کد خبر : 295600 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۲۲ - 18:17
گیشه سینما قبل و بعد از کرونا مجموع درآمد ۱۸ ماهه کمتر از فروش فیلم «مطرب»!/ ضرر ۲۹۰ میلیارد تومانی سینما بحران کرونا در سینمای ایران در حالی به مرز 2 سالگی نزدیک می‌شود که در این بازه زمانی تنها ۶ فیلم موفق به عبور فروش خود از مرز یک میلیارد تومان شده‌اند! منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما به مناسبت روز سینما گفت: «گردش مالی مستقیم سینمای ایران از فروردین تا یک اسفند ۱۳۹۸، ۳۰۰ میلیارد تومان بود، اما در کل سال ۹۹، فقط ۱۰ میلیارد تومان از گیشه سینما درآمد وجود داشت.» همچنین بر اساس گزارش‌ها، در سال ۱۳۹۹ و در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ درمجموع فروش سینما رقمی در حدود ۲۶ میلیارد تومان است که از فروش ۳۸ میلیارد تومانی فیلم سینمایی «مطرب» در سال ۹۸ کمتر است! گزارش پیش رو نگاهی به وضعیت فروش و میزان مخاطبان سینما قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا دارد.

به گزارش ستاره صبح آنلاین سینماها با شیوع ویروس کرونا از اسفند ۱۳۹۸، کم‌کم از سبد تفریح مردم حذف شدند و صنعت سینمای ایران در سال ۹۹ بیشترین لطمه را دید، زیرا آمار مخاطبان و میزان اکران فیلم‌ها از نصف هم کمتر شد. بسیاری از فیلم‌ها به دلیل نابسامان بودن شرایط در صف اکران ماندند و حدود سه هزار نفر که در سینماهای کشور کار می‌کردند، بیکار شدند. حتی با قول ارائه تسهیلات و کمک مالی، بازهم بسیاری از تهیه‌کننده‌ها حاضر نیستند فیلمشان را اکران کنند. این در حالی است که در سال ۹۸ و در شرایط مساعد سینما سازندگان زیادی در صف اکران بودند. به گزارش خبر آنلاین، در ادامه به مقایسه آمار فروش، تعداد فیلم‌های اکران شده و میزان مخاطبان در سال ۱۳۹۸ (قبل از کرونا) و ۱۳۹۹ (بعد از کرونا) می‌پردازیم.

گیشه سینما در سال ۹۸
وضعیت سینما و اکران فیلم‌ها در سال ۹۸ و پیش از شیوع ویروس کرونا خوب بود و سینماها نیز مانند تمام مشاغل، روند طبیعی و نرمال خود را طی می‌کردند. همان سال درمجموع حدود ۵۰ فیلم اکران شد که ۱۰ تا از پرفروش‌های آن یعنی «مطرب» با فروش ۳۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، «متری شیش ونیم» با فروش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، «تگزاس ۲» با فروش ۲۵ میلیارد تومان، «رحمان ۱۴۰۰» با مبلغ ۲۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، «شبی که ماه کامل شد» با فروش ۱۹ میلیارد تومان، «سرخ‌پوست» با ۱۵ میلیارد تومان، «چشم و گوش بسته» با فروش ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان، «چهار انگشت» با فروش ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، «ما همه باهم هستیم» با فروش ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و «زیر نظر» با فروش هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان، توانستند ۱۸۸ میلیارد تومان را برای گیشه سینمای سال ۹۸ ثبت کنند.

