کد خبر : 20712 تاریخ : ۱۳۹۸/۵/۱۲ - 09:32
ستاره صبح واکنش‌های داخلی و خارجی به تحریم وزیر امور خارجه ایران توسط وزارت خزانه داری آمریکا را بررسی می‌کند بازتاب گسترده تحریم ظریف اشاره: کاخ سفید، مدعی پایبندی به آزادی بیان و دموکراسی، سرانجام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را تحریم کرد. آمریکا درحالی‌که مدام از تمایل به مذاکره با ایران دم می‌زد، هم‌زمان در یک تصمیم عجیب، عالی‌ترین مقام مذاکره‌کننده ایران را مورد تحریم قرار داد. البته کارنامه روشن ظریف برای ملت ایران گویای آن است که صدای دیپلماسی او برای دفاع از حق ملت خاموش نخواهد شد و مردم پشتیبان وزیر شجاع خود هستند. در طول روزهای گذشته، مقامات ایرانی متفق‌القول از ظریف حمایت کرده‌اند. اروپایی‌ها نیز موضع مخالفت خود را در قبال تحریم نماینده ایران در دیپلماسی جهانی را ابراز داشته‌اند. گفتنی است وقتی که رئیس جمهور سوریه به تهران آمد و ظریف در جریان آن نبود، وی از سمت خود استعفا داد که این استعفا باعث حمایت گسترده مردمی از وی شد. ظریف به دلیل آن که یک دیپلمات کارکشته و کاربلد است، در سطح ملی و بین المللی یک شخصیت شناخته شده به شمار می رود؛ به همین دلیل مردم ایران نیز به او علاقه مندند. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

ستاره صبح-

«ایران هرگز در هیچ جنگی پیروز نشده، اما هرگز در هیچ مذاکره‌ای شکست نخورده است.» این توییت هفته گذشته دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود که قصد داشت مثل چند وقت اخیر، چهره خود و کشورش را در جهان طرفدار مذاکره نشان دهد. جمله‌ای نادقیق درباره تاریخ باعظمت ایران که واکنش‌های جالب کاربران ایرانی و غیر ایرانی را در پی داشت؛ ازجمله واکنش «ایشان تارور» روزنامه‌نگار روزنامه واشنگتن‌پست که خطاب به ترامپ نوشته بود: «بسیار خب، باید زنگ درس تاریخ را با کوروش کبیر، اردشیر اول و شاه‌عباس اول شروع کنیم!» اما تنها دو روز از انتشار این توییت ترامپ که به‌نوعی تلاش کرده بود ایران را به مذاکره ترغیب کند، می‌گذشت که کشورش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را که نقش‌آفرین اصلی در هر مذاکره احتمالی است را تحریم کرد.

تحریم مرد مذاکره
بامداد دهم مردادماه وزارت خزانه‌داری آمریکا، وزیر امورخارجه ایران را در فهرست تحریم‌های ایالات‌متحده قرار داد. تحریم محمدجواد ظریف که ستون دیپلماسی و مذاکره‌کننده ارشد ایران است نشان می‌دهد دعوت ایران به مذاکره توسط دولت آمریکا، صرفاً یک ادعای دروغین است. دولت آمریکا که پیش‌ازاین با خروج از برجام بدعهدی خود را نشان داده بود، در طول یک سال و نیم گذشته، هم‌زمان با دعوت از ایران به مذاکره، تحریم‌های مختلفی را در قالب سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعمال کرده است.این اقدام جدید دولت ترامپ با واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی مواجه شد. محکومیت این اقدام غیرقانونی و غیرحقوقی آمریکا، نقطه اشتراک تمام واکنش‌ها و اظهارنظرها در این زمینه بود. در ادامه گزارش، برخی از این واکنش‌ها را مرور خواهیم کرد.

ظریف: متشکرم!
وزیر امورخارجه به اقدام آمریکا در قرار دادن نام او در فهرست افراد تحریم شده واکنش نشان داد و گفت این تحریم هیچ اثری روی او ندارد. محمدجواد ظریف در حساب توییتر خود نوشت: «ایالات‌متحده می‌گوید مرا به‌عنوان سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان تحریم کرده است. واقعیت این‌قدر دردناک است؟ این تحریم بر من یا خانواده من هیچ اثری ندارد؛ چراکه من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان می‌پندارید!»

رئیس‌جمهور: از ظریف می‌ترسند
دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور که به آذربایجان شرقی سفرکرده بود، در اولین واکنش رسمی به تحریم محمدجواد ظریف این اقدام را کاری کودکانه توصیف کرد و گفت این تحریم‌ها به معنای ترس آن‌ها از آقای ظریف است. روحانی درواکنشی دیگر در قالب در پیامی توییتری نوشت: «تحریم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نشانگر این است که کاخ سفید از توانایی‌های دیپلماتیک ظریف ترس دارد. اگر واقعاً مایل به مذاکره هستند، چه کسی جز وزیر امور خارجه می‌تواند با آن‌ها مذاکره کند؟ ظریف مسئول دیپلماسی جمهوری اسلامی است و از طرف کل کشور صحبت و مذاکره می‌کند.»

