کد خبر : 20812 تاریخ : ۱۳۹۸/۶/۶ - 14:40
گزارش پس‌لرزه‌های دیپلماسی اشاره: سال‌هاست که اقتصاددانان، کنشگران و فعالان بخش خصوصی و روزنامه‌نگاران با ارائه تفسیر، مقاله، یادداشت و گزارش می‌گویند که قیمت ارز و سکه از حوادث سیاسی داخلی و خارجی تأثیر می‌پذیرد، زیرا در عمل مشاهده‌شده که هر وقت سمت‌وسوی مسائل سیاسی در داخل کشور آرام و بدون تنش است و همچنین از میزان تنش با کشورهای منطقه با غرب به‌ویژه ایالات‌متحده کاسته می‌شود این اتفاق بر قیمت ارز و سکه اثر گذاشته و قیمت‌ها را به سمت تعادل پیش می‌برد. مشاهدات، پژوهش‌ها و بررسی‌های عینی نشان می‌دهد که قیمت کالاها در ایران متأثر از قیمت ارز بوده است، زیرا هر وقت قیمت ارز پایین بوده، به‌تبع آن قیمت‌های مسکن و مواد خوراکی و خودرو و ... پایین بوده است. در مقابل وقتی قیمت ارز و سکه بالا می‌رود زمینه را برای افزایش دیگر کالاها فراهم می‌کند. این برداشت بار دیگر با سفر غیرمنتظره ظریف به حاشیه اجلاس گروه 7(هفت‌کشور صنعتی جهان) به اثبات رسید، چون در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مشاهدات میدانی نشان داد که قیمت سکه و ارز در بازار ایران نسبت به‌روزهای شنبه و یکشنبه همین هفته دچار ریزش قیمت شدند. بی‌شک تداوم دیپلماسی در «درون» و «برون» می‌تواند به ثبات بازار کمک کرده و از این منظر دارایی‌های مردم حفظ‌شده و قدرت خرید آن‌ها افزایش یابد. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

ریزش نرخ دلار
نرخ دلار در صرافی‌های بانکی روز گذشته حدود ۲۰۰ تومان کاهش یافت به‌طوری‌که صرافی‌های بانکی هر دلار را ۱۰ هزار و ۹۵۰ تومان خریدند و ۱۱ هزار تومان می‌فروختند. مهم‌تر اینکه دیروز روند نزولی ارزها بیشتر شد و نرخ دلار به‌سوی کانال ۱۰ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. نرخ خرید هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی ۱۲ هزار و ۲۵۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان بود. این در حالی بود که میانگین بهای هر یورو روز دوشنبه در سامانه سنا ۱۲ هزار و ۷۰۹ تومان و هر دلار ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان بود. همچنین نرخ فروش هر حواله یورو در سامانه نیما به ۱۲ هزار و ۵۸۲ تومان رسید، حواله هر دلار نیز ۱۱ هزار و ۱۲۹ تومان فروخته شد.افزایش نظارت بانک مرکزی، کاهش تنش در سیاست خارجی و احتمال راه‌اندازی بازار متشکل ارز در روزهای پیشرو و احتمال مذاکره از مهم‌ترین دلایل کاهش نرخ ارز به شمار می‌رود.

اثر مثبت سفر «ظریف» به فرانسه
 در شاخص بورس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بابیان اینکه تحلیل‌گران بازار معتقدند که سفر وزیر امور خارجه به فرانسه اثر مثبت بر بازار سرمایه گذاشته است، گفت:‌ روز گذشته حجم معاملات بازار سرمایه به ۳ هزار میلیارد تومان رسید.شاپور محمدی درباره اثرگذاری سفر وزیر امور خارجه به فرانسه در بازار سرمایه و شاخص بورس به ایلنا گفت: معمولاً عوامل متعددی ازجمله اخبار سیاسی، سودآوری شرکت‌ها، نقدینگی،‌ حتی قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی، قیمت نفت، قیمت فلزات بر روی بازار اثرگذار است و ترکیبی از عوامل مختلف در بازار اثر دارد اما تحلیل‌گران بازار معتقدند که سفر وزیر امور خارجه به فرانسه اثر مثبت بر بازار سرمایه گذاشته است.

