کد خبر : 154312 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۱۹ - 16:27
ساداتیان، دیپلمات پیشین: مذاکره‌کنندگان با دست بازتری نسبت به گذشته در وین حضور دارند یک دیپلمات پیشین گفت: رهبر انقلاب تأکید کردند که سیاست خارجی فراتر از دستگاه دیپلماسی انجام می‌شود و نهادهای تصمیم گیر آن با وزارت امور خارجه متفاوت هستند؛ درنتیجه اظهارنظرهایی که درنتیجه رقابت‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد را هم دنیا و هم در داخل خیلی جدی نمی‌گیرند.

به گزارش ستاره صبح آنلاین: سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سؤال که با توجه به برگزاری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای، مسئله برجام و مذاکره تا چه میزان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تأثیرگذار است، گفت: در جریان آشکار شدن سخنان آقای دکتر ظریف، بعدازآن موضع رهبری را داشتیم که ایشان تأکید کردند که سیاست خارجی فراتر از دستگاه دیپلماسی انجام می‌شود و نهادهای تصمیم گیر آن با وزارت امور خارجه متفاوت هستند؛ درنتیجه اظهارنظرهایی که درنتیجه رقابت‌های انتخاباتی صورت می‌گیرد را هم دنیا و هم در داخل خیلی جدی نمی‌گیرند و می‌دانند این‌ها اظهاراتی است که تنها در زمان انتخابات یا کمپین انتخاباتی مطرح می‌شود.
ساداتیان در پاسخ به این سؤال که برخی کند شدن روند مذاکرات وین را ناشی از این موضوع می‌دانند که غرب منتظر است ببیند چه اتفاقی در انتخابات رخ می‌دهد، آیا این تحلیل را نزدیک به واقعیت می‌دانید، گفت:‌ سخنگوی دولت، آقای ربیعی مطرح کردند که در کلیات، توافق شده و اظهار امیدواری کردند که قضایا مثبت جلو رفته و اگر اراده پایتخت‌ها بر این باشد که توافق حاصل شود در هفته پیش رو ممکن است این کار اتفاق بیافتد و از فهوای کلام ایشان جنبه مثبت قضیه استنباط می‌شود. کار بر روی برخی جزئیات ادامه دارد و یک گزارش خارجی هم دال بر این بود که نمایندگان کشورها با اختیارات بیشتری نسبت به گذشته در مذاکرات حضور دارند چراکه درگذشته تک به تک و مورد به مورد موضوع را باید با پایتخت‌هایشان چک می‌کردند والان این کار را نمی‌کنند درنتیجه همه این‌ها پیام‌ها و پالس‌های مثبتی است که نشان می‌دهد طرفین علاقه به توافق را از خودشان نشان می‌دهند و خیلی هم منتظر انتخابات نیستند.
وی افزود: بحث سیاست خارجی ایران به دلیل این‌که تأثیر مستقیم تحریم‌ها را بر زندگی، معیشت و سفره‌های مردم داشته باعث شده تا مردم به آن توجه بیشتری داشته باشند. دولت آقای روحانی به عنوان نقطه قوت دولت خودش در دو دولت مسئله برجام را دنبال کرد با بدعهدی آمریکا و آمدن آقای ترامپ مسئله تحریم‌ها بهانه بسیار قوی به دست مخالفینی داد که از ابتدا و در طی جریان‌ها مخالفت می‌کردند و بعد هم در طول دولت آقای روحانی همواره تلاش کردند که از مسئله برجام به عنوان یک چماق علیه دولت استفاده کنند درحالی‌که برجام تأثیرات حقوقی، حیثیتی و دیپلماسی خاص خودش را در دنیا داشت و به نفع و خواست جمهوری اسلامی عمل کرد. البته ما در چند جبهه دچار مشکل بودیم و یکی همین FATF است که اجازه نمی‌دهد نقل و انتقالات مالی ما به‌آسانی صورت بگیرد.
ساداتیان در پاسخ به این سؤال که آقای رضایی می‌گوید می‌خواهد مسئله لوایح چهارگانه را تعیین تکلیف کند در صورتی که ایشان یکی از مخالفین و موانع تصویب این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام بودند؛ آیا مخالفت پیش از کاندیداتوری به گروگان گرفتن معیشت مردم نبوده است، گفت: ایشان اگر می‌خواست این لوایح تعیین تکلیف شود باید در مجمع به آن رأی می‌داد. مسئله بعدی محدودیت‌های نقل و انتقالات مالی کشور است که حتی کره جنوبی یا همین عراق که همسایه ما است را از مبادله مالی را ما بازمی‌دارد. بعضاً کاندیداهای محترم به این‌ها اشاره‌کرده و تلاش می‌کنند از این راه دل مردم را به دست بیاورند و رأی آن‌هایم را به سمت خودشان جلب کنند.