تحریم ظریف، نشانه درماندگی
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور به تحریم ظریف در قالب پیامی توییتری واکنش نشان داد و نوشت: «تحریم وزیر امور خارجه ایران از سوی دولت ترامپ نشانه جدیدی از بی‌منطقی، درماندگی و ماجراجویی یک قدرت زورگوست. دکتر ظریف نماد و نماینده توانای دیپلماسی مقبول و قانونمند ایرانی است. حتی دشمنان عاقلِ ظریف بر دانش، مهارت و توانمندی کم‌نظیرش در گفتگو و خلق فرصت‌های پرهیز از منازعه و جنگ واقف‌اند. تحریم ظریف دلیل دیگری بر ریاکاری و دروغ‌گویی در باب دعوت به مذاکره است.»

مذاکره‌طلبی آمریکا فریبی 
بیش نیست
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه تحریم محمدجواد ظریف جدیدترین اقدام مضحک دولت آمریکا است، تأکید کرد: «تحریم وزیر امور خارجه ایران نشان می‌دهد مذاکره‌طلبی آمریکا فریبی بیش نیست.» سیدکمال خرازی در واکنش به تحریم محمدجواد ظریف توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت: «رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا به‌طور دائم تقاضای مذاکره با ایران را مطرح می‌کنند و درعین‌حال رئیس دیپلماسی ایران را تحریم می‌کنند؛ این خود نشان می‌دهد مذاکره‌طلبی آمریکا فریبی بیش نیست و منظور آن‌ها از مذاکره، پذیرش بی‌چون‌وچرای نظرات غیرمنطقی و حق‌به‌جانب آمریکا و تسلیم ایران برابر مواضع زورگویانه آن‌هاست.»
ظریف‌هراسی آمریکا، نشانه 
عجز آن‌هاست
علی ربیعی سخنگوی دولت و دستیار رئیس‌جمهور در امور ارتباطات اجتماعی در حساب توییتر خود نوشت: «ظریف‌هراسی آمریکا، عجز آن‌ها از دیپلماسی و مذاکره واقعی را به نمایش می‌گذارد. هر ایرانی که در هر نقطه از جهان با تکیه‌بر دانش آکادمیک و مهارت رسانه و گفتاری خود بنیاد تحریم‌ها را در کانون انعقاد آن به پرسش می‌گیرد، یک سفیر است، یک ظریف است و یک قاصد صلح و تعامل گسترده ایرانیان با جهان.» وی ادامه داد: «اقدام آمریکا با قصد خاموش کردن صدای ایران در جهان نشان داد که برخلاف ادعای برخی برنامه‌سازان مدعی داخلی، دستگاه دیپلماسی کشور یک حفره و یک منفذ برای نفوذ آمریکا نیست، کاملاً و دقیقاً برعکس؛ دیپلماسی ما قابلیت نفوذ در جامعه آمریکایی در بالاترین استانداردهای دیپلماسی عمومی را دارد.»

پشتیبانی نیروهای مسلح از ظریف
‌امیر سرتیپ حاتمی در واکنش به ‌تحریم وزیر امور خارجه کشورمان که منادی به‌حق مظلومیت‌ و گفتمان ملت بزرگ ایران اسلامی است، گفت: «سردمداران‌ آمریکا با این اقدام نشان دادند اهل هیچ منطق و معیاری نیستند.» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تأکید کرد: «نظام دیکتاتوری آمریکا با تحریم وزیر امور خارجه قانونی یک دولت و مسئولان عالی و ارشد یک کشور نشان دادند در اصرار چندباره برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران هم صادق نیستند و با این لفاظی‌ها به دنبال عملیات روانی‌، عوام‌فریبی‌ و شوی تبلیغاتی برای فریب افکار عمومی هستند.» وزیر دفاع با بیان اینکه نیروهای مسلح مقتدر و آماده و سربلند ما همچون گذشته در تبعیت کامل از فرمانده معظم کل قوا ‌حامی و پشتیبان واقعی دستگاه دیپلماسی خارجی هستند، تصریح کرد:‌ «نیروهای مسلح به‌طور قاطعانه، جدی و همه‌جانبه از وزیر دانشمند امور خارجه دفاع می‌کنند.»

