کد خبر : 275265 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۳۱ - 01:19
خداحافظی با ایدز/ ورود واکسن اچ‌آی‌وی «مدرنا» به آزمایش فاز انسانی واکسن اچ‌آی‌وی شرکت «مدرنا» که همانند واکسن کرونای این شرکت بر پایه mRNA ساخته شده است، این هفته به‌طور رسمی وارد مرحله آزمایش‌های انسانی خود می‌شود.

به گزارش ستاره صبح آنلاین به‌عبارت‌دیگر ما احتمالاً به افق پیشگیری از یکی از بدترین بیماری‌های صدسال گذشته نزدیک شده‌ایم. به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، طبق گفته این شرکت، آزمایش انسانی این واکسن ۱۰ ماه طول خواهد کشید. این آزمایش روی ۵۶ فرد سالم (عاری از ویروس HIV) ۱۸ تا ۵۰ ساله باهدف ارزیابی ایمنی واکسن، علاوه بر مشاهده نحوه ایجاد واکنش‌های سیستم ایمنی بدن انسان انجام خواهد شد. همان‌طور که گفته شد، این واکسن نیز ازنظر عملکرد مشابه با واکسن کووید-۱۹ همین شرکت و مبتنی بر mRNA است. این پلتفرم پس از سال‌ها تحقیق در مورد پتانسیل واکسن‌های mRNA به‌دست‌آمده است و شرکت‌های «مدرنا» و «فایزر» به اولین واکسن‌ها ازاین‌دست در جهان که توسط انسان استفاده شود، دست یافتند که در کاهش شدت و جلوگیری از عفونت‌های خانواده کروناویروس به‌طورکلی موفق عمل کرده است.
پس از تکمیل مرحله اولیه آزمایش انسانی این واکسن، هنوز هم راهی طولانی برای تأیید رسمی آن وجود خواهد داشت. فازهای ۲ و ۳ بر تجزیه‌وتحلیل اثربخشی این واکسن در پیشگیری از عفونت HIV در جمعیت وسیع‌تر تمرکز خواهد کرد؛ اما شانس زیادی برای حصول نتایج چشمگیر وجود خواهد داشت، چراکه این واکسن بر پایه mRNA طراحی‌شده و نمونه طراحی‌شده آن برای کووید-۱۹ موفق عمل کرده است. واکسن‌های mRNA با انواع سنتی واکسن‌ها که معمولاً شامل یک ویروس ضعیف شده یا غیرفعال هستند، متفاوت است و از طریق ارسال یک «نسخه تقلبی» به سلول‌های ما نشان می‌دهد چگونه می‌توانند قطعاتی از پروتئین‌های خاص را ایجاد کنند که در قسمت بیرونی یک ویروس هدف قرار می‌گیرند.