کد خبر : 265182 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۲۴ - 01:45
نمایندگان انقلابی به استعفای زاکانی، نماینده قم رای دادند قانون‌گذار؛ علیه قانون علیرضا زاکانی که در انتخابات 1400 حضور داشت، عبدالناصر همتی چند بار به او گفت: شما کاندیدای پوششی هستید ولی زاکانی آن را رد کرد، اما در دقیقه 90 به نفع ابراهیم رییسی انصراف داد. در برخی محافل سیاسی گفته می‌شود که زاکانی با این اقدام سهمش را از دولت یازدهم خواهد گرفت. او درجایی گفته بود که رئیس‌جمهور به او پیشنهاد وزارتخانه‌های بهداشت و تعاون را داده بود و زاکانی ترجیح داده شهردار تهران شود.
ستاره صبح آنلاین-رئیسی هم گفته به شهرداری برو من هم کمکت می‌کنم. شورای ششم شهر تهران با شتاب و عجله بدون اینکه قانون و آیین نامه های مربوط به شرط شهردار شدن کلان‌شهرها را بدانند به سرعت وی را انتخاب کردند. این انتخاب واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌ها و فضای مجازی به دنبال داشت. منتقدین می‌گویند انتخاب زاکانی مغایر قانون است زیرا او سابقه کار اجرایی مرتبط با مدیریت شهری ندارد و رشته تحصیلی‌اش نیز پزشکی هسته‌ای است که ارتباطی با مدیریت شهری ندارد. اقدام شورا انقدر غیرقانونی بود که سازمان بازرسی کلی کشور با ارسال نامه‌ای این انتخاب را غیرقانونی دانست. با این وجود روز گذشته نمایندگان انقلابی به استعفای او رای مثبت دادند. شگفت آن که زاکانی گفت دفترش در قم را حفظ خواهد کرد. پرسش از شهردار سیاسی و غیرتخصصی تهران این است که هزینه‌های دفتر نمایندگی قم قرار است از کدام محل پرداخت شود؟ البته تعدادی از اصولگراها نیز به این انتصاب واکنش نشان دادند و نسبت به آن موضع‌گیری کردند. باید دانست که شهرداری تهران در دوره پنجم غیرسیاسی بود و شهرداری گمارده شد که 20 سال سابقه کار اجرایی در شهرسازی داشت و استاد تمام معماری دانشگاه تهران بود. پیروز حناچی مثل قالیباف و احمدی‌نژاد سودای ریاست جمهوری در سر نداشت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به سایر ظرفیت‌های حاکمیتی برای ارائه الگویی از یک کلان‌شهر مطلوب در جهان اسلام گفت: تلاش خواهم کرد بار سنگین تهران را از دوش دولت بردارم.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی و در جریان نطق خود برای استعفا از نمایندگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در ۱۲ سال نمایندگی مردم تهران و یک سال خدمت‌گزاری مردم قم بارها پشت میز خطابه قرار گرفتم ازجمله برای نطق موافقت و مخالفت با وزرا، استیضاح‌های نفس‌گیر و گزارش‌های مختلف و هرگز تصور نمی‌کردم یک روز برای خداحافظی باهمکاران و رفتن به سنگر دیگری صحبت کنم. گویی تقدیر محل مأموریت در جبهه است که از سویی سخت است و از سویی مقدمه میدانی جدید باهم دیگر برای خدمت به مردم خواهد بود.

کاهش سرمایه اجتماعی در تهران
وی بابیان این‌که کاهش سرمایه اجتماعی در تهران به عنوان مرکز تصمیم‌گیری نظام اسلامی بیش از سایر نقاط کشور زشتی خود را نشان داده، یادآور شد: اداره شهر با به میدان آمدن مردم با محوریت نخبگان در تعیین اولویت‌ها، مشارکت در طرح‌های مختلف و نیز سهیم کردن مردم در نتایج برنامه‌های تحولی به‌گونه‌ای برای آحاد شهروندان باید قابل‌لمس باشد همراه با احترام به حریم خصوصی بخشی از برنامه‌ای است که می‌تواند سرمایه اجتماعی نظام اسلامی را ارتقاء ببخشد. زاکانی بابیان این‌که تجربه، کارکرد و توانایی‌های شهرداری تهران در خدمت زیرساخت خدمت‌رسانی مجلس قرار می‌گیرد، ادامه داد: آلودگی هوای ۳۵۰ روزه شهر، بافت ناپایدار ۱۲ هزار هکتاری، مشکلات شهرداری به خصوص بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی و ناوگان حمل‌ونقل فرسوده نیازمند تحول امیدآفرین و هوشمند سازی امور است.

دفتر کنونی‌ام در قم تعطیل نخواهد شد
این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شرمنده مراجع و علما هستم و ارتباطم را با بطن مردم قم، طلاب و مراجع حفظ می‌کنم تا مسیر فیض را برای خود حفظ کنم. لذا دفتر کنونی‌ام در قم تعطیل نخواهد شد و به عنوان عضو کوچک در هیئت دولت مطالبات مردم را در کنار پیگیری امورات تهران با مشورت دو نماینده عزیز دنبال می‌کنم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که خدمات متقابل مجلس و مجموعه‌های اجرایی سال‌های گذشته عرف پذیرفته‌شده و موفقی بوده است، گفت: هرگاه ایجاب کردیم بزرگانی مثل مقام معظم رهبری از مجلس به ریاست جمهوری رفتند و مجلس هم در دوره‌های مختلف وزیر به دولت تقدیم کرده و خواهد کرد. آنچه مذموم است تلاش و دست‌وپا زدن برای کسب مناصب دنیوی است. وی همچنین اضافه کرد: تا قبل از دعوت اعضای شورای شهر نیز به سمت شهرداری فکر نکرده بودم و پس‌ازآن با توجه به ضرورت تحول آن درام القرای جهان اسلام و نیاز به چند اقدام عاجل به خصوص در بحث مقابله با کرونا و توجه به عقب‌افتادگی کلان‌شهر تهران در ادوار مختلف و ضرورت توسعه جهش گونه پذیرفتم برنامه ارائه کنم که موردعنایت اکثریت قاطع اعضای شورای شهر قرار گرفت.

