کد خبر : 285485 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۱۴ - 18:36
وعده‌های رئیس‌جمهور در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی سید ابراهیم رئیسی شامگاه روز شنبه (۱۳ شهریور) برای نخستین بار پس از رئیس‌جمهور شدن در یک برنامه تلویزیونی شرکت کرد و به سؤالات مجری تلویزیون پاسخ داد.

به گزارش ستاره صبح آنلاین او برخی مشکلات کشور را برشمرد و راه‌حل آن‌ها را پیشنهاد کرد. کرونا، واکسیناسیون، واردات واکسن، ساخت یک‌میلیون مسکن در سال، مذاکره با غرب و ... ازجمله موضوعاتی بود که رئیس‌جمهور به آن‌ها پرداخت و قول داد تا پایان شهریور 40 میلیون دوز واکسن وارد کشور خواهد کرد. رئیس‌جمهور در همین ارتباط خبر داد که واردات واکسن به سرعت انجام خواهد شد و 100 میلیون دوز واکسن تأمین خواهد شد. این سخنان در حالی ایراد شد که وزیر بهداشت دولت سیزدهم پیش از این با واردات واکسن مخالف بوده و پرسش این است که آیا وی همچنان بر نظر قبلی خود باقی است یا اینکه دریافته که نظر قبلی‌اش خطا بوده و اکنون مدافع واردات واکسن شده است؟ رئیسی بار دیگر به وعده‌ای که در زمان انتخابات و در جریان رأی اعتماد به کابینه‌اش برای ساخت یک‌میلیون مسکن در سال که قول داده بود اشاره کرد و قول ساخت آن را داد. رئیس‌جمهوری به موضع ایران درباره مذاکره با غرب اشاره کرد و گفت: «مذاکره برای مذاکره در دستور کار دولت سیزدهم نیست. (این حرف سعید جلیلی است که در دوره دولت احمدی‌نژاد که وی مسئول مذاکرات هسته‌ای بود تکرار می‌کرد که نتیجه‌ای نداشت)؛ اما ما از هرگونه مذاکره عزتمندانه استقبال می‌کنیم.» گفتنی است که سید ابراهیم رئیسی در مراسم سوگند خود در مجلس که روز 14 مرداد برگزار شد قول‌هایی داد که روزنامه ستاره صبح روز 16 مرداد آن‌ها را برجسته و منتشر کرد به لحاظ اهمیت قول‌های داده‌شده صفحه اول آن شماره روزنامه ستاره صبح باز نشر می‌شود. گزیده‌ای از سخنان رئیس‌جمهور در ادامه می‌آید.

واکسیناسیون
مرگ بیش از ۵۰۰ ایرانی در هر شبانه‌روز، کرونا مهم‌ترین چالش این روزهای کشور است به همین دلیل ضرورت تسریع در واکسیناسیون مهم و اولویت دولت است. رئیس‌جمهوری گفت: «طبق محاسبه، تولید داخلی نمی‌توانست نیاز جامعه را کفایت کند؛ ازاین‌رو برآورد کردیم برای اینکه گام دقیق برداریم، حتماً به ۱۰۰ میلیون دُز واکسن نیازمندیم که تاکنون ۴۰ میلیون دُز واکسن تأمین‌شده است و اقداماتی انجام‌شده تا مرز ۱۰۰ میلیون دُز واکسن از خارج کشور تأمین کنیم.»

تأمین 40 میلیون دوز واکسن
خبر امیدوارکننده ورود زودتر از موعد واکسن به کشور و شتاب گرفتن آن بود. رئیسی بازگشایی حضوری مدارس و دانشگاه‌ها را مشروط به واکسینه شدن اکثر مردم دانست و گفت: «تا آخر شهریور ۴۰ میلیون دُز واکسن تأمین می‌شود که تأمین آن با توجه به اقدامات انجام‌شده، قطعی است. وزارت خارجه، بسیج، وزارت بهداشت و بخش‌های دیگر برای تأمین منابع ریالی و ارزی اولویت را واردات واکسن قراردادیم، مطالبات کادر درمان هم مانند همه ابعاد کرونا جزو اولویت‌های دولت است.» رئیس‌جمهوری درباره تولید واکسن در داخل اعلام ناکافی بودن این تولید برای تأمین سلامت مردم؛ نشان می‌دهد دولت به واقعیت موجود درباره پیک‌های بسیار خطرناک و کشنده کرونا آگاهی کامل دارد و در مسیر کاستن از میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری هیچ تعللی نخواهد کرد.  

