کد خبر : 194884 تاریخ : ۱۴۰۰/۴/۲۷ - 04:07
دکتر ابراهیم رزاقی،اقتصاددان در گفت وگو با«ستاره صبح آنلاین »تشریح کرد: میلیون ها نفر زیر خط فقر چالش دولت آینده/نباید امید میلیون نفر زیر خط فقر از رئیسی قطع شود/ اموال رانت خواران باید مصادره شود
ستاره صبح آنلاین-رشد اقتصادی در دولت اول روحانی به شش درصد رسید و با توافق برجام این امیداوری ایجاد شده بود که وضعیت اقتصادی کشور بهبود پیدا کند و رشد اقتصادی در سال های94،95 و96 مثبت شد. با این وجود با به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا وخروج وی از برجام اعمال تحریم های بین المللی علیه ایران دولت روحانی با چالش های جدی در زمینه اقتصادی و معیشتی مواجه شد. به همین دلیل گرانی در جامعه تشدید شد و فشار معیشتی و اقتصادی به مردم افزایش پیدا کرد. در چنین شرایطی ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری رسیده و باید برای مشکلات معیشتی مردم راه حل پیدا کند. این در حالی است که مهم ترین درخواست مردم از رئییس جمهور حل مشکلات معیشتی و اقتصادی است.ستاره صبح برای بررسی مهم ترین بایدها و نبایدهای اقتصادی دولت رئیسی با دکتر ابراهیم رزاقی استاد سابق اقتصاد دانشگاه تهران گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

دکتر ابراهیم رزاقی در این زمینه گفت:در شرایط کنونی مهم ترین چالش دولت رئیسی میزان بالای مردم در زیر خط فقر است که آمارها می گوید میلیون ها م نفر در کشور زیر خط فقر زندگی می کنند. به همین دلیل باید رسیدگی به این موضوع در اولویت نخست دولت آینده قرار داشته باشد. امروز مردم در رنج و سختی زندگی می کنند و به همین دلیل نباید شرایط به شکلی رقم بخورد که امید کسانی که زیر خط فقر زندگی می کنند از رئییسی نیز قطع شود. وی افزود: از سوی دیگر مبارزه با فساد باید یکی از اولویت های مهم دولت آینده باشد. چرا باید یک نفر  دارای ماشین دومیلیارد تومانی باشد و از ثروت هایی استفاده کند که با رانت به دست آمده است؟آقای رئیسی باید با رانت خواران و مفسدان اقتصادی مقابله کند و اجازه ندهد این رویکرد ادامه داشته باشد. یکی ازراهکارها در این زمینه مصادره کردن اموال کسانی است که با رانت خواری  به ثروت های هنگفتی رسیده اند.استاد سابق اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد:در دهه های گذشته اقتصاد ایران به صورت سرمایه داری  مدیریت شده است. بدون تردید اگر رئیسی قصد داشته باشد این روند را ادامه بدهد در نهایت به نتیجه نخواهد  رسید.رویکرد رئیسی باید به سمتی باشد که رنج و درد مردم را کاهش بدهد و این کار نیز با مدیریت صحیح و علمی اقتصاد صورت خواهد گرفت.اینکه مردم در انتخابات ریاست جمهوری به آقای رئیسی اعتماد کردند به دلیل این است که امید دارند وی بتواند مشکلات آنها را حل کند.بدون تردید اگر این اتفاق رخ ندهد شرایط به شکلی دیگری رقم می خورد  و باید همه احتمالات را در نظر گرفت.  دکتر رزاقی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین تصمیمات رئیسی انتخاب اعضای کابینه است. به همین دلیل وی نباید به هر کسی اعتماد کند و باید از کسانی در دولت استفاده کند که در گذشته  کارنامه مدیریتی قابل قبولی از خود ارائه کرده اند.