کد خبر : 20789 تاریخ : ۱۳۹۸/۵/۳۰ - 09:45
خبر خوش رئیس‌کل برای مردم اشاره: اقتصاددانان، مدیران باتجربه، کنش‌گران و نمایندگان ادوار مجلس بارها گفته‌اند که بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ارتباط مستقیم با تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها دارد. زیرا تجربه بشر نشان داده که مدیران و اداره‌کنندگان یک کشور وقتی تصمیم درست، سنجیده و مبتنی بر واقعیت‌ها و بهره‌گیری از علم مدیریت می‌گیرند، نتیجه مثبت به بار می‌آورد. تصمیم‌گیری‌های اقتصادی و بانکی در دولت دهم و سپس دوازدهم به‌گونه‌ای بود که به‌جای آن‌که باعث تقویت ارزش پول ملی، تثبیت قیمت‌ها، ایجاد اشتغال و رونق تولید باشد، در عمل به ضد این موضوعات تبدیل شد و ارزش پول ملی که در دولت احمدی‌نژاد در برابر دلار به 4000 تومان رسید، در دولت دوازدهم تا مرز 15هزار تومان نیز پیش رفت؛ اما با تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی و انتخاب عبدالناصر همتی که دانش‌آموخته علم اقتصاد و به امور پولی و بانکی وقوف دارد باعث شد تا به‌تدریج با سیاست‌گذاری‌های نوین، قیمت ارز، سکه، مسکن، خودرو و... روند کاهشی پیدا کند. رئیس‌کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی پیش‌بینی‌هایی را بیان کرد که تحقق آن برای ایرانیان خوشایند است. او از بهبود تدریجی اقتصاد، کاهش قیمت مسکن و تقویت ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی خبر داد که تحقق آن‌ها مردم را خوشحال و به زندگی‌شان رونق خواهد بخشید. گزیده‌ای ازنقطه‌نظرهای عبدالناصر همتی در ادامه می‌آید.

ستاره صبح-

تسهیلات‌دهی بانک‌ها
امسال تسهیلات دهی کل بانک‌ها به‌طور میانگین هرماه 50 هزار میلیارد تومان بوده که حدود 30 درصد آن به صنعت، 12 درصد به بخش مسکن و 10 درصد به کشاورزی تزریق می‌شود که روی‌هم‌رفته بیش از 60 درصد از منابع به تولید اختصاص می‌یابد. در تلاشیم که تسهیلات تزریق‌شده در بخش مسکن را از 12 درصد به 20 درصد افزایش دهیم. منابع بانک‌ها محدود است؛ مأموریت بانک مرکزی فقط چاپ پول و تزریق به بازار نیست. امسال به ما تکلیف شده که 8 هزار میلیارد تومان به سیل‌زدگان کمک کنیم و 7 هزار و 800 میلیارد تومان به خرید تضمینی گندم اختصاص داده‌ایم.

حفظ ارزش پول ملی و ثبات قیمت‌ها
رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: رونق اقتصادی فقط وابسته به پول نیست نوع تولید، بهره‌وری کار، ایجاد تقاضا برای محصولات تولیدشده و کاهش وابستگی به خارج و رسیدن به تولید ملی را می‌توان جزئی از رونق تولید و اقتصاد عنوان کرد. اولین وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی و ثبات قیمت‌هاست و کمک به رونق تولید از وظایف فرعی ما محسوب می‌شود.

آرامش در بازار ارز 
ما از بانک‌ها می‌خواهیم که تمرکز اصلی را روی سرمایه در گردش داشته باشند که از این مرحله اقتصادی عبور کنیم. بعد از گذر از آثار تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها در دو سال اخیر، به شرایطی رسیده‌ایم که با ایجاد ثبات در بازار ارز، در مسیری قرار داریم که شاخص‌های کلان اقتصادی کشور رو به بهبود است، در بازار ارز توانستیم با کاهش 18 درصد نرخ ارز دلار را از 14 هزار و پانصد تومان به 11 هزار و 600 تومان برسانیم و ثابت نگه‌داریم. دخالت بانک مرکزی بر نرخ‌ها نیست بلکه عرضه و تقاضا بیشتر موردتوجه بانک مرکزی قرار دارد به این منظور سفته‌بازی‌ها کنترل‌شده و در 5 ماهه نخست امسال کار صادرکنندگان غیرنفتی روان شده است.

