کد خبر : 154307 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۱۹ - 01:59
عبدالناصر همتی فاش کرد تحریـم‌ 75,000,000,000 دلار از درآمد ارزی کشور کاسته است عصر روز گذشته دومین مناظره کاندیدای ریاست جمهوری دوره سیزدهم با موضوع فرهنگ، اجتماع و سیاست برگزار شد و صداوسیما سؤالات از پیش تعیین‌شده و مدیریت‌شده را از هر یک از کاندیدا پرسید. شگفت آنکه سؤالات مدیریت‌شده به‌اندازه‌ای نامناسب بود که برخی کاندیدا به آن اعتراض کردند. نکته قابل‌تأمل اینکه کاندیدا همه مشکلات را به گردن دولت روحانی انداختند و گویا خود این افراد نقشی در ایجاد وضعیت موجود نداشته‌اند. پنج کاندیدای اصولگرا به موضوع تحریم‌ها و اف ای تی اف به‌عنوان مسبب وضعیت فعلی یا اشاره‌ای گذرا کردند و یا کسانی که خواستار چنین رویکردی هستند را به سخره گرفتند. در مقابل عبدالناصر همتی که به گفته خود چهل سال در مدیریت کشور حضور دارد مدعی شد تحریم‌ها ظرف مدت دو سال 75000000000 از درآمد ارزی کشور کاهش داده است. او گفت مشکلات کشور را با بهره‌گیری از علم اقتصاد حل خواهد کرد. مهرعلیزاده از دستاوردهای دولت اصلاحات دفاع کرد و عنوان کرد میانگین سنی کابینه من 45 سال خواهد بود و دولت هوشمند و شهر هوشمند تشکیل خواهم داد و از آزادی‌های مدنی و آزادی جوانان دفاع کرد.

 رضایی: دولت من دولت اقدام و تحول است
 رئیسی: گشت ارشاد داریم اما برای مسئولان
قاضی‌زاده هاشمی: همه کابینه من از زنان خواهد بود
 زاکانی: در اشکال انسداد وجود ندارد مشکل از باندبازی‌هاست
جلیلی اشکال دولت کنونی این است که یک روز معطل اف ای تی اف و روز دیگر برجام است

 

همتی: دولت من حامی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه خواهند شد
عبدالناصر همتی در این مناظره در پاسخ به سؤالی درباره نبود ارتباط بین نظام آموزشی و نیاز کشور گفت: به شیوه مناظره انتقاد دارم و مثل مسابقه هفتگی شده است. برای اینکه مردم مواضع ما را بدانند بهتر بود سؤالات بهتری مطرح می‌شود. انحصار عامل اصلی فساد و ناکارآمدی است. انتخاب فعلی انتخاب بین بد و بدتر و خوب و خوب‌تر نیست؛ بلکه انتخاب بین کسانی است که می‌خواهند درهای کنشگری جامعه و مردم را ببندند.

همتی اضافه کرد: من صدای بی‌صداها و قدرت بی قدردان هستم. دولت من حامی آسیب‌پذیرترین افراد جامعه خواهند شد. بهترین کاری که می‌شود برای قشر ضعیف کرد این است که کولبران، سوخت بران، افراد دارای معلولیت، کارگران غیررسمی، زنان سرپرست خانوار و کودکان بی‌سرپرست را معضل جامعه ما و اصل و هدف دولت خود قرار دهیم. در حوزه سلامت و آموزش و رسیدگی به افراد آسیب‌پذیر باید اقداماتی انجام شود. باید مدارس دولتی را تقویت کنیم تا آموزش از پایه اصلاح شود. باید مردم حق انتخاب مدرسه فرزند خود را داشته باشند.
عبدالناصر همتی گفت: بخشی از بیکاری جوانان به دلیل رشد تولید است که اشتغال کاهش پیداکرده و دلیل دیگر شیوع کرونا است. امیدواریم هر چه سریع‌تر واکسیناسیون را انجام دهیم تا کسب‌وکارها بار دیگر راه‌اندازی شود. از سوی دیگر باید مجوزهایی که برای راه‌اندازی شغل لازم است را تسهیل کنیم.