حمایت سپاه از وزیر امور خارجه
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که چند ماه قبل توسط آمریکایی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفت، در بیانیه‌ای با محکومیت و مضحک خواندن این اقدام غیرقانونی و نابخردانه، آن را در امتداد راهبرد به‌اصطلاح فشار حداکثری بر ایران قلمداد و یادآور شد: «هرچند قرار گرفتن نام مقامات، مسئولین و فرماندهان نظام مقدس جمهوری اسلامی در فهرست به‌اصطلاح تحریمی آمریکا اقدامی بی‌تأثیر و مسبوق به سابقه است، اما آمریکایی‌ها با تحریم وزیر محترم امور خارجه به‌عنوان مسئول دستگاه دیپلماسی کشورمان، بار دیگر عصبانیت خود از پژواک گفتمان الهام‌بخش و ضد استکباری انقلاب اسلامی را نمایان و خباثت و دشمنی خود با نظام و ملت عزتمند ایران را بر همگان آشکار کردند.»

آمریکا به بیراهه رفته است
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درباره تأثیر تحریم‌های جدید بر فعالیت‌های وزیر امور خارجه اظهار کرد: «همان‌گونه که محدودیت‌های دو هفته قبل علیه دکتر ظریف تأثیری بر فعالیت‌های روشنگرانه ایشان در سفر به نیویورک نگذاشت، تحریم‌های اخیر نیز نخواهد توانست فعالیت‌های ایشان را تحت تأثیر قرار دهد و زبان گویا، منطقی و مستدل ایشان را خاموش کند.» تخت روانچی با اشاره به درخواست‌های متعدد رسانه‌های اصلی خارجی برای مصاحبه با ظریف از طریق وسایل ارتباط راه دور یا با سفر به ایران یا در کشورهای ثالث طی دیروز و امروز، اظهار کرد: «این درخواست‌ها نشان می‌دهد دولت آمریکا بازهم به بیراهه رفته است.»

سیدحسن خمینی: شما مسئول اصلی سیاست خارجی هستید
یادگار امام خمینی (ره) در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف ضمن محکوم کردن اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه ایران اظهارداشت: «دود این اقدام به چشم خود آن‌ها خواهد رفت.» سید حسن خمینی خطاب به ظریف اظهار داشت: «مردم به شما اعتماد دارند و باوجود ادعاهای بی‌اساس دولتمردان امریکا، همگان می‌دانند که شما مسئول اصلی سیاست خارجی ایران هستید و تاکنون نیز آن را به‌خوبی پیش برده‌اید.» یادگار امام راحل، بالاترین شاهد این حُسن عملکرد را رضایت مردم و محبوبیت ظریف در میان مردم دانست.

در ایران از «تیم B» خبری نیست
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور در واکنش به تحریم وزیر امور خارجه کشورمان به‌نوعی گروه B را در این تصمیم تأمل‌برانگیز آمریکا مؤثر دانست و در توییتر نوشت: «اگر خواستار مصالحه‌اید با دکتر ظریف طرف هستید؛ سردار سلیمانی هم پشتیبان اوست. ‏اگر خواستار مبارزه‌اید با سردار سلیمانی طرف هستید؛ ظریف هم پشتیبان اوست. ‏می‌دانید چرا؟ ‏چون ملت ایران فقط یک رهبر، یک رئیس‌جمهور و یک ستاد کل نیروهای مسلح دارد. ‏در ایران از تیم B خبری نیست. ‏خیالتان راحت!»

حمایت جهانی از ظریف
اتحادیه اروپا روز پنجشنبه اقدام آمریکا مبنی بر تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را محکوم و اعلام کرد این اتحادیه به همکاری با ظریف ادامه خواهد داد. کارلوس مارتین روئیز سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرده است که این اتحادیه به همکاری با ظریف ادامه خواهد داد. وی گفته است: این تصمیم آمریکا باعث تأسف است. ما به‌نوبه خود، به دلیل اهمیتی که به حفظ روابط دیپلماتیک با تهران قائل هستیم، همکاری با ظریف به‌عنوان عالی‌ترین دیپلمات ایران را ادامه می‌دهیم.وزارت خارجه فرانسه هم روز پنجشنبه اعلام کرد که پاریس با تصمیم دولت آمریکا در تحریم ظریف وزیر خارجه ایران مخالف است.وزارت خارجه آلمان هم روز پنجشنبه تصمیم آمریکا در تحریم ظریف را مغایر راه‌کارهای دیپلماتیک خواند و از ادامه کار و تماس با وزیر خارجه ایران خبر داد.ماریا زاخارووا سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه درباره موضع روسیه در خصوص اقدام اخیر واشنگتن و تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «مشاهده می‌کنیم که تحریم امروز تنها اقدامی است که واشنگتن می‌تواند انجام دهد.»سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری خلق چین به تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا واکنش نشان داد و گفت: «موضع چین در این مورد خیلی مشخص و واضح است ما مخالف تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه تهران و تحریم وزیر خارجه ایران هستیم.»وندی شرمن، مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا نیز در توئیتی با اشاره به ادعای ترامپ درباره مذاکره بدون پیش‌شرط، نوشت «تصمیم دولت او برای تحریم ظریف وزیر امور خارجه ایران کمکی به دیپلماسی نمی‌کند؛ بلکه ضربه بر رود حل مسائل از طریق
 دیپلماسی است.»