کد خبر : 20700 تاریخ : ۱۳۹۸/۵/۸ - 11:08
سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد تأیید دوباره رهبر انقلاب از وزیر خارجه اشاره: سریال پرحاشیه «گاندو» که مدتی قبل از آنتن رسانه ملی پخش شد، حواشی بسیاری به همراه داشت و بسیاری از مردم و چهره‌های سیاسی نسبت به آن‌چه که این سریال نمایش داد، واکنش نشان دادند. روزنامه ستاره صبح نیز در شماره 22 تیرماه خود با انتشار گزارشی با عنوان «سریال گاندو؛ روشنگری یا تخریب دولت؟» واکنش‌ها به این سریال را بررسی کرد. اما در روزهای اخیر شایعه شد محمدجواد ظریف در واکنش به آنچه در سریال گاندو به وی نسبت داده شده بود از سمت خود استعفا داده که این خبر تکذیب شد. در همین حال ظریف در نامه‌ای به محضر رهبر معظم انقلاب از موج توهین‌ها و تهمت‌ها در رسانه ملی گلایه کرده و نوشت که حتی اگر بخشی از این حجم تخریب درست باشد، ادامه خدمت من در سمت وزارت امور خارجه شرعاً جایز نیست. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه رهبر انقلاب به این نامه پاسخ دادند و گفتند: «مطلقاً راضی نیستم نسبت به شما اهانتی صورت بگیرد.» گزارش پیش رو به این موضوع اختصاص دارد.

ستاره صبح-

سیدعباس موسوی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: صداوسیما ازجمله نهادهای زیر نظر رهبری است و اگر قرار بود گلایه‌ای باشد باید خدمت ایشان گفته می‌شد. برداشت ما این است آنچه تلاش می‌شود در سریال گاندو از وزیر و وزارت امور خارجه نشان داده شود، یک چهره منفعل و بی‌عمل و وا‌داده است. وی با بیان اینکه فکر کردیم اگر چنین چیزی وجود دارد، ماندن این وزیر در وزارتخانه جایز نباشد و عزت، حکمت و مصلحت را سرلوحه خود قرار دهد و چنان اقتداری داشته باشد که زبان گویای این ملت باشد. رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ابراز داشت: رهبری انقلاب الطاف داشتند و بیان کردند مطلقاً راضی نیستند نسبت به وزیر امور خارجه اهانتی صورت بگیرد.
رئیس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا تخریب‌ها علیه ظریف تا چه اندازه بر مذاکرات اثرگذار است؟ گفت: ایران یک کل واحد است و چندان به خط‌کشی‌هایی که باهدف اختلاف‌افکنی ایجاد می‌شود، قبول نداریم. یادتان باشد در یک جنگ روانی علاوه بر تروریسم اقتصادی به سر می‌بریم. دشمنان می‌خواهند از روزنه، اختلاف‌افکنی کنند. وی افزود: آقای ظریف علیرغم برخی بی‌مهری که به خاطر ناآگاهی است، به کارشان ادامه می‌دهند. همه اقدامات هم بر اساس دستورالعمل است. افرادی هم که بی‌مهری می‌کنند اگر بدانند آقای ظریف چگونه از حقوق ملت ایران دفاع می‌کند، دیگر این کار را نمی‌کنند.

تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام
موسوی درباره جزییات جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد: تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام ادامه دارد و این رایزنی‌ها چه در قالب‌ ملاقات دوجانبه و چه کمیسیون مشترک انجام می‌شود. وی با بیان اینکه اقدام انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران را به‌عنوان یک اقدام نقض برجام در این جلسه مطرح کردیم، ابراز داشت: توافق خاصی انجام نشد بلکه نشست رو به جلویی برای انجام تعهدات طرفین بود. اگر اقدامات اروپا منجر به اقدامات عملی نشود، مورد قبول ایران نیست و گام سوم را با قاطعیت برمی‌داریم.

سیگنال مثبت سعودی‌ها برای مذاکره
سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با اظهارات مقامات سعودی برای گفت‌وگو با ایران بیان کرد: ما این اظهارات را یک سیگنال مثبت قلمداد می‌کنیم. ایران بارها خواستار حل مسائل میان کشورهای اسلامی بدون پیش‌شرط شده است و از هر اقدامی که موجب نزدیکی کشورهای اسلامی شود، با آغوش باز می‌پذیرد. مصالح کشورهای اسلامی ایجاب می‌کند کشورهای اسلامی و همسایه اختلافات خود را کنار بگذارند چراکه موجب می‌شود که کشورهای نامشروع از این وضعیت سوءاستفاده نکند. پاسخ ایران به هر سیگنال مثبتی، مثبت است.