وی افزود: آقای جلیلی می‌گوید نباید هیچ کاری را طول بدهیم، اما خودشان FATF را دو سال در مجمع معطل نگه‌داشته‌اند. یا رد کنید یا تصویب. یا این سند را می‌پذیرفتید یا رد می‌کردید و می‌گذاشتند کاری انجام دهیم که به لیست سیاه وارد نوشیم. آقای رئیسی گفتند ارز ۴۲۰۰ باعث فاصله طبقاتی شده است. آقای رئیسی شما دو سال جزو شورای هماهنگی اقتصادی هستند و دیدید من که من با ارز ۴۲۰۰ مخالف بودم و شما می‌توانستید محکم بایستید و نگذارید تصویب شود.

همتی ادامه داد: من را مجبور کردند ۵ و نیم میلیارد دلار ارز مسدود شده را تبدیل به ریال کنم و الان همراه شما آقای زاکانی این کار را بر سر من می‌زنند‌.

وی ادامه داد: دوستان باید به ترامپ نامه بنویسند و بگویند خوشحال باش؛ بلایی که سر مردم آوردید را ما گردن بانک مرکزی انداختیم. آقای زاکانی به‌جای یار پوششی تبدیل به پلیس بد و خوب شده. شما برنامه‌هایتان را بگویید. اگر من به خاطر دو سال حضور در دولت باید پاسخگوی عملکرد دولت روحانی باشم، آقای رئیسی ۴۰ سال در قوه قضائیه بوده و اولی‌تر است که پاسخگوی عملکرد این قوه باشد.

همتی گفت: کل درآمد ارزی ما سال گذشته ۵ میلیارد دلار بود و آقای رضایی می‌گوید ۱۳۷ میلیارد دلار، نمی‌دانم این رقم را از کجا آورده‌اند. من فکر می‌کنم بهتر است دوستان باانصاف مسائل را مطرح کنند. ظرف بیست سال رشد سرمایه ثابت ما منفی بوده و معلوم است بیکاری زیاد می‌شود و برای آن برنامه دارم و به‌موقع اعلام می‌کنم.

مهرعلیزاده: باید برجام را ادامه داد
محسن مهرعلیزاده بنا بر قرعه‌کشی انجام‌شده بعد از سعید جلیلی سخن گفت. وی اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های نظام و بدعهدی آمریکا، مردم جانانه دفاع کرده‌اند و جواب محکمی به این کشور داده‌اند. باید برجام را ادامه داد و با راهکار نظام پیش رفت.

وی خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم آقای رئیسی کدام بی‌احترامی را می‌گوید و هیچ‌کس بی‌احترامی به او نکرده است.‌ ما آذری‌زبان نداریم، بلکه آن‌ها ترک‌زبان هستند. اگر من مطالبی درباره مدارک رئیسی صحبت کردم درست بود و او ۶ تا کلاس درس کلاسیک بیشتر نخوانده است.

او افزود: علم اقتصاد، علم کلاسیک می‌خواهد و خاص است. ۲ روز پیش صداوسیما ۵ دقیقه از مستند من را سانسور کرد. صداوسیما عشقی شده است. آقای رئیسی به چه دلیلی فیلترینگ را پیاپی در جامعه جا انداختید.
رضایی: ایران بدون فقر می‌سازم
محسن رضایی اظهار کرد: من چون دیدم که در صحبت در میان نامزد‌ها کم‌تر به برنامه توجه شده من بخشی از برنامه‌های خود را اعلام می‌کنم. مسئله عدالت و فقرزدایی نیاز به جراحی‌های بزرگ دارد، من طرحی دارم برای رفع محرومیت با نام کفایت زندگی یا ایرانِ بدون فقر.

رضایی گفت: یارانه ۴۵۰ هزارتومانی، مسکن سهل و ارزان، حقوق به خانه‌داران و کار خانگی سهام صندوق ملی نفت را در برنامه‌های خود دارم. اگر این ۵ مورد اتفاق بیفتد بسته زندگی ایجاد می‌شود، بعداً یک فقیر هم باقی نخواهد ماند. ۱۳۷ میلیارد دلار از منابع دولتی به جامعه تزریق‌شده، اما به دلیل رانت کثیف و مافیا رفته به دست کسانی که صاحب حق نبودند.

