کد خبر : 194972 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۲ - 02:22
امروز با تاریخ

درگذشت احمد شاملو
احمد شاملو (۲۱ آذر ۱۳۰۴ – ۲ مرداد ۱۳۷۹) متخلص به الف. بامداد و الف. صبح، شاعر، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران بود. شاملو تحصیلات مدرسه‌ای نامرتبی داشت؛ زیرا پدرش افسر ارتش بود و پیوسته از شهری به شهری گسیل می‌شد، و از همین روی خانواده‌اش هرگز نتوانست مدتی طولانی جایی ماندگار شوند. زندانی شدنش در سال ۱۳۲۲ به‌سبب فعالیت‌های سیاسی پایانِ همان تحصیلات نامرتب بود.شهرت اصلی شاملو به‌خاطر نوآوری در شعر معاصر فارسی و سرودن گونه‌ای شعر است که با نام شعر سپید یا شعر شاملویی که هم‌اکنون یکی از مهم‌ترین قالب‌های شعری مورد استفاده ایران به‌شمار می‌رود. 

برگزاری دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری
دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲ مرداد ۱۳۶۰ و پس از عزل ابوالحسن بنی‌صدر از ریاست جمهوری و درحالی که وی هنوز در کشور بود برگزار شد.در این دوره از انتخابات که برای اولین بار با حضور شورای نگهبان قانون اساسی برگزار شد از ۷۱ داوطلب ۴ نفر امکان رقابت برای کسب کرسی ریاست جمهوری را یافتند که عبارت‌اند از : سید علی‌اکبر پرورش، عباس شیبانی، حبیب‌الله عسگراولادی و محمدعلی رجایی.حزب توده ایران در این انتخابات از محمدعلی رجایی حمایت کرد. رجایی همچنین از حمایت حزب جمهوری اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز و نهضت زنان مسلمان برخوردار بود. 

زادروز سیمون بولیوار
سیمون بولیورا فرمانده انقلابی و سیاستمدار ونزوئلایی، رهبر انقلاب های آزادی بخش آمریکای لاتین از استعمار اسپانیا بود. بولیوار معروف به آزادیبخش ، ونزوئلا، بولیوی، کلمبیا، اکوادور، پرو و پاناما را از استعمار امپراتوری اسپانیا رهاند و رئیس‌جمهور پرو شد. بولیوار در کاراکاس (ونزوئلا) در یک خانواده ثروتمند متولد شد و همانطور که در دوران او برای خانواده های طبقه بالا معمول بود ، در سن جوانی برای تحصیل در خارج از کشور اعزام شد ، در حالی که ۱۶ ساله بود وارد اسپانیا شد و بعداً به فرانسه رفت. در حالی که در اروپا بود با ایده های روشنگری آشنا شد ، که بعداً انگیزه او را برای سرنگونی اسپانیایی های حاکم در استعمار آمریکای جنوبی فراهم کرد. 

نامگذاری قیام سی تیر به قیام مقدس ملی توسط مجلس
:آخر وقت روز یكم مرداد 1331 مجلس شورای ملی تظاهرات وسیع و خونین سی ام تیر را "قیام مقدس ملی" اعلام داشت و به صورت یک قانون تصویب كرد كه مقتولان این روز "شهدای ملت" خوانده شوند.در همین روز اعلام شد كه دكتر مصدق نام وزارت جنگ را به "دفاع ملی" تغییر خواهد داد زیرا كه ارتش ایران یك نیروی دفاعی است و فعلا نخست وزیر، خود سمت "وزارت دفاع ملی" برعهده خواهد گرفت و از آنجا كه نیاز به ایجاد تحول جامعه شناسی و نوسازی تشكیلات داخلی و انتخابی كردن سمت های شهرداری، بخشداری و دهداری و ... است دكتر غلامحسین صدیقی استاد جامعه شناسی و روشنفكر بنام ایرانی كه در درستی و پاكدامی شهره عام است وزیر كشور خواهد بود.

خاطرات هاشمی
ساعت هشت و نیم صبح به دفترم رفتم. با دکتر حبیبى و آقای ناطق نوری درباره کابینه و مشکل نرسیدن به موقع دکتر مرندى صحبت کردم.مسئولان دانشگاه آزاد اسلامى قم آمدند. گزارش کار دادند و کمک خواستند. سه هزار و پانصد دانشجو دارند. آقایان محمدتقی مصباح یزدى و نواب آمدند و براى مؤسسه باقرالعلوم(ع) کمک خواستند؛ مى‌خواهند اعتبار رسمى دانشگاهى داشته باشند، ولى اسم حوزه باشد، نه دانشگاه.دکتر هاشمى گلپایگانى براى دستور شوراى عالى انقلاب فرهنگى آمد. دربارة مسئولیت وزارت فرهنگ وآموزش عالى صحبت شد؛ برنامه‌هایش را گفت. دکتر حبیبى براى صحبت در موردکابینه جدید آمد و گزارش مذاکره با وزراى جدید و وزراى رفتنى را داد.