کد خبر : 154641 تاریخ : ۱۴۰۰/۴/۸ - 12:59
گزارش خبری - تحلیلی ستاره صبح؛ روند افزایشی قیمت مسکن و اجاره‌بها
ستاره صبح آنلاین- افزایش ۳ درصدی ماهیانه قیمت مسکن و افزایش ۳۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در ماه خرداد نشان‌دهنده افزایش قیمت مسکن هم‌زمان با نزدیک شدن به فصل جابه‌جایی‌ است. در چهار ماه ابتدایی سال 1400 میانگین قیمت مسکن در محدوده ۲۹ تا ۳۰ میلیون تومان در هر مترمربع در تهران بوده است. واقعیت این است که به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی صورت نمی‌گیرد بیشتر سرمایه‌ها روانه بازار ملک می‌شود. تا زمانی که این فرایند ادامه داشته باشد افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها ادامه خواهد داشت. این روزها با اینکه بازار مسکن در رکود به سر می‌برد اما همچنان قیمت مسکن و اجاره‌بها برای مصرف‌کنندگان بالاست و هر تابستان افزایش قیمت شوک جدیدی به مستأجران وارد می‌کند. افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها قدرت خرید مردم را پایین می‌آورد و زندگی را سخت و سفره‌هایشان را کوچک می‌کند. همچنین از سوی دیگر تمهیدات و سیاست‌های دولت‌ها از ساخت مسکن مهر و مسکن ملی گرفته تا گرفتن مالیات از خانه‌های خالی تا کنون نتوانسته ترمز بازار مسکن را بکشد. در ادامه نظر چند کارشناس بازار مسکن و جزییات قیمتت ها در بازار مسکن تهران را می‌خوانید.

ثبات نسبی بازار مسکن
افزایش ۳ درصد نرخ‌ها در مقایسه با جهش‌های سنگین سال گذشته اهمیت چندانی ندارد. سال گذشته در همین زمان با افزایش ۱۱.۶ درصدی قیمت در یک ماه مواجه شدیم؛ آن هم در شرایطی که معاملات ۴.۷ درصد کاهش پیدا کرده بود. سپس در تیر و مردادماه به ترتیب در هرماه قیمت‌ها ۱۰.۴ درصد و ۱۰.۵ درصد بالا رفت.
افزایش ماهیانه قیمت‌های قطعی در شرایطی رخ داد که قیمت‌های پیشنهادی در ماه گذشته ۸ درصد کاهش‌یافته و حباب بازار در حال تخلیه شدن است.
از سوی دیگر رشد سالیانه قیمت هم با افت مواجه شده است. آخرین ماه از سال گذشته تورم نقطه به نقطه یک‌ساله بازار مسکن شهر تهران ۹۴ درصد بود که در حال حاضر به ۵۷ درصد رسیده است. مهم‌ترین علت ثبات نسبی بازار مسکن، کاهش انتظارات تورمی ناشی از توقف سرمایه‌گذاری به دلیل تغییر دولت و امیدواری به احیای برجام است.

جهش قیمت مسکن
عباس زین علی ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ با اشاره به جهش قیمت مسکن در ۳.۵ سال گذشته خاطرنشان کرد: وقتی آرامش بازارها به هم خورد همه انتظار داشتند از ملک نهایت استفاده را ببرند و طبیعتاً رشد قیمت‌ها اتفاق افتاد. اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، رفتن ترامپ و آمدن بدیدن در آمریکا و مطرح‌شدن مجدد احیای برجام انتظارات تورمی کاهش پیدا کرد. البته امتناع بانک مرکزی از چاپ پول برای جبران کسری بودجه هم اقدام خوبی بود که در ثبات نرخ‌ها تأثیر گذاشت. همین‌که کسری بودجه با پول بدون پشتوانه جبران نشد سرعت رشد تورم را گرفت و جای تقدیر دارد.

