کد خبر : 225112 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۱۳ - 13:21
ستاره صبح آنلاین بررسی می کند( ترجمه: علی اصغر شهدی) خط‌ ونشان علیه ایران به بهانه حمله به کشتی اسراییلی

به قلم دیو دو کمپ

2 آگوست 2021

تارنمای نیوز آنتی وار

برگردان و اقتباس علی‌اصغر شهدی

Asghar.shahdi@gmail.com

 

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه ایران را تهدید کرد و گفت که اسرائیل باید به خاطر حمله هفته گذشته هواپیمای بدون سرنشین به یک کشتی تحت مالکیت اسرائیل در نزدیکی عمان دست به اقدام فوری علیه ایران بزند. اسرائیل، آمریکا و انگلیس، تهران را مقصر می‌دانند، اما ایران این اتهام را رد و آن را «بی‌اساس» می‌داند. گانتز در جلسه عمومی کنست اسرائیل گفت: «تجاوز ایران در منطقه به‌طورکلی و به‌ویژه در جبهه دریایی در حال تشدید است. این دقیقاً دلیل آن است که ما باید همین حالا علیه ایران اقدام کنیم. وقتی ابراهیم رئیسی به قدرت برسد، ایران برای جهان خطرناک‌ خواهد شد. ما برای از بین بردن چنین تهدیدی اقدام خواهیم کرد.»

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (۱۲ مرداد ۱۴۰۰) با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسئولان و کارگزاران نظام برگزار و ابراهیم رییسی 60 ساله توسط ولی فقیه به سمت «ریاست جمهوری» منصوب ‌شد.

ابراهیم رئیسی چند روز پس‌ازآنکه آمریکا، انگلستان و اسرائیل، ایران را متهم کردند که نفت‌کش مرتبط با تاجر اسرائیلی را با هواپیمای بدون سرنشین مورد هدف و طی آن دو خدمه ازجمله یک انگلیسی و یک رومانیایی را کشته است، کارش را شروع کرد. ایران این اتهامات را رد کرده و گفته است اگر سایر کشورها تصمیم بگیرند به منافعش حمله کنند «قاطعانه پاسخ خواهد داد».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، درحالی‌که با لحن ملایم‌تری سخن می‌گفت، اقدام به تهدید علیه ایران کرد. بلینکن روز یکشنبه گفت: «ما با شرکای خود کار می‌کنیم تا گام‌های بعدی خود را حساب‌شده‌تر برداریم. ما به دنبال آن هستیم تا ضمن مشورت با دولت‌های منطقه و فراتر از آن، به ایران پاسخ مناسبی بدهیم.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به حمایت آمریکا و انگلیس از روایت اسرائیل گفت: «نه آمریکا و نه اسرائیل هیچ مدرکی برای اثبات اتهام علیه ایران ارائه نداده‌اند. اگر آن‌ها شواهدی برای اثبات ادعاهای بی‌اساس خود دارند، باید آن‌ها را منتشر کنند. ایران قاطعانه به هرگونه ماجراجویی احتمالی پاسخ خواهد داد.»

در حمله به نفت‌کش ژاپنی «مرسر استریت» که توسط یک شرکت متعلق به میلیاردر اسرائیلی «ایال اوفر» اداره می‌شود، دو نفر از خدمه کشته شدند. یک تبعه رومانی و یک شهروند انگلیسی. به دلیل این حمله هم رومانی و هم انگلیس سفرای ایران در کشورهای خود را احضار کرده‌اند.

حمله به کشتی‌های تجاری در منطقه رایج است و اسرائیل در پس چندین حمله به کشتی‌های ایرانی بوده است. وال‌استریت ژورنال در ماه مارس گزارش داد که اسرائیل از سال 2019 دست‌کم به 12 کشتی که یا ایرانی بودند و یا حامل سوخت ایران بودند حمله کرده است.

اسرائیل همچنین طی یک سال گذشته حملات پنهانی در داخل ایران انجام داده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به ترور محسن فخری‌زاده دانشمند ایرانی اشاره کرد. اسرائیل رسماً اعتبار این حملات را نمی‌پذیرد، اما بر کسی پوشیده نیست که چه کسی پشت این حملات بوده و مقامات اطلاعاتی اسرائیل به‌طور ضمنی همه این اتفاقات را در اظهارنظرهای مطبوعاتی پذیرفته‌اند.