کد خبر : 285420 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۱۱ - 16:02
قاسم محبعلی در گفت وگو با«ستاره صبح آنلاین»: استراتژی تیم مذاکره کننده رئیسی در مذاکرات آینده تعیین کننده است/ اقتصاد ایران به سیاست خارجی گره خورده است

به گزارش ستاره صبح آنلاین آخرین دور مذاکرات هسته‌ای در وین بدون نتیجه مشخصی برای دور بعدی به پایان رسید. دولت روحانی رئیس‌جمهوری که به توافق تاریخی با قدرت‌های جهانی دست یافته بود نتوانست میراث خود را نجات داده و برجام را احیا کند. علیرغم آنکه انتظار می‌رفت رئیسی مذاکره با غرب را نپذیرد او در سخنرانی مراسم تحلیف خود از هر ابتکار ملی که منجر به لغو تحریم‌های امریکا شود استقبال کرد. با این وجود، مدت زمان اندکی پس از آن، او افرادی را برای پست‌های کلیدی انتخاب کرد که نشان می‌داد تهران خط مشی متفاوتی را در مذاکرات وین در پیش خواهد گرفت. بعید به نظر می‌رسد دولت رئیسی مذاکرات وین را کنار بگذارد اما احتمالا روند آن را تغییر خواهد داد.این در حالی است که در روزهای اخیر اسرائیل و دیگر مخالفان منطقه ای ایران از ظرفیت های خود استفاده کرده تا بایدن را نسبت به آینده مذاکرات با ایران بدبین کنند.«ستاره صبح آنلاین» برای بررسی این موضوع با قاسم محبعلی دیپلمات پیشین کشورمان گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

قاسم محبعلی در این زمینه گفت:اقتصاد ایران به سیاست خارجی گره خورده است و اتفاقاتی که در فضای سیاست خارجی می افتد در اقتصاد کشور تأثیرگذار است. به عبارت دیگر اقتصاد ایران گروگان سیاست خارجی است و سیاست خارجی ایران نیز گروگان موضوع پرونده هسته ای و توافق برجام است.به همین دلیل اگر در آینده اتفاق مثبتی درباره برجام رخ ندهد و شاهد گشایش هایی در این زمینه نباشیم نمی توان شرایطی را پیش بینی کرد که اقتصاد ایران به سمت شکوفایی حرکت کند.آقای رئیسی در دوران رقابت های انتخاباتی به مردم وعده داد که مشکلات اقتصادی آنها را حل کند. به همین دلیل اگر قصد دارد این وعده ها در عمل نیز محقق شود باید رویکردی در مقابل برجام در پیش بگیرد که برجام به نتیجه منطقی برسد تا دستآوردهای آن متوجه دولت سیزدهم شود.
 وی ادامه داد:واقعیت دیگری که باید آقای رئیسی در نظر داشته باشد این است که برجام به تنهایی نمی تواند مشکلات کشور و به خصوص مشکلات اقتصادی و معیشتی را حل کند.برجام تنها می تواند دردها و رنج های مردم را کاهش بدهد و نباید انتظار بیشتری از آن داشت.کسانی که انتظار دارند همه مشکلات سیاست خارجی ایران به واسطه برجام حل شود و همه تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شود انتظار بیهوده ای دارند و در عمل چنین چیزی امکان پذیر نیست.اگر اصولگرایان و نزدیکان آقای رئیسی به دنبال این  هستند که ماهیت برجام را تغییر بدهند و آن را به شکلی تنظیم کنند که در راستای دیدگاه آنها باشد نیز انتظار بیهوده و عبثی است و به نتیجه نخواهد رسید.

دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد:واقعیت این است که در شرایط کنونی روی این موضوع که ایران باید به برجام بازگردد و در مسیر گفت وگو قرار داشته باشد در کشور اجماع وجود دارد.این اجماع هم در دولت سیزدهم وجود دارد و هم در نهادهای بالاتر نظام. با این وجود اینکه رئیسی قصد دارد با چه تکنیک و استراتژی در مذاکرات آینده حضور پیدا کند دارای اهمیت است.اینکه رئیسی قصد دارد با چه افراد و ابزارهایی در مذاکرات حضور پیدا کند دارای اهمیت  است.اگر از افرادی در مذاکرات استفاده شود که دارای تجربه کافی در این زمینه هستند این انتظار می رود که شرایط مذاکرات به سمت مثبت شدن حرکت کند. در غیر این صورت نمی توان نسبت به آینده مذاکرات خوشبین بود.
 وی افزود:مانع مهمی که دولت آقای روحانی نتوانست در شش دوره مذاکرات قبلی  با غرب به توافق دست پیدا کند مصوبه مجلس شورای اسلامی در این زمینه بود.در همان زمانی که این مصوبه توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد صاحب نظران و کارشناسان عنوان کردن این مصوبه اجازه نمی دهد توافق صورت بگیرد و تحریم های ایران لغو شود.بدون تردید اگر قرار است دولت رئیسی نیز در راستای مصوبه مجلس یازدهم در زمینه توافق هسته ای حرکت کند بنده بعید می دانم برجام دوباره احیا شود.