کد خبر : 235172 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۱۹ - 01:09
دکتر نعمت احمدی، حقوقدان در گفت وگو با ستاره صبح آنلاین تشریح کرد: چرا زاکانی شهرداری تهران را به وزارت ترجیح داد؟ انتخاب علیرضا زاکانی به عنوان شهردار جدید پایتخت با واکنش های مختلفی همراه شده است. زاکانی در گذشته رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بود و در انتخابات ریاست جمهوری یکی از هفت نامزد انتخابات بود. با این وجود وی تجربه ای در مدیریت شهری ندارد و از تحصیلات مرتبط با مدیریت شهری نیز برخوردار نیست. در نتیجه انتخاب وی به عنوان شهردار جدید پایتخت با انتقادهای زیادی همراه بوده است. ستاره صبح برای بررسی این موضوع با دکتر نعمت احمدی حقوقدان گفت و گو کرده که در ادامه می خوانید.

ستاره صبح آنلاین-دکتر احمدی در این زمینه معتقد است: مدیریت شهر تهران از چند وزارتخانه نیز سخت تر است و به همین دلیل هر کسی به عنوان شهردار تهران انتخاب شود کار سختی در پیش دارد. انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران به نوعی پایان دوران مدیریت قالیباف بر تهران بود.قالیباف پس از اینکه از شهرداری تهران رفت و رییس مجلس شد همچنان به مدیریت شهر تهران توجه داشت و علاقه مند بود که تهران همچنان با مدیریت وی اداره شود. به همین دلیل مازیار حسینی را به عنوان گزینه مورد نظر خود به شورای شهر فرستاد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی رئیسی با ورود به موضوع هوشمندی خود را نشان داد و با حمایت از انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران اجازه نداد تا روند مدیریت قالیباف در شهر تهران ادامه پیدا کند.بدون تردید این تصمیم با هوشمندی رئیسی وبه ضرر قالیباف تمام شده است.
 احمدی خاطرنشان کرد: تحصیلات زاکانی با مدیریت شهری مرتبط نیست و وی  در این زمینه فعالیت نداشته است. این در حالی است که در زمانی که وی رییس مرکز پژوهش های مجلس را برعهده داشت نیروهای زیادی را استخدام کرد و شعبه دوم مرکز پژوهش ها را در قم تأسیس کرد. از سوی دیگر انتخاب شهردار تهران نیازمند تأیید وزارت کشور است. این در حالی است که در شرایط کنونی وزارت کشور وزیر ندارد و با توجه به تأخیر در ارائه لیست وزرا به مجلس شورای اسلامی این احتمال وجود دارد که تا پایان دهه اول محرم حکم زاکانی توسط وزیر کشور تأیید نشود.
 وی تصریح کرد: یکی از مهم ترین جاذبه های شهرداری تهران برای چهره های سیاسی و به خصوص اصولگرایان این است که شهرداری تهران را سکوی پرتابی برای ریاست جمهوری می دانند. تجربه احمدی نژاد به خوبی این نکته را تأیید می کند. از سوی دیگر شهرداری تهران مانند قلک بی انتهایی است که از نظر مالی نسبت به بسیاری از ارگان ها و نهادهای کشور وضعیت بهتری دارد. به همین دلیل امثال زاکانی شهرداری را به وزارتخانه ترجیح می دهند.