کد خبر : 275304 تاریخ : ۱۴۰۰/۶/۳ - 13:06
دکتر اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی در گفت وگو با«ستاره صبح آنلاین»: انتخاب کابینه، آزمونی برای مجلس/ برخی وزرای پیشنهادی در طیف رادیکال راست قرار دارند/ کابینه رئیسی فراجناحی نیست وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی در حالی امروز از نمایندگان مجلس رأی اعتماد یا عدم اعتماد خواهند گرفت که در روزهای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی اتفاقاتی در مجلس رخ داد و سخنانی مطرح شد که با واکنش های اجتماعی گسترده ای همراه بوده است.
به گزارش ستاره صبح آنلاین عدم تسلط برخی وزرا روی موضوعات مطرح شده و نوع ادبیات آنها که در برخی مواقع مبتدی بود سبب شده که افکار عمومی نسبت به کارآمدی برخی از وزرای پیشنهادی در آینده تردید داشته باشند.در این زمینه عملکرد نمایندگان مجلس تعیین کننده خواهد بود. اگر نمایندگان مجلس قصد داشته باشند با نگاهی جناحی و سیاسی به این وزرا رأی اعتماد بدهند این احتمال وجود دارد که مانند دولت احمدی نژاد ابراهیم رئیسی پس از مدتی مجبور شود وزرای ضعیف را عزل کند و وزرای جدیدی را جایگزین آنها کند.ستاره صبح برای بررسی این موضوع با دکتر اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی و نماینده پیشین مجلس گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

دکتر گرامی مقدم در این زمینه گفت:براساس قانون رئیس جمهور این حق را دارد که اعضای کابینه را براساس سلایق و اهداف خود انتخاب کند و این وضعیت برای آقای رئیسی نیز وجود دارد.با این وجود در عرف سیاسی در جوامع مختلف شرایطی وجود دارد که معمولأ روسای جمهور این عرف را رعایت می کنند.رئیس جمهور هنگامی که از مردم رأی می گیرد و مورد حمایت مردم قرار می گیرد باید درراستای منافع و مطالبات مردم حرکت کند.این وضعیت در انتخاب اعضای کابینه نیز وجود دارد. مردم از رئیس جمهور انتظار ندارند کسانی را به عنوان وزیر معرفی کند که سابقه اجرایی ندارد و از تخصص کافی برخوردار نیست.
 وی ادامه داد:نظریه های علوم انسانی بیانگر این است که انتخاب مدیران و استفاده از افراد در پست های مهم کشوری نیازمند تخصص و دانش کافی آن فرد است.این در حالی است که این وضعیت درباره کابینه آقای رئیسی وجود ندارد و افرادی که ایشان به عنوان وزیر معرفی کرده اند از دانش و تخصص لازم برخوردار نیستند. این وضعیت به شکلی بوده که نمایندگان مجلس یازدهم که در یک جریان سیاسی با رئیس جمهور هستند نیز نسبت به معرفی برخی از اعضای کابینه انتقاد دارند و این انتقادها را در جلسات رأی اعتماد مطرح کرده اند.به همین دلیل نقد جدی  نسبت به انتخاب این افراد وجود دارد و اگر این افراداز نمایندگان مجلس رأی اعتماد بگیرند دوباره تجربه دولت احمدی نژاد تکرار خواهد شد که پس از چند ماه رئیس جمهور مجبور می شود برخی از وزرا را به دلیل عملکرد نا موفق عزل کند.در دولت احمدی نژاد نیز همین اتفاق رخ داد.در آن مقطع زمانی نیز مجلس با دولت احمدی نژاد همسو بود. به همین دلیل به وزرای پیشنهادی رأی اعتماد دادند. با این وجود پس از مدتی و با مشاهده عملکرد ضعیف این وزرا آقای احمدی نژاد این وزرا را برکنار کردند و از افراد دیگری استفاده کردند. سخنگوی حزب اعتماد ملی تصریح کرد:آقای رئیسی در وعده هایی که در زمان انتخابات به مردم دادند و حتی پس از پیروزی در انتخابات عنوان کردند که قصد دارند یک کابینه فراجناحی تشکیل بدهند.انتخاب اعضای کابینه حق هر رئییس جمهوری است. با این وجود آقای رئیسی هنگامی که عنوان می کند قصد تشکیل کابینه فراجناحی دارد باید به حرف خود عمل کند. این در حالی است که در واقع چنین اتفاقی رخ نداده و همه اعضای کابینه از جناحی هستند که آقای رئیسی متعلق به آن است.اگر آقای رئیسی قصد داشتند این افراد را انتخاب کنند نباید قول تشکیل کابینه فراجناحی به مردم می داد.واقعیت این است که افرادی که به عنوان وزرای دولت سیزدهم معرفی شده اند از تندروترین افراد در جریان اصولگرایی هستند و هیچ سنخیتی با کابینه فراجناحی ندارند.اگر بخواهیم مصداقی برای کابینه فراجناحی پیدا کنیم می توانیم به دو کابینه آقای هاشمی رفسنجانی اشاره کنیم که یکی از نمونه های مناسب برای کابینه فراجناحی است.روسای جمهور دیگر وعده تشکیل کابینه فراجناحی نداده بودند. به همین دلیل نمی توان به آنها انتقاد کرد. این در حالی  است که آقای رئیسی در زمان رقابت های انتخاباتی به مردم قول دادند که در آینده یک کابینه فراجناحی تشکیل خواهد شد. این در حالی است که در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.