کد خبر : 235200 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۲۰ - 01:12
امروز با تاریخ

صلح ایران و روم
هادریان (هادریانوس) امپراتور روم یازدهم اوت سال 117 میلادی با دولت ایران صلح كرد. وی سه روز پیش از این تاریخ (هشتم اوت) بر جای تراژان نشسته بود كه در جریان جنگ با ایران درگذشته بود . برخلاف تراژان كه از طریق جنگ امپراتوری روم را حفظ می کرد و وسعت می داد، هادریان با مخالفان حكومت رومیان سازش می کرد و یا به راههای دیگری جز جنگ متوسل می شد . برای مثال: برای احتراز از جنگ با مخالفان سلطه روم بر انگلستان كه در شمال این جزیره سكونت داشتند، در آن جزیره دیواری نظیر دیوار چین میان قسمت متصرفی روم و اراضی غیرمتصرفی كشید.

غیر قانونی اعلام شدن تبعیدمصدق به احمد آباد
20مرداد 1335 (11 اوت 1965) معلوم شد كه اقامت دكتر مصدق در روستای احمد آباد كرج، تبعید ـ تبعید غیرقانونی ـ خواهد بود و وی در آنجا تحت نظر ماموران انتظامی خواهد بود و بدون اجازه مقامات دولتی حق خروج از این روستا را نخواهد داشت. دكتر مصدق روز 13 مرداد (7 روز پیش از این) در آستانه سپری شدن دوران سه ساله محكومیتش به زندان، كه وی و سایر روشنفكران و وطندوستان هرگز این ظلم را قانونی تلقی نكرده اند از زندان به روستای احمد آباد منتقل شده بود.

افزایش تظاهرات برعلیه رژیم پهلوی در سراسر ایران
20مرداد 1357 ( 11 اوت 1978 ) موج اعتراض و تظاهرات ضد حكومت ، ایران را فراگرفت كه صحنه های گسترده وخشن آن در اصفهان ، شیراز ، قزوین و تبریز به چشم خورد . متعاقب این تظاهرات ، در اصفهان حكومت نظامی برقرار و فرودگاه این شهر بسته شد و از ساعت هشت شب تا شش بامداد رفت و آمد در معابر عمومی و اجتماع بیش از سه نفر ممنوع گردید. تلفات رویدادهای 20 مرداد اصفهان 4 كشته و 66 مجروح اعلام و اضافه شد كه در تظاهرات اصفهان به هتل شاه عباس ، و ساختمانهای دیگر از جمله چندین بانك آسیب وارد آمده است.

اشغال کاخ سلطنتی و زندانی کردن پادشاه فرانسه 
یازده اوت سال 1792 , پس از اشغال كاخ سلطنتی و زندانی كردن لوئی 16 پادشاه فرانسه، انقلابیون این كشور یك شورای شش نفری برای اداره امور فرانسه به نام «شورای انقلاب فرانسه» ایجاد كردند كه در آن ژرژ دانتون و ژان ماری رولن عضویت داشتند. نخستین اقدام این شورا انتخاب «آنتوان سانتر» به ریاست گارد ملی انقلاب فرانسه بود. انقلابیون كه از 20 ژوئن (هفت هفته پیش از این) حاضر به ترك خیابانها نشده بودند كاخ سلطنتی فرانسه را كه از آن دوهنگ نظامی اجیر شده سویسی محافظت می كردند تصرف كرده بودند.

خاطرات هاشمی
آقاى حسین علایى، مسئول ساخت مصلاى بزرگ تهران آمد. نقشه‌هاى مصلا را آورد. توضیحات داد و براى شروع كار اجرایى استمداد كرد. مسجد عظیمى است و لازم است كه انقلاب اسلامى چنین اثرى از خود به جاى بگذارد.آقاى علی‌اكبر آشتیانى آمد. از كنار زده شدن مجمع روحانیون اظهار ناراحتى كرد و براى وام مدرسه غیر انتفاعی‌اش استمداد كرد. آقاى عبدالله عُقبایى، رییس پلیس تهران آمد. گزارش كار داد و از آثار ادغام نیروهاى انتظامى اظهار رضایت كرد؛ اوایل كار از مخالفان بود. از احتمال خودسرى بسیجى‌ها اظهار نگرانى كرد و براى امكانات پلیس كمك خواست و از لزوم فعال‌تر شدن تیمسار محمد سهرابى، فرمانده نیروی انتظامی گفت.