افزایش ساخت‌وساز
بیت‌الله ستاریان ـ تحلیلگر بازار مسکن ـ تنها راه ایجاد ثبات در این حوزه را افزایش ساخت‌وساز می‌داند. او با اشاره به کسری پنج میلیون واحد مسکونی در کشور می‌گوید: طی ۳۰ سال گذشته قیمت طلا و دلار حدوداً ۱۸۰ برابر شده درحالی‌که مسکن ۱۲۰۰ برابر شده است که نشان می‌دهد این بخش ذاتاً ظرفیت دارد و علت اصلی آن کمبود عرضه نسبت به تقاضاست. این کارشناس اقتصاد مسکن بابیان اینکه منحنی‌های کلان اقتصادی در حوزه مسکن نشان‌دهنده رکود یا افت قیمت نیست و نخواهد بود، تأکید کرد: شاخص‌های توسعه اقتصادی در حال حاضر نشان‌دهنده رونق‌بخش مسکن است. سال قبل بعد از چندین سال رشد اقتصادی کشور ما مثبت بود و احتمالاً امسال هم ادامه پیدا می‌کند. بحث بودجه عمرانی دولت، اثرات مذاکرات هسته‌ای بر اقتصاد، رشد نقدینگی و چرخش پول، ارتباط با چین و کشورهای غربی، همگی از رشد و توسعه خبر می‌دهند. با توجه به پیشران بودن حوزه مسکن قطعاً در این بخش نیز بارونق و رشد مواجه می‌شویم.

اثر اقدامات دولت در کاهش قیمت مسکن
محمود زاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ می‌گوید: طی حدود سه سال گذشته که بازار روند افزایشی به خود گرفته بود نمی‌شد به‌طور مطلق گفت این موضوع ناشی از اقدامات مثبت و منفی یک بخش یا دستگاه است و یک‌بعدی به آن نگاه کرد. در حال حاضر نیز همین طور است. اما قطعاً برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در ایجاد ثبات بازار مسکن در ماه‌های اخیر تأثیرگذار بوده است. وی بابیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی به مرحله اجرا رسیده است گفت: طرح اقدام ملی مسکن، مالیات خانه‌های خالی و اقداماتی که برای کنترل بازار اجاره انجام شد تأثیر خود را در بازار مسکن ایجاد کرده است. اما تأکید می‌کنم که نمی‌توان از این موارد به عنوان عوامل اصلی کاهش قیمت‌ها نام برد. محمود زاده درباره پیش‌بینی بازار مسکن بعد از انتخابات ریاست جمهوری گفت: دلیلی برافزایش قیمت مسکن بعد از انتخابات ریاست جمهوری نمی‌بینم و امیدواریم هرچه جلوتر می‌رویم با به ثمر رسیدن پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی، بازار از پایداری بیشتری برخوردار شود.

۲۳ هزار نفر خواهان مسکن ملی در تهران
معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان تهران بابیان اینکه در مرحله پنجم ۲۳ هزار نفر برای واحدهای اقدام ملی در شهرهای تحت مسئولیت اداره کل استان ثبت‌نام کرده‌اند گفت: تا حدود دو هفته دیگر افراد واجد شرایط مشخص می‌شوند؛ درباره قیمت نیز با توجه به اینکه نرخ مصالح ساختمانی در یک ماه اخیر نوسان چندانی نداشته، قیمت مسکن ملی فعلا همان متری ۳.۷ میلیون تومان است. یاسر لک در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به‌طورکلی در استان تهران، به جز شهرهای جدید ۸۰۰۰ واحد مسکن ملی در دست ساخت است که سایت ۲۰۰۰ واحدی تهرانسر توسط پیمانکار بخش خصوصی احداث می‌شود و فعلا شرایط واگذاری به متقاضیان را ندارد. ۳۵۵۰ واحد نیز توسط اداره کل راه و شهرسازی استان تهران ساخته می‌شود. احداث ۲۵۰۰ واحد نیز در شهرهای کوچک بر عهده بنیاد مسکن است. وی افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در شهرهای پاکدشت، رباط‌کریم، شهریار، قرچک، نصیرشهر و اسلامشهر در حال ساخت مسکن ملی است و پروژه‌ها با سرعت مناسبی پیش می‌رود و تا پایان تیرماه به مراحل پایانی فوندانسیون می‌رسیم. مشکل چندانی هم در خصوص تامین منابع مالی نداریم. معاون اداره راه و شهرسازی استان تهران بابیان اینکه ۱۵۰۰ نفر ظرفیت خالی برای مسکن ملی استان وجود دارد گفت: در مرحله پنجم فراخوان از متقاضیان واحدهای اقدام ملی در محدوده تحت مسئولیت اداره کل، به جز شهرهای جدید ۲۳ هزار نفر در استان تهران تقاضا داده‌اند. تا کنون ۴۰۰ نفر از این افراد احراز شرایط شده‌اند. ۱۵۰۰ نفر برای پروژه‌های در حال احداث، ظرفیت خالی داریم که افراد واجد شرایط را به آنها معرفی می‌کنیم. اگر متقاضیان، آورده را به‌موقع پرداخت کنند روند مناسب پیشرفت طرح‌ها ادامه می‌یابد و تا پایان سال ۱۴۰۱ تمامی پروژه‌های فعلی تکمیل خواهد شد.معاون اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص مسکن ملی شهرهای جدید تصریح کرد: در شهر جدید پرند ۲۰ هزار واحد، در پردیس ۱۴ هزار، در هشتگرد ۸۰۰۰ و در ایوانکی ۱۵ هزار واحد در حال اجرا است که مسئولیت آن بر عهده شرکت عمران است.

