیم.

ضرورت بازآرایی فضای رسانه‌ای کشور
در ادامه فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع رسانه و فضای مجازی به‌عنوان یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، گفت: بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور یکی از اولویت‌ها و کارویژه‌های اصلی ما در معاونت مطبوعاتی خواهد بود و بدون تردید، این مهم بدون مشارکت اصحاب رسانه، دانشگاهیان و نهادها و تشکل‌های فعال و مرتبط با حوزه رسانه میسر نخواهد شد. کشور ما هم‌اکنون در یک جنگ فرهنگی و رسانه‌ای بزرگ و فراگیر قرار گرفته است که تبعات آن در جامعه محسوس است و تنها راه مقابله با این هجمه بزرگ بازآرایی نظام رسانه‌ای کشور است.

فضای همکاری و همدلی با اصحاب رسانه
در بخش پایانی این مراسم محمد خُدادی، معاون پیشین مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعامل گسترده خود با اهالی رسانه در ایام تصدی خود در معاونت مطبوعاتی و ضمن تأکید بر لزوم افزایش اعتماد به رسانه‌ها گفت: باوجود همه مشکلات و پیچیدگی‌هایی که با آن‌ها مواجه شدیم توانستیم با اعتماد به رسانه‌ها و ایجاد یک فضای همکاری و همدلی با اصحاب رسانه، از همه آن‌ها عبور کنیم. بنده به‌عنوان یکی از اعضای جامعه بزرگ رسانه‌ای کشور معتقدم که ما در این حوزه همکاران فداکاری داریم که فداکاری آن‌ها ریشه در معرفت و اعتقاد درونی دارد که آنان به اسلام ناب محمدی (ص)، امام و انقلاب خود دارند. وی بابیان این‌که همه ما در مسئولیت‌های مختلف باید به فکر خدمت به مردم و حل مشکلات آن‌ها باشیم، گفت: وقتی در این مسیر افرادی مانند شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی را در عرصه دیده‌ایم که با خون پاک خود حجت را بر همه ما تمام کرد دیگر باید توجه به رفع مشکلات جامعه و خدمت به مردم همواره به‌عنوان یک اصل موردتوجه قرار گیرد.