کد خبر : 194934 تاریخ : ۱۴۰۰/۴/۲۹ - 03:00
امروز با تاریخ

تصویب قطعنامه598
قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت است که در ۲۷ تیر ۱۳۶۶، برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق صادر شد. این قطعنامه از نظر کمی و تعداد واژه‌های به کار گرفته شده مفصل‌ترین و از نظر محتوا اساسی‌ترین و از نظر ضمانت اجرایی قوی‌ترین قطعنامه شورای امنیت در مورد این جنگ بوده‌است. این قطعنامه بلافاصله از سوی عراق پذیرفته شد، ولی دو روز مانده به سالروز صدور آن در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ از سوی ایران پذیرفته شد و سید روح‌الله خمینی (رهبر وقت ایران) در ۲۹ تیر ۱۳۶۷ پیامی درباره پذیرش قطعنامه منتشر کرد که به «نوشیدن جام زهر» معروف شد. پذیرش این قطعنامه هرچند به معنای پذیرش آتش‌بس از سوی ایران بود، ولی عراق به حملات خود ادامه داد و مجدداً داخل خاک ایران شد اما موفقیتی بدست نیاورد.

سفر نخستین انسان به ماه
آرمسترانگ یک فضانورد و مهندس هوافضای آمریکایی بود و نخستین انسانی است که طی مأموریت آپولو ۱۱ در ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ بر کره ماه گام نهاد. وی همچنین هوانورد نیروی دریایی، خلبان آزمایش و استاد دانشگاه بود. پس از پایان جنگ کره آرمسترانگ به نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا راه یافت و بیش از ۹۰۰ پرواز انجام داد. او فارغ‌التحصیل دانشگاه پردو است و تحصیلات خود را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تکمیل کرد. وی قبل از فضانوردی، در نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا بود. پس از پایان جنگ، آرمسترانگ به عنوان یک خلبان آزمایش‌کننده در کمیته رایزنی ملی هوانوردی آمریکا ۹۰۰ پرواز با انواع هواپیما انجام داد. او از دانشگاه پردو و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی فارغ‌التحصیل شد.

سوقصد به جان هیتلر
بیستم ژوئیه 1944 هیتلر در یك قرارگاه نظامی ( وولفزشانزه ـ لانه گرگها) در پروس شرقی از توطئه قتل رهایی یافت. در این توطئه، انفجار بمب چهار تن را كشت و گروهی دیگر را مجروح كرد. بزرگی و استحكام میز مذاكرات باعث نجات هیتلر شد كه مختصرا زخمی شده بود.توطئه قتل هیتلر توسط یك دسته از افسران آلمانی كه شكست در جنگ را قطعی می دانستند و اطلاع (نه مداخله) چند مارشال ازجمله «رومل» طرح ریزی شده بود و قرار بود كه پس از قتل هیتلر، نیروی احتیاط برلین را زیر كنترل خود در آورد، حزب نازی را از قدرت بركنار و با متفقین وارد مذاكرات صلح شود.

ترور ملک عبدالله پادشاه اردن
بیستم ژوئیه 1951 ملك عبدالله پادشاه وقت اردن (جد ملك عبدالله فعلی) به دست یك فلسطینی به نام مصطفی شكری (خیاط) در بیت المقدس هنگام ورود به مسجد اقصی با شلیك سه گلوله كشته شد.ملك عبدالله متهم شده بود كه تحت نفوذ انگلیسی ها به فلسطینی ها خیانت می كند و به همراه دولت لبنان قصد مصالحه جداگانه با اسرائیل را دارند. چهار روز پیش از این واقعه، الصلح نخست وزیر لبنان كه برای دیدار ملك عبدالله به اردن رفته بود در این كشور ترور شده بود.در آن زمان، نه تنها فلسطینی ها بلكه گروهی از اعراب ملك عبدالله را به دلیل تصرف قسمت قدیمی بیت المقدس در جریان جنگ یهودیان و فلسطینی ها خائن به ملت عرب می دانستند.

خاطرات هاشمی
آقاى صباح زنگنه، نماینده ایران در سازمان كنفرانس اسلامی آمد. دربارة عربستان سعودی و كنفرانس اسلامى مذاكره شد. دكتر محسن نوربخش، وزیر امور اقتصادی و دارایی آمد. در مورد مصارف ارزى و نیازهاى ارزى و سیاست‌ تعدیل و سرمایه‌گذارى مذاكره كردیم.آقاى ابوالقاسم وافى آمد. اوضاع یزد را گفت و براى سر زدن به بعضى ادارات و تهیه گزارش اجازه خواست. توضیحاتی دربارة بیمه درمانى طلاب با كمك رهبرى داد كه طرح موفقى است. آقاى اسحاق جهانگیرى، استاندار جدید اصفهان براى كسب نظر و خداحافظى آمد؛ برنامه‌اش را گفت و مطالبى شنید.عصر هیأت دولت جلسه داشت. شب میهمان رهبرى بودم. دربارة اوضاع قره‌باغ، مسایل اقتصادى، كمك به مستضعفان، شرایط امنیتى، مسایل تركمنستان و قرارداد نظامى آنها با روسیه و سفر آخر هفته صحبت كردیم.