وی ادامه داد: حتی می‌توانیم بخشی از آن‌ها را به دولت بدهیم تا کسری بودجه نداشته باشد و تورم نداشته باشیم. منابع یارانه ۴۵۰ هزارتومانی قابل تحقق است. چه طور برای فولاد منابع فراوان رانت داریم، برای مفت‌خور منابع داریم، برای فقیر و فقرا منابع نداریم؟ دولت من با تمام قدرت بدون مسامحه حق مردم را به خودشان برمی‌گرداند. در هر خانه‌ای دو نفر کار می‌کنند، یک شغل آشکار داریم اما شغل پنهان شغل داخل خانه و با مشقت تربیت فرزند است، چرا نباید برای خانه‌دار حقی قائل بشویم و منبعی برای آن در نظر بگیریم؟ بانوان آینده‌سازان جامعه هستند.

زاکانی: دوستان با طرح کی بود کی بود من نبودم جلو نیایند
در ادامه بحث علیرضا زاکانی بیان کرد: اینجا گفته شد برخی صدای کولبران هستند، باید دید ۲۵ میلیارد دلار قاچاقی که در کشور صورت می‌گیرد و ۹۵ درصد از مبادی اصلی می‌آید چرا آقایان وقتی در دولت بودند همت نکردند جلوی قاچاق رسمی را بگیرند و کولبران زندگی عزت‌مند داشته باشند؟ آقایان بیان می‌کنند به دنبال آزادی هستیم، بنده به‌عنوان رزمنده می‌گویم وقتی ما جنگیدیم جانمان را فدای ملت کردیم اما آقایان برای خودشان طبقه‌بندی کردند.

وی افزود: امروز مشکل کشور فقر، بی‌عدالتی، استقلال‌طلبی در مقابل بیگانه‌پرستی است، آقایانی که در دولت کنونی بودند اعلام کنند در کدام سمت می‌ایستند. می‌شود فهمید که چه طور با جان و مال مردم بازی می‌کنند، امروز اینجا نیاز به کارنامه است و برنامه. شیوه‌ای که سال ۹۶ در پیش‌گرفته شد و عده‌ای رأی گرفتند دیگر جواب نمی‌دهد، عزیزان لطفاً طوری برنامه ارائه دهند که با کارنامه‌هایشان یکی باشد امروز مشکل کشور به خاطر نقدینگی، مشکلات ارزی و ... است؛ طرح کی بود کی بود من نبودم که نمی‌شود.

زاکانی گفت: آقای رضایی عرائضی داشتند، به نظرم ایشان در منابع تجدیدنظر کنند و این عدد و رقم‌هایی را که می‌گویند با ظرفیت کشور یکی نیست، لطفاً دقیق درباره منابع خود توضیح دهند.

رئیسی: اینکه در هر دوره در سفره مردم بمبی منفجر شود باید پاسخگو بود
سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: برخی وقت‌ها نکات درست مطرح نمی‌شود؛ هم برای مردم زحمت می‌شود و هم مسائل به حاشیه برده می‌شود، مدرک تحصیلی من معادل نیست؛ بلکه یک مدرک حوزوی در سطح چهار و یک مدرک دانشگاهی است. نسبت به مسئولیتی که هم من در هر حوزه‌ای که بودم باید پاسخگو باشم. مثلاً اگر دادستان تهران یا کرج باشم حتماً باید پاسخگو باشم. سال‌هایی که در قوه قضائیه بودم، به میزان مسئولیتی که داشتم پاسخگو بوده‌ام.

وی ادامه داد: هرکسی نسبت به مسئولیتی که داشته باید پاسخگو باشد. مسئولی که رئیس بانک مرکزی بوده باید پاسخگو باشد، اینکه در هر دوره در سفره مردم بمبی منفجرشده باید پاسخگو باشد؛ زمانی که ارز ۴۲۰۰ مطرح‌شده من رئیس قوه قضائیه نبودم مسئله این است که چرا درست اجرا نشد. مگر در کشور طرح و برنامه کم است؟ ما برنامه‌های توسعه زیاد داریم، سخن ما در نبود برنامه نیست، بلکه نبود یک اراده جدی است که پای‌کار باشد و برنامه‌ها را اجرا کند؛ وگرنه هرکس حتماً باید در حوزه خودش پاسخگو باشد و این حرف کاملاً درستی است. کارگزاران ما باید متناسب با تورم حقوق بگیرد؛ معلمان نباید دغدغه حقوق داشته باشند.

وی افزود: حقوق عادلانه یکی از مسائل مهم کشور است، یکی از گله‌ها این است که ۴ نفر در اتاق نشسته‌اند، با مدرک‌های مشابه، اما پرداختی‌های متفاوتی دارند.