کاهش ۵۴ درصدی اکران در سال ۹۹
در ابتدای سال ۹۹ با شیوع گسترده کرونا تمام حوزه‌های فرهنگی و هنری ازجمله هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر و سینما تعطیل شدند. پس‌ازآن سینماها به‌صورت مقطعی و برای مدتی کوتاه باز می‌شدند و دوباره چراغ سالن‌های سینما خاموش می‌شد. به همین دلیل در سال ۹۹ فقط ۲۳ فیلم سینمایی روی پرده رفت، درصورتی‌که معمولاً سینماها شاهد اکران ۵۰ فیلم در سال هستند. در ادامه از میان ۲۳ فیلم اکران شده، 10 فیلم پرفروش را بررسی می‌کنیم. این فیلم‌ها عبارت‌اند از «شنای پروانه» با فروش سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، «خوب، بد جلف: ارتش سری» با فروش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، «آقای سانسور» با فروش یک میلیارد و دویست میلیون تومان، «دیدن این فیلم جرم است» با فروش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، «زن‌ها فرشته‌اند ۲» با فروش ۷۵۰ میلیون تومانی، «پیشی میشی» با فروش ۳۵۰ میلیون تومان، «بی‌حسی موضعی» با فروش ۲۲۰ میلیون تومان، «آن شب» با فروش ۱۵۰ میلیون تومان، «آبادان یازده ۶۰» با فروش ۹۰ میلیون تومانی و «تا ابد» با فروش ۸۰ میلیون تومانی درمجموع فروش 8 میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومانی را برای خود ثبت کردند.
با اکران فیلم‌های سینمایی «شنای پروانه»، «خوب، بد جلف: ارتش سری»، «آقای سانسور»، «دیدن این فیلم جرم است»، «زن‌ها فرشته‌اند ۲»، «پیشی میشی»، «بی‌حسی موضعی»، «آن شب»، «آبادان یازده ۶۰»، «تا ابد»، «روزهای نارنجی»، «جهان با من برقص»، «عطر داغ»، «یادم تو را فراموش»، «دریا موج کاکا»، «قتل عمد»، «اینجا هم باران می‌بارد»، «درخت گردو»، «خروج»، «چهل‌وهفت»، «قطار آن شب»، «خورشید» و «بی‌وزنی» در سال ۹۹، درمجموع 9 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای گیشه سینمای ایران رقم خورد.

فروش یک فیلم در ۱۴۰۰، بیشتر از کل گیشه سال ۹۹
مسئولین سینمایی با آغاز اکران تابستانه در سال 1400 تصمیم گرفتند تا از سیاست تشویق مالی برای صاحبان آثار استفاده کنند. با در پیش گرفتن این سیاست مالی، تهیه‌کنندگان بیشتری اقدام به اکران فیلمشان کردند. یکی از تهیه کندگان ابراهیم عامریان بود که با اکران فیلم «دینامیت» وضعیت بسیار خوبی را در شرایط کرونایی برای گیشه رقم زد. این فیلم از زمان اکران تاکنون فروشی بیش از ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان داشته که این رقم از کل فروش سینمای ایران در سال 99 بیشتر است.

اکران تنها 12 فیلم در ۶ ماه
از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۲ فیلم روی پرده سینما رفته‌اند. این فیلم‌ها که عبارت‌اند از «خورشید»، «خون شد»، «لاله»، «هفته‌ای یکبار آدم باش»، «تکخال»، «دینامیت»، «آن شب»، «مدیترانه»، «دیدن این فیلم جرم است»، «سیاه باز»، «قصه عشق پدرم»، «گیسوم» و «کله پوک»، تاکنون و پس از گذشت سه هفته از شهریورماه، فروش ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی را برای جدول فروش سال 1400 ثبت کرده‌اند که تقریباً افزایش ۵۰ درصدی میزان فروش نسبت به سال گذشته را به همراه دارد. همچنین میزان مخاطبان سینمای امسال نسبت به سال گذشته، از ۶۲۳ هزار و ۸۳۵ نفر به ۷۷۶ هزار و ۱۰۳ نفر افزایش پیدا کرد.
درمجموع میزان فروش کل‌ فیلم‌ها در 18 ماه اخیر به‌زحمت نزدیک به ۱۵ درصد فروش ۱۰ فیلم پرفروش سال ۹۸ می‌رسد. همین آمار به‌خوبی تأثیر ویرانگر شیوع کرونا بر اکران سینما را نمایان می‌کند؛ البته خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد فروش هستیم و این افزایش فروش نشان می‌دهد که وضعیت صنعت سینما رو به بهبودی است، هرچند برای بازگشت به وضعیت قبل از کرونا نیاز به زمان بیشتری است.