کد خبر : 235169 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۱۹ - 01:04
گاف شورای تهران در انتخاب شهردار انتخاب علیرضا زاکانی با مدرک تحصیلی پزشکی هسته‌ای با 18 رای توسط شورای اصولگرای ششم شهر تهران به‌عنوان شهردار پایتخت واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح ملی و بین‌المللی در پی داشت.
ستاره صبح آنلاین-هیئت‌وزیران مصوبه‌ای را در سال 97 تصویب کرد که کسانی می توانند شهردار شهرهای بیشتر از یک‌میلیون نفر شوند که اولا مدرک تحصیلی آن‌ها با وظایف شهرداری مرتبط باشد و شرط دیگر اینکه شهردار منتخب باید سابقه کار مدیریت اجرایی داشته باشد. این در حالی است که علیرضا زاکانی فاقد سابقه کار اجرایی در حوزه‌های شهرسازی، معماری و ... است. او در دوره‌های هشتم، نهم و یازدهم نماینده مجلس قم بوده و مدرک تحصیلی‌اش سنخیتی با آنچه در حوزه مدیریت شهری لازم و ضروری است، ندارد. همچنین علیرضا زاکانی اکنون رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و نماینده مجلس است. بر اساس آیین‌نامه مجلس نماینده‌ای که درخواست استعفا دارد باید درخواستش را به هیئت‌رئیسه اعلام کند و هیئت‌رئیسه موضوع را در دستور کار مجلس قرار دهد و موافقان و مخالفان در مورد آن نظراتشان را بیان کنند چه‌بسا با استعفا وی مخالفت شود. معلوم نیست چرا اعضای شورای ششم شهر تهران با شتاب و عجله شهردار کلان‌شهر تهران را انتخاب کرده‌اند. پیش‌ازاین کسانی که کاندیداهای شهرداری بودند برنامه‌های خود را به شورا ارائه می‌دادند و اعضا بر اساس برنامه‌ها یک نفر را انتخاب می‌کردند. سازمان بازرسی کل کشور به انتصاب علیرضا زاکانی واکنش نشان داد و طی نامه‌ای به رئیس شورای شهر تهران نوشت: «شهردار تهران باید بر اساس ضوابط و مقررات ازجمله مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت مرتبط انجام شود. شورای شهر باید از هرگونه تصمیم‌گیری بر اساس فشار‌های سیاسی، امور حزبی و جناح‌بندی گروهی برخلاف منافع عمومی و مصالح شهروندان اجتناب کند.» در ادامه واکنش‌ها به انتخاب شهردار تهران را می‌خوانید.

 شورای شهر تهران اخیراً با ۱۸ رای علیرضا زاکانی را به‌عنوان شهردار پایتخت انتخاب کرده است؛ این در حالی است که بر اساس تصویب مصوبه هیئت دولت که سال ۱۳۹۷ ابلاغ‌شده، رشته تحصیلی زاکانی یعنی پزشکی هسته از رشته‌های مجاز برای احراز سمت شهرداری محسوب نمی‌شود. حال باید منتظر ماند و دید سرنوشت این تصمیم شورای شهر پس از نامه سازمان بازرسی چه خواهد شد.

واکنش سازمان بازرسی کل کشور
سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران تأکید کرده است که انتخاب شهردار تهران باید بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه ازجمله مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت مرتبط انجام شود. به گزارش «انتخاب»، در این نامه که به‌تازگی و پس از رای اعضای شورای شهر به علیرضا زاکانی خطاب به مهدی چمران نوشته و ارسال‌شده به‌صراحت عنوان‌شده است که ضوابط و مقررات مربوط به انتخاب شهرداران ازجمله آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار مصوب ۴ دی‌ماه سال ۱۳۹۷ ازنظر ارتباط مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی باید مدنظر گیرد. در این نامه تصریح‌شده است که شورای شهر باید از هرگونه تصمیم‌گیری بر اساس فشار‌های سیاسی، امور حزبی و جناح‌بندی گروهی برخلاف منافع عمومی و مصالح شهروندان اجتناب کند.

انتخاب یا انتصاب زاکانی
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: انتظار می‌رفت که با آمدن تندروها به عقب برویم. اما انتخاب یا انتصاب زاکانی به سمت شهردار پایتخت حتی اصولگرایان میانه‌رو را هم مات و مبهوت کرد. صادق زیباکلام، فعال سیاسی به انتخاب زاکانی به‌عنوان شهردار تهران واکنش نشان داد. به گزارش اعتماد آنلاین، وی در توییتی نوشت: انتظار می‌رفت که با آمدن تندروها به عقب برویم. اما انتخاب یا انتصاب زاکانی به سمت شهردار پایتخت حتی اصولگرایان میانه‌رو را هم مات و مبهوت کرد.

نفوذ سیاسی یک حلقه خاص
یک نماینده سابق مجلس گفت: اگر عضو یک سامانه و حلقه خاص باشی، قانون نادیده گرفته می‌شود تا بی‌ربط، ربط پیدا کند؛ بالاتر از آن، نهی علنی و صریح رهبر انقلاب به بایگانی می‌رود و تعریف و تمجیدهای غیر مستند و غیرعلنی جای آن را می‌گیرد. به گزارش اعتماد آنلاین، حمید رسایی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به کنایه به انتخاب علیرضا زاکانی برای شهرداری تهران پرداخته و به نقش و نفوذ سیاسی یک حلقه خاص و اقدام غیرقانونی شورای ششم اشاره کرد. رسایی در حساب کاربری خود در توییتر چنین نوشت که داستان ازاین‌قرار است: اگر عضو یک سامانه و حلقه خاص باشی، قانون نادیده گرفته می‌شود تا بی‌ربط، ربط پیدا کند؛ بالاتر از آن، نهی علنی و صریح رهبر انقلاب به بایگانی می‌رود و تعریف و تمجیدهای غیر مستند و غیرعلنی جای آن را می‌گیرد.