کد خبر : 235118 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۱۶ - 09:31
ستاره صبح آنلاین بررسی می کند( ترجمه: علی اصغر شهدی) درباره هشتمین رئیس‌جمهور ایران

ستاره صبح آنلاین-ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور محافظه‌کار و رئیس سابق قوه قضائیه روز پنجشنبه (14 مرداد) در حضور مقامات عالی‌رتبه خارجی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران سوگند یاد کرد. رئیسی که در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه، با کمترین میزان مشارکت رأی‌دهندگان در تاریخ ایران، پیروز شد، توسط محسن اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در مجلس سوگند یاد کرد.

به گفته رسانه‌های ایرانی، نمایندگان بیش از 70 کشور جهان در این مراسم حضور داشتند. در میان شرکت‌کنندگان خارجی اعضای عالی‌رتبه‌ای چون «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، «منندز پریتو» معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا، «نیکول پیشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان، «بن عبدالرحمن» نخست‌وزیر الجزایر و «ویاچسلاو ولودین» رئیس پارلمان روسیه حضور داشتند. مقامات ارشد فلسطین، سوریه، ترکیه، لبنان، هند، پاکستان و اتحادیه اروپا نیز در این مراسم حضور داشتند.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران پس از ادای سوگند در این مراسم گفت: «سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی «منبع امنیت» است. ما در کنار مظلومان، چه در اروپا و چه در آمریکا، در یمن، سوریه یا فلسطین خواهیم ماند.» نمایندگان جنبش‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی و همچنین حزب‌الله لبنان، گروه‌هایی که ایران از آن‌ها حمایت می‌کند به این سخنان گوش می‌دادند. بااین‌حال، بسیاری در غرب این گروه‌ها را به‌عنوان گروه‌های تروریستی معرفی کرده‌اند. این پیام برای غرب خوشایند نیست.

محمدباقر قالیباف، رئیس پارلمان ایران در سخنان ابتدایی خود، فصل سیاسی جدید را «دوره کارآمدی» نامید و تمام پشتیبانی خود را از متحد محافظه‌کار نزدیک خود اعلام کرد. وی در اشاره غیرمستقیم به آمریکا گفت که ایران در مبارزه با «هژمونی جهانی»، محکم می‌ایستد و بار دیگر بر حمایت مجلس از دولت جدید ایران تأکید کرد.

مجلس تحت کنترل محافظه‌کاران در دو سال گذشته با دولت در حال خروج حسن روحانی درگیری‌های زیادی داشت. روحانی اخیراً مجلس را به دلیل «ایجاد موانع» درراه لغو تحریم‌ها متهم کرده بود.

محسن اژه‌ای رئیس قوه قضائیه ایران، در این مراسم در سخنرانی کوتاهی گفت: «قوه قضائیه آماده همکاری با دولت جدید به ریاست رئیس سابق خود، در «مبارزه با فساد» است.»

 

تحریم‌ها باید برداشته شود

رئیسی در سخنرانی خود پس از سوگند، یادآوری کرد که تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران «باید لغو شود». وی ضمن دادن چراغ سبز به مذاکرات پیش رو بین ایران و غرب از هرگونه ابتکار دیپلماتیک برای نجات معامله هسته‌ای 1394 استقبال کرد.

مذاکرات آغاز شده توسط دولت سابق ایران پس از شش دور ماراتن در وین، متوقف شد و بر اساس گزارش‌ها، دولت جدید بر روی قالب و رویکرد جدیدی برای مذاکرات فکر می‌کند.

جانشین روحانی در ادامه گفت: «اراده مردم به دنبال برقراری عدالت، پیشرفت و آزادی در کشور و همچنین بهبود معیشت مردم است.» وی گفت که وزرای کابینه خود را در روزهای آینده برای رأی اعتماد به مجلس معرفی خواهد کرد.

رئیس‌جمهور منتخب ایران قبل از مراسم تحلیف در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مذاکرات جداگانه‌ای را با رهبران جهان انجام داد.

رئیسی که انتخابش به‌عنوان رئیس‌جمهور در روز سه‌شنبه گذشته طی مراسمی در تهران با حضور مقامات ارشد غیرنظامی و نظامی توسط آیت‌الله خامنه‌ای تنفیذ شد رسماً به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران معرفی و دو دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به پایان رسید.

آنالودوی ترکیه، نیشن پاکستان و المانیتور انگلستان

5 اوت 2021

تارنمای نیشن

 برگردان و تنظیم علی‌اصغر شهدی

 Asghar.shahdi@gmail.com