جزییات قیمت خانه در هر منطقه تهران؟
تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که بیش‌ترین و کمترین متوسط قیمت هر متر خانه متعلق به مناطق ۱ و ۱۸ بوده است که مناطق ۵ و ۱۹ نیز به ترتیب بیش‌ترین و کمترین تعداد معاملات در این ماه را داشته‌اند. متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران طی خردادماه به ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۳ و ۵۶.۶ درصد افزایش‌یافته است. همچنین، تعداد معاملات انجام‌شده در این ماه معادل ۵.۱ هزار فقره بوده که در مقایسه با ماه قبل ۲۹.۶ افزایش داشته است. در این بین، بررسی جزئیات متوسط قیمت هر متر خانه و تعداد معاملات انجام‌شده در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران نشان می‌دهد که بیش‌ترین قیمت هر متر خانه ۶۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۲ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر یک از آنها با افزایش ۶۰.۹ درصدی در منطقه یک و ۴۱.۹ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند. همچنین، در سومین ماه سال در مناطق ۱ و ۱۸ تهران به ترتیب معادل ۲۵۹ و ۱۳۲ فقره خانه معامله‌شده است. از سوی دیگر، متوسط قیمت هر متر خانه در مناطق ۲، ۳، ۴ و ۵ تهران به ترتیب معادل ۴۵ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۶۰۰ تومان، ۵۸ میلیون و ۳۶ هزار و ۱۰۰ تومان، ۲۹ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۴۰۰ تومان و ۳۷ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۳۰۰ تومان است.
تعداد معاملات انجام‌شده در هر یک از مناطق بالا نیز به ترتیب معادل ۴۰۴، ۱۷۲، ۴۱۳ و ۷۰۸ فقره است.همچنین، در مناطق ۶، ۷، ۸ و ۹ تهران نیز هر متر خانه به ترتیب معادل ۴۲ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان، ۲۸ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۱۰۰ تومان، ۲۷ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۰ میلیون و ۴۱۱ هزار تومان معامله می‌شود که در هر یک از این مناطق طی سومین ماه سال به میزان ۱۶۸، ۳۲۹، ۲۷۳ و ۹۵ فقره خانه معامله‌شده است.
علاوه به راین، هر متر خانه در مناطق ۱۰، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ شهر تهران به قیمت ۱۹ میلیون و ۹۰۶ هزار و ۶۰۰ تومان، ۲۱ میلیون و ۲۴۸ هزار و ۲۰۰ تومان، ۱۸ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان و ۲۶ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته‌شده که در هر یک از آن‌ها به تعداد ۴۹۸، ۲۰۸، ۱۴۵ و ۱۶۶ فقره خانه معامله‌شده است.طبق اعلام بانک مرکزی، در خردادماه سال جاری متوسط قیمت هر متر مسکن در مناطق ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ تهران به ترتیب معادل ۲۱ میلیون و ۵۵۵ هزار و ۶۰۰ تومان، ۱۶ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۵ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۱۰۰ تومان، ۱۵ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان بوده که در این مدت در هر یک از این مناطق ۲۸۴، ۳۰۰، ۱۱۵ و ۱۳۶ فقره خانه معامله‌شده است. از سوی دیگر، طی سومین ماه سال جاری در مناطق ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ تهران قیمت هر متر خانه به ترتیب به ۱۶ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان، ۱۵ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان، ۲۲ میلیون و ۱۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان، ۲۳ میلیون و ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که در هر یک از این مناطق نیز ۴۴، ۸۵، ۹۸ و ۷۰ فقره مسکن معامله‌شده است.