کلان‌شهر مطلوب در جهان اسلام
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدارش با روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قول دادیم با تمام وجود تلاش کنم کار سنگین تهران را از دوش دولت بردارم، رهبر حکیم انقلاب نیز تهران را نماد آبادانی و الگو برای شهرهای سراسر کشور عنوان کردند لذا از همه نمایندگان مدد می‌طلبم که این برادر کوچک خود را یاری کنید تا با محوریت نیروهای خدویم شهرداری و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های حاکمیتی و نهادهای انقلاب الگویی از یک کلان‌شهر مطلوب در جهان اسلام را ارائه کنیم.


قانون به خاطر زاکانی تغییر کرد؟
در انتخاب شهردار هم اصولگرایان برای او سنگ تمام گذاشتند؛ یعنی درحالی‌که مدرک شهردار باید مرتبط به امور شهری باشد و او مدرکش پزشکی هسته‌ای است، شورای شهری‌ها توانستند پزشکی هسته‌ای را به مدیریت شهری ربط دهند که در نوع خود دستاورد بزرگی محسوب می‌شود.
پرویز سروری عضو شورای شهر تهران در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به اینکه زاکانی چه تخصصی برای مدیریت شهری دارد؟ گفت که «ایشان سه دوره نماینده مجلس بوده؛ ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس بوده و بر نظام مسائل تهران اشراف دارند. به علت اینکه در بسیج دانشجویی مسئولیت داشتند دست بسیار پری از نیروهای انسانی دارند که در زمان خود ایشان توانستند علم و جهاد را باهم تلفیق کنند. یکی از با بزرگ‌ترین شبکه نیروی انسانی زبده در اختیار ایشان است».
او همچنین درباره ارتباط مدرک زاکانی که پزشکی هسته‌ای دارد با مدیریت شهری گفته که «قانون اشتباه است و با مذاکره با مجلس و وزارت کشور درصددیم مدرک پزشکی هسته‌ای هم جزو رشته‌های مرتبط با مدیریت شهری قرار دهند زیرا سلامت جامعه هم مهم است». شاید خود زاکانی هم، چنین توجیهی به ذهنش نمی‌رسید ولی کمی بعدتر سروری در مصاحبه با برنا، گفت که «بحث تغییر قانون نیست اتفاقاً مصوبه نشان می‌دهد که نیاز به اصلاح قانون وجود ندارد. وزیر کشور وقت به معاون خود گفته است که بر اساس نیاز شهرها می‌توانید رشته‌هایی را اضافه کنید و سه مورد هم تا این لحظه اصلاح‌شده است. مثلاً شهرداری در رشته آمار تحصیل‌کرده و روال ما را پیگیری کرده که با استدلال‌های لازم توانسته تصدی شهرداری را بر عهده بگیرد. فردی در علوم کامپیوتر تحصیل‌کرده و برای تصدی او این مصوبه اصلاح‌شده و اصلاً این کار سابقه دارد. وزیر کشور حتی به معاون عمرانی گفته که می‌تواند با نیاز شهرها این امر را اصلاح کند و نیازی به تائید دولت، مجلس و... نیست. همین الآن چند پزشک و دندان‌پزشک شهردار شده‌اند. آقای طلوعی دندان‌پزشک است. چگونه شهردار شدند؟ با همین قانون بوده است». او درنهایت انتقادات به نحوه شهردار شدن زاکانی را به فضاسازی ربط داد: «مقداری فضاسازی انجام‌شده است و برخی‌ها جیغ بنفش می‌کشند». زاکانی نماینده قم در مجلس یازدهم، با مدرک پزشکی هسته‌ای از بین وزارت بهداشت و تعاون، شهرداری تهران را انتخاب کرد، سمتی که با مدرکش فرسنگ‌ها فاصله دارد.  سال ۱۴۰۰ سال متفاوتی برای زاکانی است؛ زیرا او در سال‌های ۹۲ و ۹۶ برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود و صلاحیتش رد شده بود؛ اما امسال صلاحیتش تأیید شد و درنهایت شهردار تهران شد. احمدی‌نژاد هم توانست با حمایت اصولگرایان به شهرداری تهران برود و آنجا سکوی پرتابی برای ریاست‌جمهوری‌اش شد. حال پرسش این است که زاکانی باسابقه ۴ بار نمایندگی مجلس و یک‌بار نامزدی در ریاست‌جمهوری چگونه می‌خواهد بدون مدرک مرتبط و سابقه اجرایی شهرداری پایتخت را مدیریت کند؟ و چرا او همچنان دفتر نمایندگی‌اش را در قم باز نگه داشته است؟ حالا زاکانی ۱۵ ماه پس‌ازاینکه از طریق قم توانسته بود دوباره وارد مجلس شود، با استعفا از نمایندگی قم، به شهرداری تهران می‌رود. اتفاقی که بسیاری آن را پشت پا به رأیی می‌دانند که مردم قم به او داده‌اند.