کد خبر : 194969 تاریخ : ۱۴۰۰/۵/۲ - 02:15
نوشتاری درباره کتاب «قرن دیکتاتورها» نوشته اولیویه گِز

عمران دسترس- منتقد

ستاره صبح آنلاین- کتاب «قرن دیکتاتورها» نوشته «الیویه گز» با ترجمه ابوالفضل الله‌دادی که از سوی نشر ققنوس به انتشار رسیده، نگاهی است به زندگی شخصی و سیاسی ۲۰ دیکتاتور قرن بیستم. این کتاب شامل ۲۰ فصل است که در هر فصل به یک دیکتاتور پرداخته شده و تلاش شده تا روایت‌هایی عام و جذاب از زندگی و حیات سیاسی دیکتاتورهایی چون لنین، موسولینی، استالین، هیتلر، یوسیپ بروز تیتو، سه کیم (پدربزرگ، پدر و پسر)، مائو، انور خوجه، پینوشه، صدام و… را برای علاقه‌مندان به تاریخ به تصویر بکشد. در ادامه نوشتاری به قلم عمران دسترس، درباره این کتاب می‌خوانید.

 

اولیویه گِز قرار است در کتاب «قرن دیکتاتورها» پرده­ها را از روی چهره­ دیکتاتوری مدرن بردارد. در نظر او دیکتاتورها از زمان حضور قبایل و خانواده­ها وجود داشته­اند، یعنی رهبرانی کاریزماتیک که قدرت را به دست می­گرفتند. به عبارتی دیکتاتوری در تاریخ و طبیعت انسان ذاتی است، اما در قرن بیستم این پدیده ابعادی بی­سابقه به خود می­گیرد؛ یعنی در دل هرج‌ومرج، دیکتاتوری متولد می­شود. به همین ترتیب، این هرج‌ومرج است که قرن بیستم را رقم زد و به افراد اجازه داد تا با پیشینه­ای بسیار دور از ابعاد قدرت، از تخطی­ها استفاده کرده و در قدرت مستقر شوند. در اینجا اولیویه گِز فکر می­کند این موضوع ناشی از ناپدید شدن امپراتوری­های بزرگ قاره اروپا است. به‌زعم وی، در پی این هرج‌ومرج اولین دیکتاتوری­ها بیرون می­آیند: بلشویک­ها، لنین، استالین، فاشیست­ها، موسولینی و هیتلر.

دیکتاتورها چه کسانی هستند؟ در اندیشه اولیویه گِز دیکتاتورها همه مرد هستند، به همین دلیل زنان به‌دوراز صحنه سیاسی می­باشند. حتی آن‌ها نمی­توانستند برای مدت‌زمانی طولانی رأی بدهند؛ بنابراین مردان دیکتاتور دارای ویژگی­های مشترک هستند؛ آن‌ها خیلی بلند نیستند، بسیاری از آن‌ها کمتر از 1 متر و 70 هستند. آن‌ها یا از زمینه­های بسیار محروم و یا از خرده بورژوازی می­آیند، بنابراین باید انتقام اجتماعی بگیرند. به‌طور مثال صدام حسین فرزندی بی­پدر است که در دهکده­ای بدون امکانات متولدشده و با لجن کردن آب، این مبهم بودن ریشه­ها را از خود دور می­کند. در منش دیکتاتورها هفته­های اول قدرت بسیار مهم است؛ شما باید تأثیر خود را بگذارید، ترس ایجاد کنید، همه اشکال مخالفت را از بین ببرید و رسانه­ها را همسو کنید. بنا بر عقیده اولیویه گِز، ما باید متحیر شویم و نشان دهیم که بین هرج‌ومرج قبلی و آینده روشنی که دیکتاتور وعده می­دهد، گسستی وجود دارد. دیکتاتور با یک قافیه خاص به قدرت می­رسد و درروند اجرای روش­های خاص خود ذره‌ای دریغ نمی­کند.

در پایان دهه 1930، تقریباً نیمی از اروپا توسط دیکتاتورها اداره می­شد. با ناپدید شدن امپراتوری­های بزرگ دریایی در انگلیس، فرانسه، بلژیک و هلند مردان نیرومندی ظاهر می­شوند که قدرت را به دست می­گیرند. این دیکتاتورها وقتی به قدرت می­رسند، دست خود را به دستگاه­هایی می­رسانند که نسبت به قبل بسیار پیشرفته­تر هستند (اقتصادی، رسانه­ای، پلیس، بوروکراتیک، نظامی و غیره)، یا آن‌ها را با کپی­برداری از مدل اروپایی یا الگوی دیکتاتوری­های دیگر مانند مدل شوروی، به نفع خود مصادره می­کنند.

