کد خبر : 275310 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۳ - 13:05
کرونایاب در حد نو، زیر قیمت، فوری فروشی ( طنز)

مرتضی کاظمی- طنزنویس

- سلام، خوبی؟

+ سلام، خوبم، چه خبر؟

- سلامتی! خبری نیست! امروز ۹۹۹۹ نفر کرونایی فوت کردن!

+ عجب! خب دیگه چه خبر؟

- تیمور هم کرونا گرفته!

+ عه! کی بهش کرونا داده؟

این یک مکالمه معمولی در سطح جامعه است. مکالمه‌ای که نشان می‌دهد خود کرونا و مرگ‌ومیرهای حاصل از آن‌که اهمیت چندانی ندارد و به موضوعی عادی تبدیل شده و مهم‌ترین مسئله امروز ایران و حتی جهان بحث «از کی گرفتم» است؟

تا چند روز اول که بیماران عزیز در حال کتمان موضوع هستند با این استدلال که «زیر باد کولر خوابیدم» یا «باد به موهای خیسم خورده» یا اینکه «فلفل و خربزه و فلان زهرمار را خوردم، حساسیته!» اگر بیماری ادامه‌دار شود یا علائم کرونا به‌صورت جدی آشکار شود، وارد مهم‌ترین فاز بیماری می‌شویم و آن فاز «از کی گرفتم؟» است. در این فاز، میزان تلاش و فعالیت‌های بیمار، اعضای درجه‌یک فامیل و حتی دوست، آشنا و همکار برای پیدا کردن فرد خاطی به طرز وحشتناکی افزایش پیدا می‌کند.

- عه! دیدی فلانی رنگ و روش پریده بود! از اون گرفتی!

- چند روز پیش تو صف نونوایی بودم، یکی از اونور خیابون رد میشد، سرفه کرد، از اون گرفتم!

- ای‌بابا! این خواهرشوهر ما کرونا گرفته، ما ۵ دقیقه باهاش تلفنی حرف زدیما! انقدر عمدی تو گوشی سرفه کرد تا ما هم کرونا گرفتیم! ناگفته نماند که بستگان همسر مثل خواهرشوهر، مادر شوهر، جاری و حتی باجناق ... در صدر جدول متهمان قرار داشته و در همه بیماران کرونایی ردپایی از نامبردگان دیده شده است. پس باید به‌طور ویژه و خارج از نوبت توسط دانشمندان بررسی گردد. با توجه به تأثیر سوء این مسئله بر حیات افراد و حتی دامن زدن به اختلافات زناشویی، ما برای حل آن موارد زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

طرح ساماندهی و شناسایی بیماران کرونایی: با استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی و غیر مردمی به هر فرد یک دستگاه آشکارساز کرونا داده شود تا افراد را اسکن کنند. پس از شناسایی افراد، ناگهان فریاد بزنید: «کورِکا، کورِکا!» که در زبان فارسی سخت یعنی کرونایی پیدا کردم. پس‌ازاینکه ۵۰، ۶۰ نفری دورتان جمع شدند یک برچسبی چیزی به فرد مبتلا زده، اگر هم برچسب نداشتید با هماهنگی اداره مدیریت کرونا یک جایشان را کنده یا زخمی و زیری کنید تا هر جا که رفتند همه بفهمند که مورد کرونایی بوده و نباید به او نزدیک شوند.

کد کرونای ملی: به ویروس کرونای هر فرد یک شماره منحصربه‌فرد مثل کد ملی اختصاص دهید. به این صورت که مثلاً اگر کرونای شماره ۸۶۵۷۶۹۸۶۵۴ از فردی جدا شد، عدد ۱۹ به مناسبت کووید-۱۹ از آن کد کم کنید تا کد ملی فردی که از آن کرونا گرفته‌ایم مشخص شود. پس از استعلام‌های مربوطه از ثبت‌احوال، فرد موردنظر را پیدا کرده و او را به سزای اعمال خود برسانید.

همچنین طرح‌هایی مثل حمایت از کارگاه‌های تولید کرونایاب، دستگیری و برخورد قاطع با کروناهای ولگرد، افزایش تعرفه واردات کرونا و هزاران ایده ناب دیگر ... توصیه می‌شود.