کد خبر : 194807 تاریخ : ۱۴۰۰/۴/۲۱ - 03:24
ستاره صبح آنلاین بررسی می‌کند، دلیل کاهش خاموشی‌ها
ستاره صبح آنلاین-خاموشی برق در هفته‌های گذشته اختلال همگانی در کشور ایجاد کرد و صدای مردم را درآورد و کسب‌وکارها را نیز تعطیل کرد. دولت با بهره‌گیری از نظر کارشناسان چند اقدام مهم انجام داد. اول تغییر ساعات ادارات، دوم تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، سوم قلع‌وقمع ماینرهای استخراج‌کننده تولید رمز ارز و اقدام به واردات برق از کشورهای ارمنستان، ترکمنستان و آذربایجان. این عوامل دست به دست هم دادند تا از روز شنبه خاموشی‌ها در سراسر کشور به‌طور معنادار کاهش یافت. به گفته مقامات شناسایی و جمع‌آوری ۳۶۴۶ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز دیگر با ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر توانست بیش از ۵۷۰ مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی کند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اگر مسئولان به حرف اهل فن و تکنوکرات‌ها گوش کنند بدون شک مشکلات کشور حل خواهد شد. ایران می‌توانست در دهه‌های گذشته به دلیل اینکه بیش از 300 روز در سال دارای آفتاب است از انرژی خورشید و باد استفاده کند تا علاوه بر تولید انرژی پاک به سلامت مردم کمک کند. حالا هم می‌شود خودروها به ویژه وسایل حمل‌ونقل عمومی را برقی کرد و برای آینده کشور برنامه ریزی تخصصی انجام داد. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

مدیرعامل توانیر: صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی در مصرف برق
مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: دقایقی پیش با همراهی مردمی صرفه‌جویی ۴۰۰ مگاواتی در شبکه برق اتفاق افتاد. به گزارش ایرنا، «محمدحسن متولی زاده» روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این میزان صرفه‌جویی که درنتیجه همراهی مردم با صنعت برق رخ داد معادل مصرف چندین استان کشور است. برق به معنای واقعی کالایی است که به محض تولید مصرف می‌شود بنابراین نقش مردم در مدیریت مصرف بسیار اثرگذار است. در چند روز اخیر درنتیجه همکاری خوب مردم و صنایع بزرگ شاهد کاهش محدودیت‌ها و خاموشی‌ها بودیم. متولی زاده گفت: درنتیجه این همکاری در سه روز اخیر خاموشی برنامه‌ریزی‌شده اتفاق نیفتاد و اوج بار امروز نیز حدود ۶۳ هزار مگاوات است که نسبت به یکشنبه گذشته کاهش ۳ هزار مگاواتی یافته است.وی به حادثه‌ای برای یکی از پست‌های برق شرق تهران و در تهران‌پارس رخ داد اشاره کرد و گفت: همکاران صنعت برق در تلاش‌اند این مشکل برطرف شود. امید است این مسئله امشب برطرف و دیگر خاموشی در این منطقه نداشته باشیم. متولی زاده ادامه داد: چند روز آینده و نیز هفته آتی روزهای گرمی در پیش رو است بنابراین انتظار می‌رود باهم کاری خوب مردم و صنایع بزرگ بتوان این روزها را بدون مشکل پشت سر نهاد.