ازنظر اولیویه گِز، پس از جنگ جهانی اول، ابرقدرت‌ها اعم از پیروز و مغلوب احساس کردند که فریب‌ خورده‌اند؛ بنابراین ما شاهد مجموعه­ای از بحران­های سیاسی خواهیم بود که رژیم­های استبدادی، حتی توتالیتر را به دنیا آوردند. این در سال 1917، با اولین انقلاب و به‌ویژه انقلاب لنینیست که اولین رژیم دیکتاتوری قرن 20 است، آغاز می­شود. سپس شاهد روی کار آمدن فاشیست­ها در ایتالیا در سال 1922 هستیم. ایتالیایی­ها احساس فریب خوردن از متحدان و حاکمان خود را در ذهن داشتند. میان خشونت، بحران­هایی بین چپ و راست افراطی، یک شخص کاریزماتیک فرا می­رسد که قول می­دهد صلح و نظم را برقرار کند؛ یعنی موسولینی. در شرایط بحرانی، مردم همیشه با یک راه‌حل قدرتمند وسوسه می­شوند. ما امروز می­توانیم آن را به‌وضوح ببینیم. اولیویه گِز درجایی از کتاب می­گوید: «جمعیت گاهی اوقات، مسئولیت عظیمی در برقراری این دیکتاتوری­­ها داشت.»

در کتاب «قرن دیکتاتورها» متوجه خواهیم شد که در یک بازی غول‌پیکر شطرنج از ویرانه­های استعمار، مردان نیرومندی ظهور خواهند کرد که با تأیید دو ابرقدرت، یعنی ایالات‌متحده و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، امپراتوری­هایی در اروپا ایجاد می‌کنند. در این دوران جنگ سرد، شما باید یک پدرخوانده انتخاب کنید، برخی اتحاد جماهیر شوروی را انتخاب می­کنند و برخی دیگر ایالات‌متحده آمریکا. یا اینکه دو قدرت برای آن‌ها انتخاب خواهند کرد. این استقرار دیکتاتوری­ها با غارت منابع است و خزانه عمومی به جیب دیکتاتورها تبدیل می­شود. ایالات‌متحده همیشه آمریکای جنوبی را حیاط پشتی خود می­داند. وقتی کمونیست­ها قدرت را در کوبا به دست می­گیرند، با مشاهده تکثیر ملل کمونیست در آمریکا، روان‌پریشی آمریکایی متولد می­شود. تا پایان اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی نیز شاهد یک بازی غول‌پیکر شطرنج بودیم، دیکتاتورها پیاده­ روی دو قدرت فوق‌العاده بودند.

در تفکر اولیویه گِز دیکتاتور مشابه نویسنده داستان عمل می­کند و مسئله فقط استفاده از ترور نیست، بلکه قول دادن «چیزی» ضروری است؛ یعنی المان­های آزادی یا کارهای بزرگ، بزرگراه­ها یا خانه­های تعطیلات، اما همیشه با تلاش زیاد از جانب مردم؛ شما باید تسلیم شوید، باید فداکاری کنید تا به هدفی برسید که طبیعتاً غیرقابل تحقق است. مشابه رسیدن به کمونیسم. دیکتاتور برای اینکه داستان خود را باور کند از ترفندهای خاصی استفاده می‌کند؛ دروغ دائمی و تغییر معنای کلمات (این مورد درباره کلمه «صلح» است که به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شود). دیکتاتور کارگردان بزرگی است. این یک مسئله صحنه­سازی قدرت است که با رژه­های بزرگ، کنگره­ها و ... قدرت خود را تحمیل می­کند.

ازنظر اولیویه گِز وقتی شخصیت برخی دیکتاتورها را دنبال کنید، گویی آن‌ها از خدایی به خدای دیگر رسیده­اند؛ بنابراین کمونیست­ها در اتحاد جماهیر شوروی کلیساها را منفجر کردند تا مجسمه­های مارکس، انگلس، لنین را جایگزین آن‌ها کنند.

به‌طورکلی، دیکتاتور چیزی فراتر از پارانویا است. او یک بازمانده پارانوئیدی است که در رقابت با دیکتاتور­های دیگر، تنها کسی است که تمام اسرار را حفظ می‌کند و با چشیدن شیره­ی انسان­ها بیشتر زنده می­ماند؛ بنابراین کتاب «قرن دیکتاتورها» بازگشتی ترسناک به تاریک­ترین چهره­های قرن بیستم، یعنی دیکتاتورها است. اینجا بحث در مورد پرتره‌های حفر شده در طول تاریخ نیست و مسلماً چند صفحه به هرکدام از دیکتاتورها اختصاص دادن هم کافی به نظر نمی‌رسد؛ اما بیشتر برای فهم پیشرفتی است كه باعث می‌شود تا مردان به هیولاهایی تبدیل شوند كه شكنجه می‌کنند، قتل می‌کنند و اغلب اوقات کشور را به‌سوی ویرانه پیش می‌برند.