کد خبر : 295656 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۲۵ - 18:00
رحمان قهرمان پور در گفت وگو با«ستاره صبح آنلاین»: وضعیت مذاکرات پیچیده تر از گذشته شده است حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم روز چهارشنبه گذشته در جمع اصحاب رسانه از مصوبه مجلس یازدهم در مورد برجام به عنوان مانعی بر سر راه مذاکرات احیاء آن یاد کرد.
به گزارش ستاره صبح آنلاین حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم روز چهارشنبه گذشته در جمع اصحاب رسانه از مصوبه مجلس یازدهم در مورد برجام به عنوان مانعی بر سر راه مذاکرات احیاء آن یاد کرد. این سخنی است که قبلاً رئیس‌جمهور سابق آقای روحانی و وزیر خارجه‌اش دکتر ظریف هم گفتند و براساس گفته‌های آنان، علت اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین نیز همین بود. سخن وزیر خارجه کنونی درباره مصوبه، نشان‌دهنده این است که دولت سیزدهم درصدد برطرف ساختن موانع احیاء برجام است کمااینکه رایزنی‌های روز‌های اخیر وزیر خارجه این دولت با وزرای خارجه چند کشور و بعضی از مسئولین مجامع بین‌المللی درباره برجام نیز نشانه عزم دولتمردان کنونی برای احیاء برجام است. ثمره احیاء برجام برای مردم ایران در گام اول، لغو تحریم‌هاست و به همین دلیل اگر تلاش‌های دولت سیزدهم در این زمینه به نتیجه برسد می توان به بهبود شرایط کشور خوشبین بود.ستاره صبح آنلاین بای بررسی مهم ترین چالش های پیش روی مذاکرات آینده و برجام با رحمان قهرمان پور تحلیل گر روابط بین الملل گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.


رحمان قهرمان پور در این زمینه معتقد است:در گام اول ما باید نوع نگاه خود به مسائل بین المللی، به کارگیری ابزاری به نام دیپلماسی و همچنین نحوه تعاملات بین‌المللی خود را مشخص کنیم، بنابراین تا زمانی بر سر چنین مفاهیمی نتوانیم به صورت جمعی به توافق دست پیدا کنیم، عملا مذاکره کردن نمی‌تواند معنا و مفهومی داشته باشد. زیرا که ما به یک موضع واحد در مورد مذاکره با غرب بر سر برجام و سایر مسائل نیازمندیم. اگر چنین موضوعی به صورت صددرصد تکلیفش مشخص شود، در رابطه با اینکه آیا اصولاً مذاکره انجام می‌گیرد یا نه به، نتیحه بهتری به دست خواهد آمد، در حال حاضر اختلافات عمیقی بر سر نحوه تعامل با دنیا در کشور وجود دارد که باید این موضوع بررسی قرار گیرد، اما اگر قرار باشد که نوع نگاهی که اصولا نگاه سلبی به برقراری ارتباط با غرب دارد، کاملا حکمفرما شود شرایط سخت خواهد شد.
وی ادامه داد: هنوز قضاوت در مورد برجام و عدم احیاش زود است و باید به نظاره روز‌های پیش رو نشست، از همان ابتدای شروع دور اول مذاکرات در وین، اینکه مسیر بسیار سخت و دشورای در مقابل طرفهای برجام به خصوص ایران و آمریکا وجود دارد، کاملا واضح و مبرهن بود، به تبع در ادامه نیز هر چقدر مذاکرات به توافق نزدیک‌تر شود، سخت‌تر خواهد شد، بالاخره توافقی که حاصل می‌شود باید مورد رضایت طرفین باشد و خود را پیروز این مذاکرات در داخل کشورشان معرفی کنند، بنابراین باید در انتظار روز‌های مهم و حساسی در قبال برجام بود.
این تحلیل گر روابط بین الملل خاطرنشان کرد: مساله این است که برجام اهمیت استراتژیکش را هم برای ما هم برای آمریکا به نسبت سال 2014 از دست داده است و پرونده هسته ای چند بعدی و پیچیده و حل کردن آن سخت شده است. تیم آقای رییسی هم به این مساله واقف است و معتقدم به نفع رییسی بود که دولت روحانی توافق بازگشت به برجام را انجام می داد، چون در عمل به توافقی که برای دو طرف مطلوبیت حداکثری داشته باشد، نمی رسند. نقطه تعادلی که می شود توافق کرد آن جایی نیست که حداکثر مطلوبیت را برای ایران و آمریکا داشته باشد.