نشانه‌های بهتر شدن اقتصاد
افزایش تورم کاهش‌یافته است. تورم در اسفند 97 با نرخ رشد 5 درصد ماهانه مواجه بود که در حال حاضر نرخ تورم به زیر 2 درصد ماهانه رسیده، تورم نقطه‌به‌نقطه هم که در حال صعود بود تیرماه متوقف و مردادماه با سقوط همراه است. ما توانستیم ترس ونزوئلایی شدن در تورم را کنترل کنیم. قبول داریم که تورم به قشر کارمند و حقوق‌بگیر فشار وارد می‌کند، اما در تلاشیم تا اوضاع بدتر نشود و به سمت احیاء پیش برویم به‌طوری‌که از سه ماه گذشته می‌توان نشانه‌های احیاء را احساس کرد.

 رشد غیرمنطقی نقدینگی 
رکود آسیب‌رسان‌تر از تورم است. باید از بیکاری جلوگیری کنیم در سه‌ماهه اول امسال نرخ نیروی شاغل کشور 24 میلیون و 400 هزار نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 320 هزار شاغل اضافه‌شده است؛ البته بخش عمده این رقم هم به طرح ایجاد اشتغال روستایی مربوط می‌شود. تصمیم گرفتیم در بخش مسکن وام را به ساخت قابل‌انتقال تخصیص دهیم در حال حاضر اینکه افزایش قیمت در بازار مسکن دیده نمی‌شود بدان معنی است که تورم رو به کاهش است. کم‌کم باید نرخ مسکن کاهش یابد؛ باید از هر اقدامی که به رشد بی‌رویه نقدینگی کمک می‌کند اجتناب کنیم رشد 24 درصدی نقدینگی، غیرمنطقی است.

افزایش واردات
رئیس‌کل بانک مرکزی در مورد ارز و نقدینگی تأمین کالاهای اساسی افزود: در این خصوص مشکلی وجود ندارد در حال حاضر 90 میلیون تن کالا در بندر امام مانده این در حالی است که امسال نسبت به سال 97 واردات کشور 62 درصد افزایش یافت از آغاز امسال تاکنون 62 میلیارد دلار برای دارو و کالاهای اساسی تخصیص داده‌ایم البته بخشی از این تأمین ارز به‌صورت 4 هزار و 200 تومانی و بخشی هم نیمایی صورت گرفت پس در کشور نباید قیمت این اقلام افزایش داشته باشد البته از ذخایر استراتژیکی هم برخورداریم که برای روز مبادا برقرار و تأمین است. حدود 149 میلیارد دلار تأمین ارز برای واردات صورت گرفته در شرایطی که سخت‌ترین تحریم هنوز برقرار است و بسیاری کشورها از ترس آمریکا شبکه‌های بانکی ما را مختل کرده‌اند و نمی‌گذارند گردش مالی داشته باشیم.

اصلاح نظام بانکی
رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص اموال و مستغلات مازاد بانک‌ها گفت: طبق مصوبات قانونی هر بانکی که دارای اموال مازاد باشد باید مالیات معین را پرداخت کند، به‌تازگی هم بخشنامه کردیم که هر بانکی که به مصوبات عمل نکند در صلاحیت مدیران آن تجدیدنظرخواهیم کرد، به‌طورجدی به دنبال اصلاح نظام بانکی هستیم.

هشدار به  7 بدهکار دانه‌درشت بانکی
رئیس‌کل بانک مرکزی در این برنامه تلویزیونی گفت: برای بدهکاران بانکی هم برنامه‌هایی در دست است برای هفت دانه‌درشت نامه‌ای نوشته شد که جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شده است، بدهی هرکدام از این هفت نفر حدود هزار، دو هزار و یا سه هزار میلیارد تومان است به‌طورجدی به دنبال پرونده این بدهکاران هستیم.