ساخت یک‌میلیون مسکن در سال
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از گفت و گوی تلویزیونی و در پاسخ به پرسش مجری رسانه ملی درباره عمل به وعده‌های داده‌شده طی مدت آغاز مسئولیت و نیز قول‌های ایام انتخابات به دو مورد از آن وعده‌ها اشاره کرد. وعده نخست رئیس‌جمهوری از همان زمان رقابت‌های انتخاباتی، ساخت سالانه یک‌میلیون مسکن برای مردم بود. رئیسی درباره نحوه اجرای این وعده در دولت سیزدهم تصریح کرد: «مسکن‌سازی جزو صنایع پیشران کشور است و اگر دنبال شود، خیلی از صنایع را فعال می‌کند. پیش‌بینی‌های کارشناسی لازم انجام‌شده است و دولت درجاهایی خودش مسکن می‌سازد و درجاهایی مانند بافت‌های فرسوده تسهیلات می‌دهد و مردم و انبوه‌سازان مسکن می‌سازند، در روستاها دولت مکلف به بازسازی و مقاوم‌سازی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی است که با مشارکت خود مردم انجام خواهد شد. زمین که اصلی‌ترین موضوع است باید برای مسکن‌سازی آماده شود.»

مبارزه با فساد
مبارزه با فساد هم از مهم‌ترین وعده‌های رئیسی در زمان انتخابات بود. بر اساس آنچه رئیس‌جمهور در نخستین گفت و گوی تلویزیونی خود به آن اشاره کرد؛ دولت در پی تدوین منشوری برای مبارزه با فساد به عنوان کار ویژه اصلی است. رئیس‌جمهوری بابیان اینکه مردم و نخبگان بهترین ناظران هستند، خاطرنشان کرد: «وزیران و مسئولان و مدیران این دولت، حس مبارزه با فساد دارند چون شرط ما در دولت، فساد ستیزی برای همه مدیران در همه سطوح است.»

ضرورت جلب همکاری مردم در سایه ترمیم اعتماد
رئیس‌جمهوری به نقش و جایگاه مردم در پیشبرد برنامه‌های دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد که به همکاری مردم سخت امیدوار است و گفت: «معتقدم مردم، نخبگان و دانشگاهیان خودشان همکاری خواهند کرد. در این مدت هم اندیشکده‌ها و دانشگاه‌ها و مراکز علمی فرهنگی و حوزوی زیادی، نامه‌ها و طومارهایی نوشتند و بدون داشتن هیچ درخواست مادی، برای همکاری با دولت اعلام آمادگی کردند.»
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه اعتماد آسیب‌دیده را باید بازسازی کرد، اظهار کرد: «راه آن صادق الوعد بودن است؛ یعنی اگر وعده‌ای دادیم در عمل به آن صداقت داشته باشیم و اگر مشکلی مانع تحقق آن وعده شد به مردم خواهیم گفت و موانع را نیز با مردم در میان می‌گذاریم صداقت را باید مردم احساس کنند.»

وعده های رئیسی  که روز 16 مرداد  در روزنامه ستاره صبح  منتشر شد:

 قانون اساسی میثاق ملی است  
    پاسداری از قانون اساسی
     برقراری عدالت و تحول 
 آینده خوب پیش روی ایرانیان
   برداشتن تحریم‌های موجود علیه ایران با دیپلماسی   
  بسط و گسترش آزادی‌های اجتماعی و فرهنگی
بزرگ شدن سفره‌های مردم  
  ایجاد نشاط ملی و شور اجتماعی در جامعه 
     حمایت از حقوق انسان‌ها و مظلومان جهان 
  حمایت واقعی از حقوق بشر
    تشکیل دولت وفاق ملی
    ایجاد ثبات اقتصادی   
  تشکیل دولت غیر جناحی
    شفافیت مالی و مبارزه با فساد
  تعامل با نخبگان و اهالی فرهنگ 
  حضور منطقه‌ای ایران برای ایـجاد امنیت
     حضور منطقه‌ای ایران علیه قدرت‌های سلطه‌گر
  صلــح‌آمیــز بـودن بــرنامه هسته‌ای
     تعامل سـازنده و هوشـمند با جـهان 
  حــرام بـودن ساخت بمب اتم
    سیاسـت خارجی متـوازن در روابـط خارجـی 
  کاهـش تورم و افزایش ارزش پـول ملی
   بسط و گسـترش روابـط با کشـورهای منطقه   
 حمایت از تولید ملی و صیانت از محیط زیست