کد خبر : 245197 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۲۳ - 00:56
ستاره صبح آنلاین گزارش می دهد( ترجمه علی اصغر شهدی) ضرورت تسریع واردات واکسن و واکسیناسیون

به قلم گای دیویس

ستاره صبح آنلاین-بر اساس آمارهای رسمی، طی هفته گذشته به‌طور میانگین روزانه 493 نفر ایرانی براثر کووید-19 جان خود را ازدست‌داده‌اند. این آمار حتی مرگبارتر از اولین موج همه‌گیری در سال 2020 است که طی آن کشور به‌شدت آسیب دیده بود. بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط دانشگاه «جانز هاپکینز» تا دیروز، این کشور بیش از 4.2 میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا را ثبت کرده و 95.647 نفر نیز جان خود را ازدست‌داده‌اند. ایران پس از افزایش شدید بیماری در آوریل امسال (فروردین و اردیبهشت)، ابتدا روند کاهش در ابتلا را تجربه کرد، اما از ماه ژوئیه (تیر) این آمار در جهت بدتر شدن پیش رفت. بر اساس گزارش «سازمان جهان داده‌های ما» تنها 11.2 درصد از ایرانیان حداقل یک دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و فقط 3.3 درصد آن‌ها کاملاً واکسینه شده‌اند که بیشتر از نوع «سینوفارم» چین و «آسترازنکا» که به‌عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه از ژاپن و کشورهای دیگر به ایران رسیده است و همچنین واکسن «کو برکت» است که در داخل کشور تولید شده، ولی تاکنون توسط هیچ سازمان بهداشتی بین‌المللی تأیید نشده است.

رهبری ایران در سخنرانی روز چهارشنبه (20 مرداد 1400) گفتند: «واکسن‌های کرونا باید از هر طریق ممکن برای همه افراد قابل‌دسترس باشد، چه تولید داخلی و چه وارداتی. همان‌طور که بیماری یا دشمن شکل جدیدی به خود می‌گیرد، دفاع ما نیز باید چنین شود».

در روزهای گذشته بسیاری از ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی به انتقاد از دولت در رابطه با روند کند واکسیناسیون پرداختند. کاربران با استفاده از هشتگ به ایران کمک کنید #SOSIran توییت‌ها، عکس‌ها و فیلم‌هایی را برای ثبت وضعیت بیمارستان‌های سراسر کشور منتشر کرده‌اند. کاربران از جامعه بین‌المللی می‌خواهند تا به وضعیت ایران توجه کنند و در ارسال واکسن به ایران کمک کنند.

این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا از نوع دلتا که در کشور موجی از تلفات را به راه انداخته است، تمام بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی با تمام قدرتی که در اختیار دارند برای مقابله با این موج سهمگین بسیج شده‌اند. در شهر مشهد، مسئولان قبرستان‌ها از رانندگان تاکسی خواسته‌اند تا از خودروهای خود به‌عنوان نعش‌کش استفاده کنند، زیرا در شهر خودروی کافی برای حمل تمام اجساد وجود ندارد. متخصصان پزشکی هشدار داده‌اند که با توجه به پایین بودن میزان واکسیناسیون، بیمارستان‌ها در عمل توان مقابله با یک چنین خیزش گسترده از بیماری را ندارند.

دکتر مرتضی غریبی، رئیس بخش اورژانس دانشگاه علوم پزشکی ایران در استان مرکزی، به شبکه خبری ای بی سی نیوز گفت که داروهای اولیه بیمارستانی تمام ‌شده است و انتظار می‌رود تعداد تلفات از تعداد کنونی نیز بیشتر شود. وی توضیح داد: «حتی اگر در امر واکسیناسیون تسریع شود -که احتمالاً ممکن است رخ ندهد- حداقل سه هفته طول می‌کشد تا اولین واکسن، آنتی‌بادی تولید کند. لذا با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که برای رسیدن به این نقطه امن دیر شده است. من پیش‌بینی می‌کنم که میزان کنونی مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا تا سه هفته دیگر به بیش از 1000 نفر در روز برسد.»

 

 12 اوت 2021

تارنمای ای بی سی نیوز

برگردان علی‌اصغر شهدی

Asghar.shahdi@gmail.com