سخنگوی صنعت برق: واردات برق 
از ۳ کشور همسایه
سخنگوی صنعت برق بابیان اینکه از ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برق وارد می‌شود، گفت: صادرات برق به غیر از حدود ۵۰ مگاواتی که به افغانستان انجام می‌شود، قطع است.
مصطفی رجبی مشهدی روز یکشنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: برق ناچیزی هم که به افغانستان صادر می‌شود، بر اساس ضرورتی است که وجود دارد. درعین‌حال برق از سه کشور ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به میزان حداقل ۴۰۰ تا حداکثر ۶۵۰ مگاوات وارد می‌شود.وی با اشاره به شرایط آب و هوایی حاکم برجهان گفت: این کشورها هم شرایط آب و هوایی دارند که برق بیشتری نمی‌توانند در اختیار ما قرار دهند. علاوه بر آن، شبکه‌های انتقال نیز بیش از این مقدار را نمی‌توانند انتقال دهند. وی بهترین روش را رعایت مدیریت مصرف دانست و افزود: کاهش ساعت کار اداری و نیز تعطیل شدن پنجشنبه ها کمک بزرگی به صنعت برق کرد. وی افزود: فروشندگان نورافشان بیش‌ترین مصرف برق رادارند که باید با خاموش کردن لامپ‌های اضافه مدیریت کنند.رجبی مشهدی روشن ماندن تابلوهای تبلیغاتی و چراغ نماهای ساختمان را از دیگر عمده مصرف برق اعلام کرد و گفت: باید در ساعت اوج مصرف این روشنایی‌ها خاموش شوند.
وی گفت: گرچه مشترکان پرمصرف ۶ درصد کمتر شده‌اند اما آن تعدادی که باقی‌مانده‌اند ۱۴ برابر کم‌مصرف‌ها مصرف می‌کنند. به این مشترکان تذکر داده‌شده و تعرفه‌های بالاتر هم وضع‌شده اما این رقم تعرفه به دلیل تمکن بالای مالی، آنها را مجاب برای صرفه‌جویی نمی‌کند.
هر مشترک یک لامپ را خاموش کند
معاون هماهنگی توزیع توانیر درباره وضعیت مصرف برق گفته است: پیش‌بینی‌ها برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به ویژه چهارشنبه هفته جاری (۲۱ تا ۲۳ تیر) حاکی از رسیدن مصرف برق به ۶۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات به دلیل افزایش دمای هواست.
 غلامعلی رخشانی مهر بابیان اینکه تعطیلی آخر هفته و تعدیل مصرف مشترکان شرایط بهتری را برای توزیع برق ایجاد کرده است، تصریح کرد: هفته آینده با گرم‌تر شدن هوای کشور مصرف برق افزایش می‌یابد که در این صورت بار دیگر شاهد خاموشی خواهیم بود.
رخشانی مهر تأکید کرد: برای جلوگیری از تکرار خاموشی‌ها راهکارهای ساده‌ای وجود دارد به‌عنوان‌مثال اگر همه مشترکان تنها یک لامپ را خاموش کنند می‌توان برق یک استان را به سهولت تأمین کرد. وی بابیان اینکه ۲۵ هزار مگاوات از برق مصرفی مربوط به وسایل سرمایشی است، خاطرنشان کرد: تنها با تنظیم کولرهای گازی روی دمای ۲۵ و کولرهای آبی روی دور کند می‌توانیم خاموشی نداشته باشیم.

کاهش نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی
در این میان، در گزارشی که سندیکای صنعت برق ارائه داده، مشاهده می‌شود که نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی کشور کاهشی بوده است؛ تا جایی که نرخ رشد ظرفیت نیروگاهی کشور از ۸.۸ درصد در سال ۱۳۸۹ به ۲.۲ درصد در سال ۱۳۹۹ کاهش‌یافته و رشد متوسط سالانه در ۱۰ سال گذشته ۳ درصد بوده است. این در شرایطی است که به گفته علی بخشی، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق، در پنج سال اخیر سهم بخش تولید از مجموع سرمایه‌گذاری انجام‌شده حدود ۱۵ درصد بوده است. وی توضیح می‌دهد: معادل ارزی سرمایه‌گذاری انجام‌شده نشان می‌دهد که روند سرمایه‌گذاری در صنعت برق از سال ۱۳۸۷ نزولی شده و از ۶.۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۸۷ به ۰.۶۳ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ رسیده است. این روند نزولی سرمایه‌گذاری با روند نزولی نرخ رشد افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور هم همخوانی دارد. این در حالی است که روند رشد تقاضا در دهه گذشته صعودی بوده و به‌طور متوسط پنج درصد رشد داشته است.
به اعتقاد وی، روند رشد ظرفیت تولید برق کشور در ۱۰ سال گذشته به‌طور متوسط نزولی بوده و متوسط رشد آن سه درصد بوده است. این تفاوت نرخ رشد منجر به شکاف عرضه و تقاضا می‌شود که درنتیجه آن حجم عرضه برق از حجم تقاضای برق جامانده و منجر به خاموشی می‌شود.

ضرورت توسعه نیروگاه‌های حرارتی
محمد ملاکی، عضو سندیکای تولیدکنندگان برق می‌گوید: انتظار خاموشی‌ها از سال گذشته وجود داشت، زیرا بارش‌های زیادی اتفاق نیفتاد. به گفته وی، باید تمرکز روی نیروگاه‌های حرارتی وجود باشد و به دنبال توسعه آنها باشیم. نمی‌توان روی نیروگاه‌های تجدید پذیر و آبی تکیه کرد؛ چراکه این نیروگاه‌ها وابسته به عواملی هستند.
ملاکی تأکید می‌کند: اگر سرمایه‌گذاری روی نیروگاه‌ها صورت نگیرد و تولید افزایش پیدا نکند، با چالش مواجه خواهیم بود.

