کد خبر : 225079 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۱۱ - 01:39
امروز با تاریخ

تصرف بغداد و بصره توسط نادر شاه
در این روز در سال 1743، نادرشاه در جریان جنگ با عثمانی در بین النهرین (عراق امروز)، دستور حمله به كركوك را صادر كرد و دو روز بعد توپخانه ارتش ایران مواضع عساكر عثمانی در این شهر را گلوله باران كرد. در طول این جنگها، نادر در همین سال بغداد و بصره را هم متصرف شد. سلیمانیه كه تركمانان (بازماندگان قره و آق قویونلوها) در آنجا سكونت دارند همچنان به ایران وفادار بود. عثمانی اواخر كار صفویه كه دولت اصفهان عمدتا بر اثر فساد اداری ناشی از افتادن امور دربار شاهان این دودمان به دست گرجیان و انتصابات نادرست رو به ضعف نهاده بود با اخراج حكام وابسته به ایران، بسیاری از مناطق عراق امروز را متصرف شده بود.

حمله عراق به کویت
چند ساعت پس از قطع مذاكرات عراق و كویت بر سر تقسیم درآمد نفت یك منطقه مرزی، ارتش عراق در دومین ساعت بامداد دوم اوت 1990(روزی چون امروز) به كویت حمله برد و برق آسا این سرزمین را متصرف شد و ضمیمه خاك عراق كرد. حمله نظامی با شركت یكصد هزار سرباز، هفتصد تانك، چهار اسكادران هوایی و كل ناوگان عراق آغاز شده بود. امیر كویت و خانواده او قبلا به كشور سعودی فرار كرده بودند. كاخ امیر، ساختمان وزارت دفاع كویت و چند نقطه حساس دیگر بمباران شد.

به قدرت رسیدن هیتلر
دوم اوت 1934 مارشال هیندنبورگ رئیس جمهور آلمان درگذشت و همان روز هیتلر از پارلمان خواست كه با تصویب یک قانون او را به معنای رهبر و پیشوا لقب دهد كه هم رئیس جمهور باشد و هم صدر اعظم (رئیس دولت). پل فون هیندنبورگ قهرمان آلمان در جنگ جهانی اول و مارشال این کشور بود که با مرگ او راه برای قدرت مطلق شدن هیتلر هموار شد.

نامه اینشتاین به روزولت درباره بمب اتم
آلبرت اینشتاین دانشمند آلمانی متولد 14 مارس 1879 كه به دلیل یهودی بودن زادگاه خود را ترك و به آمریكا مهاجرت كرده بود دوم اوت سال 1939 در نامه ای كه برای روزولت رئیس جمهوری وقت آمریكا ارسال داشت به او تاكید كرد كه ساخت بمب اتمی كاری است شدنی . این نامه روزولت را ترغیب به فراهم ساختن مقدمات تولید بمب اتمی كرد . یك دسته از دانشمندان مربوط دوم دسامبر 1942 ( سه سال بعد ) در دانشگاه شیكاگو موفق به كنترل واكنش های زنجیره ای اتم شدند و نخستین بمب اتمی آمریكا در نیمه ژوئیه 1945 در بیابان ایالت نیومكزیكو آزمایش شد و ششم اوت(سه هفته بعد) بر ضد ژاپن بكار رفت.

خاطرات هاشمی
بعد از نماز صبح، به كار اصلاح نمایه‌هاى تفسیر راهنما پرداختم؛ سوره مائده. به اخبار داخلى و رادیوهاى بى بى سى و صدای آمریكا گوش دادم. تشكیل كمیته قدس در مراكش و مسایل موشكی ایران و تحریم عراق، مورد توجه است. بازجویى از رییس‌جمهور آمریكا در خصوص روابط جنسى با مونیکا لوینسکی كارمند كاخ سفید كه با گرفتن تضمین معافیت، آماده شده حقایق را به دادگاه بگوید و بر این اساس، رییس‌جمهور تحت بازجویى است. دادگاه پذیرفته است كه به جاى حضور در دادگاه، در كاخ سفید جواب بدهد و ضبط ویدیویى شود. بعضى‌ها به این تبعیض در دادگاه اعتراض‌ كرده‌اند.
ابتلای ملك حسین، پادشاه اردن به بیماری سرطان هم مورد توجه است. رسماً اعلان شده، سرطان غدد لنفاوى دارد و در آمریكا مشغول ‎درمانى شیمی درمانی است؛ بحث دربارة جانشینى او است.