3000 میلیارد تومان نقدینگی جذب 
بازار سرمایه شد
وی درباره میزان جذب نقدینگی به بازار سرمایه گفت: پیش‌ازاین حجم معاملات بازار سرمایه مجموع بورس و فرابرس به 1000 میلیارد تومان هم نمی‌رسید، اما روز گذشته حجم سرمایه به 3000 میلیارد تومان رسید. گردش روزانه نشان می‌دهد که بخشی از نقدینگی نزد افراد در بازار سرمایه در جریان و گردش است.محمدی با تأکید بر اینکه مردم انتخاب می‌کنند نقدینگی به چه سمتی حرکت کند، اظهار داشت: میزان جذب نقدینگی به رفتار مردم بستگی دارد مردم این اختیار رادارند که سهام بخرند، در بانک سپرده‌گذاری کنند، در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنند یا اوراق دولتی بخرند. بنابراین این رفتار و انتخاب است که مقصد نقدینگی را تعیین می‌کند، اما آمارها حاکی از آن است که بخشی از نقدینگی جذب بازار سرمایه شده است.

حباب سکه کوچک‌تر می‌شود
سکه تمام‌بها آزادی در بازار تهران دیروز با کاهش 30 هزار تومان نسبت به‌روز دوشنبه، ۴ میلیون و ۱۵ هزار تومان بود، طلای ۱۸ عیار ۴۰۷ هزار تومان و قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ۱۱ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. روز گذشته در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بها آزادی طرح جدید با کاهش چشم‌گیر نسبت به‌روز کاری قبل، 4 میلیون و 15 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 964 هزار تومان معامله ‌شد.قیمت سکه هم‌زمان با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد طی روز گذشته وارد کانال 3 میلیونی شد؛ کاهش قیمت طلا و سکه باعث کاهش حباب سکه شده است و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با ادامه ریزش قیمت ارز، قیمت طلا و سکه نیز کاهش بیشتری را تجربه کند.

دلار در کانال 11 هزار تومان
کاهش چشم‌گیر قیمت ارز در روزهای گذشته موجب شد تا قیمت دلار که اول تیرماه 13 هزار تومان بود در کمتر از یک ماه به مرز 11 هزار تومان نزدیک شود. با توجه به ریزش قیمت دلار از صبح دیروز قیمت دلار به کانال 10 هزار تومان زیاد بازگشت ولی دوام نداشت و یکی دو ساعت بعد دوباره وارد کانال 11 هزار تومان شد. صرافی ملی دلار را باقیمت 11 هزار تومان می‌فروشد و باقیمت 10 هزار و 950 تومان از مردم می‌خرد.برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، 12 هزار و 300 تومان اعلام‌شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 250 تومان است. در بازار آزاد هر دلار آمریکا در برابر 11 هزار و 130 تومان، پوند 13 هزار و 735 تومان و درهم امارات 3 هزار و 54 تومان معامله می‌شود.

فروشنده زیاد شده
صراف‌های حاضر در خیابان فردوسی می‌گویند: از دیروز که قیمت ارز روند کاهشی پرشتابی را داشته، فروشنده در بازار زیاد شده و دارندگان ارزهای خانگی برای جلوگیری از ضرر بیشتر نسبت به فروش دلارهایی که از قبل خریده بودند، اقدام کرده‌اند.

سیاست و قیمت
تجربه ماه‌ها و سال‌های اخیر نشان داده که هر بار خبر مهم سیاسی در بازار ارز می‌پیچد، قیمت‌ها با نوسان صعودی و نزولی مواجه می‌شوند؛ این اتفاق دیروز هم تکرار شد و با سفر وزیر امور خارجه به فرانسه قیمت دلار حدود 200 تومان کم شد. باید یادآور شد که مهم‌ترین دلایل کاهش و ثبات قیمت ارز به سیاست‌های بانک مرکزی و برخی از مسائل منطقه‌ای ازجمله قدرت‌نمایی در ماجرای پهباد و نفت‌کش و البته آغاز به کار بازار متشکل ارزی مربوط می‌شود.