استخراج یک بیت‌کوین برابر با برق مصرفی ۳۵ هزار واحد مسکونی
محمدحسین متولی زاده، مدیرعامل توانیر هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که طبق آمار، دو هزار مگاوات مصرف برق به مراکز استخراج رمز ارز اختصاص دارد.
توصیف محمدرضا جمالی، رئیس کمیسیون بلاکچین اتاق بازرگانی درباره رمز ارزها این‌گونه است: ارز مجازی شبکه برق را وارد بازی خطرناکی کرده است. وی با محاسبه میزان برق مصرفی ماینرها، می‌گوید: زمانی که تعداد ماینرها در سال ۹۸ بین ۸۰ هزار تا ۳۵۰ هزار دستگاه تخمین زده می‌شد، با توجه به مصرف ۵۵ هزار مگاوات برق در تابستان، تخمین زده می‌شد که ۰.۱۶ تا ۰.۷ درصد از برق تولیدی در ایران توسط ماینرها مصرف می‌شود. این میزان برق، با برق مصرفی ١٣۶ هزار نفر تا ۵۹۵ هزار نفر برابری می‌کرد.
وی تأکید می‌کند: شاید فعالیت مزارع استخراج ارز دیجیتال در برخی نقاط، مانند نقاطی در کنار یک شهر کوچک مشکل درست می‌کرد؛ به این دلیل که بیشتر ماینینگ در مزارع ماینتینگ یا سوله‌ها انجام می‌شد، ولی سیاست غلط دولت و وزارت نیرو باعث شد که به ماینینگ خانگی روی آورده شود که مثل موریانه کل شبکه برق را با مشکل مواجه می‌کند و امکان کنترل از دست رفت.
جمالی با ذکر این نکته که با توجه به بالا رفتن مصرف، تخمین من این‌که بیش از یک‌میلیون دستگاه ماینر در ایران مشغول به کار است، عنوان می‌کند: تخمین زده می‌شود که در سال ۹۹ میزان مصرف به حدود ۲ درصد رسیده و این یک بازی ناپایدار از نظر من است که به مرور با توجه به کثیف بودن برق ما و اینکه ۹۳ درصد از برق ما از سوخت‌های فسیلی تهیه می‌شود، مشکل‌ساز می‌شود.

ایران در میان ۷ کشور جهان با بیش‌ترین میزان استخراج رمز ارز
هفته گذشته گزارشی منتشر شد مبنی بر این‌که به دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو ۷ کشوری است که بیش‌ترین میزان استخراج رمز ارز جهان در آن صورت می‌گیرد. محمد خدادادی، مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمز ارزها در توانیر در توضیح این موضوع می‌گوید: در حال حاضر چین، روسیه، آمریکا، قزاقستان، کانادا، ایسلند و ایران، ۷ کشوری هستند که بیش‌ترین میزان استخراج رمز ارز در آنها صورت می‌گیرد. به گفته او، عامل اصلی شیوع پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارزها در ایران، وجود تعرفه‌های مخفف حامل‌های انرژی و بسیار ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی است.
خدادادی با اشاره به شناسایی و جمع‌آوری ۳۶۴۶ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز با ۱۹۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه ماینر، متذکر می‌شود: توان مصرف برق این تعداد مرکز غیرمجاز رمز ارز، بیش از ۵۷۰ مگاوات بود. برای تولید این میزان برق و رساندن آن به محل مصرف، باید نیروگاهی به بزرگی ۸۰۰ مگاوات احداث می‌شد. طبق اعلام وزارت نیرو، استخراج یک بیت‌کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک شبانه‌روز است. همچنین مصرف برق یک ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی به میزان ۳۵ پنکه یا ۱۵ یخچال یخ‌زن است. ماینری با این مشخصات همچنین به‌اندازه ۵ کولرآبی یا یک کولرگازی برق مصرف می‌کند.

توقف فعالیت مزارع رمز ارز غیرمجاز
تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد از ابتدای امسال بیش از ۲۴۰ مزرعه غیرمجاز استخراج رمز ارز با یک‌هزار و ۱۴۷ دستگاه ماینر در سطح تهران بزرگ، کشف و جمع‌آوری‌شده است. قائم‌مقام مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران در حاشیه نشست کمیته مقابله با مزارع و مراکز استخراج غیرقانونی رمز، از کشف ۱۳ مزرعه غیرمجاز دیگر که در زمینه استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال فعال بودند نیز خبر داد. کامبیز ناظریان اعلام کرده است؛ با هوشیاری بازرسان مناطق و کارشناسان حراست و همراهی عوامل قضایی و انتظامی، طی ۵ روز، ۱۰۷ ماینر غیرمجاز دیگر، توسط شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، کشف و جمع‌آوری شد. از این تعداد، ۷۸ ماینر در واحدهای مسکونی و ۲۹ ماینر در مراکز تجاری، نصب بودند که ضمن جمع‌آوری، وصول مبالغ ریالی خسارات وارد به شبکه برق طبق قوانین جاری وزارت نیرو در دستور کار قرارگرفته است.