کد خبر : 20747 تاریخ : ۱۳۹۸/۵/۲۰ - 09:31
گزارش سقوط قیمت ارز و مسکن اشاره: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که از دو ماه گذشته تاکنون قیمت ارز، سکه، مسکن روند نزولی به خود گرفته‌اند. علت این امر یکی کاهش تقاضا در بازار است و دیگری اینکه تورم ناشی از فشار حداکثری تحریم‌ها به ایستگاه آخر خود رسیده است. عامل دیگر که در آرامش بازار ارز، سکه و مستغلات اثر داشته است، سیاست‌های پولی بانک مرکزی است که مبتنی بر واقعیت‌ها و شرایط روز اتخاذشده است. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که در روزهای اخیر، قیمت ارز در مرز 11 هزار تومان ایستاده و قیمت واحدهای مسکونی 150 متر به بالا نیز کاهش محسوس پیداکرده است. چندی پیش وزیر راه و شهرسازی خبر داد که روند کاهشی قیمت مسکن در تهران و شهرستان‌ها آغازشده است. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

قیمت دلار در کانال یازده هزار تومان ماندگار شده است، نوسان محدود قیمت‌ها در این کانال، احتمال تداوم عقب‌نشینی گام‌به‌گام دلار را تقویت می کند. پرسش این است که دلیل این ریزش چیست؟فعالان بازار ارز معتقدند این روزها تقاضا به کف رسیده است، کمتر کسی برای خریدوفروش اسکناس دلار به سبزه‌میدان و خیابان فردوسی مراجعه می‌کند؛ بنابراین تقاضای پایین، باعث مهار قیمت دلار  شده است.  عباس آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرآنلاین، دلیل مهار قیمت ارز را سیاست‌های در دست اجرا از سوی سیاست‌گذار ارزی یعنی بانک مرکزی می‌داند و می‌گوید: نمی‌توان تنها با توجه به یک بخش، دلیل کاهش را اعلام کرد. به عقیده آرگون، مدیریت تقاضا تنها به کاهش قیمت یا مهار تقاضای واردات بازنمی‌گردد، بلکه با بهبود وضعیت اقتصادی و تخلیه فشار تورمی، خودبه‌خود افرادی که به دنبال تبدیل سرمایه‌ایشان به ارز بودند یا به‌عبارت‌دیگر در بازار ارز سرمایه‌گذاری می‌کردند، از بازار خارج‌شده‌اند. خروج این افراد، وقتی رخ می‌دهد که نوسانات قیمتی مهار می‌شود و افراد به این نتیجه می‌رسند که دیگر سودی در این بازار برایشان متصور نخواهد بود.

تخلیه فشار
 وی گفت: وقتی فشار به حداکثر می‌رسد، تخلیه فشار نیز آغاز می‌شود چون به‌هرحال واقعیات اقتصادی خود را نشان می‌دهد و اقتصاد شروع به هماهنگ کردن خود با شرایط موجود می‌نماید. وی تخلیه فشار تورمی گفت: این اتفاق، به کمرنگ شدن نقش واسطه‌ها در بازار ارز منجر شد، کسانی که با سفته‌بازی قیمت را بالا می‌بردند وقتی مشتری ندارند، طبیعتاً نمی‌توانند بر روند قیمت‌ها اثر بگذارند.وی گفت: درعین‌حال باید توجه کرد اهرم‌های نظارتی بانک مرکزی برای پیشگیری از معاملات صوری و سفته‌بازی در این حوزه کارایی لازم را داشته است.وی با اشاره به اینکه فعلاً تحریم دیگر محرک تورم نیست، گفت: در این فضا لازم است که حتماً دولت راهکارهای درستی را برای جبران کاهش کسری بودجه در دستور کار قرار دهد والا با چاپ اسکناس بی‌پشتوانه یا انتخاب راه‌های ناصواب بار دیگر تورم روند افزایشی را تجربه خواهد کرد. به گفته وی حمایت از صادرات و صادرکنندگان واقعی، گسترش پایه‌های مالیاتی و پیشگیری از فرار مالیاتی و همچنین تقویت نظارت بر روند هزینه کرد بودجه مهم‌ترین راهکارها برای جبران کسری بودجه است.

کاهش قیمت مسکن
نایب‌رئیس اتحادیه مشاوران املاک درباره اینکه بازار مسکن به رکود عمیق رفته است، می‌گوید:‌ کاهش قیمت مسکن واحدهای 150 متر به بالا آغازشده و این افت قیمت به‌تدریج به متراژهای کوچک‌تر نیز کشیده خواهد شد. حسام عقبایی در پاسخ به این سؤال که آیا از کسادی بازار مسکن باید خوشحال شد یا خیر؟ گفت: بازار مسکن به رکود رفته که این رکود قیمت مسکن را کاهش خواهد داد.وی در پاسخ سؤال خبرگزاری فارس که آیا این کسادی بازار مسکن را می‌توان با رکود سال‌های 92 تا 96 که بسیار عمیق بود مقایسه کرد، اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که حجم معاملات مسکن 78 درصد کاهش داشته که در چند سال گذشته شاید چنین افت معاملاتی نداشتیم.او ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه واحدهای 150 متر به بالا 30 درصد کاهش قیمت داشته باشند و پیش‌بینی می‌شود که واحدهای زیر 150 متر نیز افت قیمت 5 تا 30 درصدی خواهند داشت.