کد خبر : 285492 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۱۵ - 11:55
ستاره صبح آنلاین بررسی می کند( ترجمه: علی اصغر شهدی) هزینه 8 تریلیون دلاری جنگ‌های ایالات‌متحده در 20 سال گذشته

به گزارش ستاره صبح آنلاین دانشگاه براون طی گزارشی درباره هزینه‌های جنگ، فاش کرد که آمریکا 20 سال پس از جنگ‌های 11 سپتامبر، 8 تریلیون دلار هزینه و بیش از 900 هزار نفر کشته‌ بر روی دست جهان گذاشته است. این رقم شامل بیش از 2.1 تریلیون دلار هزینه صورت گرفته توسط پنتاگون، یک تریلیون دلار پرداخت سود و 2.2 تریلیون دلار برای تعهدات مراقبت‌های بهداشتی آینده تا سال 2050 (1429 شمسی) است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که حدود 929 هزار نفر در جنگ‌های آمریکا علیه تروریسم کشته ‌شده‌اند.

این مطالعه با توضیح اهمیت پروژه‌ای که حدود 10 سال پیش برای تعیین میزان خسارات ناشی از جنگ‌های واشنگتن در افغانستان، عراق و سوریه برای آمریکا داشته است می‌گوید: «هیچ برآوردی از دولت آمریکا برای کل هزینه‌های پس از 11 سپتامبر وجود ندارد.» این گزارش تأکید می‌کند که آژانس‌های مختلف دولتی به‌جای تصویری جامع، برآورد نسبی ازآنچه در طی این سال‌ها هزینه شده است را ارائه داده‌اند.

به‌عنوان‌مثال وزارت دفاع موظف است هزینه‌های برآورد شده از جنگ در افغانستان، عراق و سوریه را از سال مالی 2017 (1386 شمسی) به هر مالیات‌دهنده گزارش دهد. در مارس 2021 (فروردین 1400)، پنتاگون اعلام کرد که عملیات اضطراری/خارج از کشور (OCO) در کشورهای فوق‌الذکر درمجموع 1.596 تریلیون دلار یا 8.094 دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی تا سال مالی 2020 (1399) هزینه کرده است. بااین‌حال، وزارت دفاع اذعان کرد که این مبالغ شامل برنامه‌های طبقه‌بندی نشده وزارت دفاع نمی‌شود.

 به همین ترتیب، گزارش بازرس ویژه بازسازی افغانستان در آگوست 2021 (مردادماه 1400) به این نتیجه رسید که وزارت دفاع 837 میلیارد دلار در جنگ‌های 20 سال گذشته در این کشور آسیای مرکزی هزینه کرده است. بااین‌حال، به گفته پژوهشگران اگر حدود 145 میلیارد دلار اختصاص داده شده توسط دولت ایالات‌متحده برای «تلاش ملت‌سازی افغانستان» و سایر هزینه‌های عمده ازجمله هزینه‌های مراقبت از جانبازان پس از 11 سپتامبر را در نظر بگیریم، این رقم به 2 تریلیون دلار افزایش می‌یابد؛ بنابراین برای محاسبه هزینه پروژه‌های جنگ به بررسی انواع هزینه‌های مربوط به جنگ‌های ایالات‌متحده پس از 11 سپتامبر، نحوه تأمین بودجه عملیات پس از 11 سپتامبر و اثرات بلندمدت عملیات گذشته و جاری بر روی هزینه می‌پردازد.

 

«لیندا بیلمز» پژوهشگر برجسته و استاد دانشگاه هاروارد در یک کنفرانس مجازی در روز چهارشنبه توضیح داد که آمریکایی‌ها «هزینه 8 تریلیون دلاری» جاری را احساس نکرده‌اند، زیرا جنگ‌های کنونی عمدتاً از طریق بدهی تأمین شده است. در مقابل، در طول جنگ کره (1950-53) و جنگ در ویتنام (1955-1975) ایالات‌متحده از مالیات برای تأمین هزینه جنگ استفاده می‌کرد که بار قابل‌توجهی را برای آمریکایی‌ها ایجاد می‌کرد.

علاوه بر آن، نرخ بهره از زمان بحران مالی 2008 تقریباً کم‌سابقه بوده که به گفته دولت، تأمین مالی عملیات نظامی در خارج از کشور را برای دولت فدرال آسان کرده است. بااین‌حال، بیلمز هشدار داد که اگر این نرخ‌ها به میانگین تاریخی 5.5 درصد افزایش یابد، دولت آمریکا ممکن است در تعهدات خود به جانبازان آمریکایی مجبور به کوتاهی شود. او در گفت‌وگو با نشریه «ایپوگ تایمز» با اشاره به اینکه اکثر آمریکایی‌ها در حال حاضر مالیات کمتری نسبت به قبل از شروع جنگ‌ها می‌پردازند، گفت: «اگر (رأی‌دهندگان) به نحوه پرداخت هزینه‌های آن فکر نکنند، ادامه جنگ برای مدت طولانی آسان خواهد بود».

«کاترین لوتز» مدیر پروژه هزینه‌های جنگ بر اهمیت ارزیابی صحیح پیامدهای جنگ‌های ایالات‌متحده تأکید کرد و گفت: «در صورت عدم ارزیابی صحیح پیامدهای جنگ، کشور در معرض یک درگیری بی‌پایان و بیهوده دیگر قرار خواهد گرفت. ما باید روش جدیدی برای بیان داستان آنچه ایالات‌متحده هنگام جنگ انجام می‌دهد، داشته باشیم، در غیر این صورت به‌زودی خود را در افغانستان دیگری خواهیم دید.»

هیئت تحریریه

5 سپتامبر 2021

تارنمای ایران فرانت پیج

برگردان علی‌اصغر شهدی

Asghar.shahdi@gmail.com