جلیلی: این مدلی که ما در مناظرات صحبت می‌کنیم درست نیست
سعید جلیلی هم در ادامه بیان کرد: در این جلسه گفتم یکی از مشکلات کشور فرهنگ سیاسی ماست که آن‌هم کار نمایشی و تعارفات است. داریم درباره انتخاب رئیس‌جمهور صبحت می‌کنیم، این نوع مناظره، این نوع سؤالات و این نوع پاسخگویی می‌تواند به انتخاب مردم کمک کند؟ امروز بسیاری از موضوعات که موردتوجه مردم است در بحث‌ها نیست. درباره آینده روستا تا الان کسی نپرسیده است، درباره زنان، جوانان، ورزش و آموزش‌وپرورش کسی از ما سؤال نپرسیده است، نامزدهای مختلف از این فرصت استفاده می‌کنند و حرف‌های خودشان می‌زنند.

وی افزود: باید بحث و نقد شود تا مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند؛ این مدلی که ما صحبت می‌کنیم درست نیست اگر نامزدها موافق هستند اصلاح را شروع کنیم و مناظره بعدی این نباشد. این سؤالات مگر تست هوش است؟ اگر صحبت از جمهوریت و حضور حداکثری مردم می‌کنیم، بالاخره الان ۸۰ میلیون نفر مخاطب ما هستند.

جلیلی ادامه داد: نامزدها باید حرف‌های خود را بگویند و مردم تصمیم بگیرد. رئیس‌جمهور باید کسی باشد که بااقتدار و قدرت کشور را اداره کند. لازمه جهش چیست؟ باید بگویند به‌عنوان رئیس‌جمهور برای دستگاه‌ها چه مأموریتی را تعریف می‌کنند.

قاضی‌زاده هاشمی: در بحث کرونا آمار فوت بالایی در کشور داریم
در آغاز قسمت سوم بخش اول مناظره دوم امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در دفاع از صحبت‌های خود گفت: نحوه سؤال پرسیدن‌ها باعث می‌شود آورده‌های کاندیدا‌ها دیده نشود.

او ادامه داد: معلولین شهروندان درجه ۱ هستند که ۱۰ درصد جامعه را شامل می‌شوند و می‌توانند زندگی خود را اداره کنند؛ باید ابزار زندگی معمولی برای آن‌ها فراهم شود که متأسفانه در این سال‌ها این موضوع به نتیجه درستی نرسیده است و ما در دولت سلام در این زمینه برنامه‌ریزی‌های مناسبی داریم.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص مدیریت بیماری کرونا گفت: در موضوع کرونا آمار فوت بالایی در کشور داریم و هیچ‌وقت خود را در این موضوع با سایر کشور‌ها که کشته‌های پایینی دارند، مقایسه نکردیم؛ اخیراً هم در کلاب هاوس شخصی گفت که می‌توانست در مردادماه ۱۸ میلیون دوز واکسن وارد کند که این اتفاق نیفتاد؛ اگر این اتفاق رخ می‌داد کاهش ۸۰ درصدی کشته‌های کرونایی را شاهد می‌شدیم

رئیسی: استقلال سیاسی داریم، اما استقلال اقتصادی نه
سید ابراهیم رئیسی هم در ادامه در دفاع از مواضع خود اظهار کرد: به دلیل نگاه های حزبی و شخصی استقلال اقتصادی نداریم. عده‌ای به نگاه مردم توجهی ندارند. ملت به دنبال استقلال در همه حوزه‌ها بودند. وضعیت معیشت و کسب‌وکار و اعتماد به دولت بسیار آسیب‌دیده و شاید در پایین‌ترین سطح در سال‌های گذشته بوده است. ما به‌شدت نیاز به پشتوانه سرمایه اجتماعی هستیم در همه حال، ملت نیاز به مسئله استقلال در همه حوزه‌ها دارد. الحمدالله ما استقلال سیاسی داریم، اما استقلال اقتصادی نداشتیم آن‌هم به دلیل نگاه‌های شخصی و جناحی بود و نه نگاه امام خمینی و مردم.

وی افزود: در حوزه پیشگیری از وقوع آسیب اجتماعی، مردم بسیار نگران‌اند، اگر درست عمل می‌شد وضعیت متفاوت بود. آن نگاهی که در نگاه مردم بود مثل آزادی‌های اجتماعی که دولت‌ها باید دنبال آن باشند. من در ابتدای ورودم به قوه قضائیه معتقد بودم که باید یک لایحه‌ای تحت عنوان صیانت از حقوق بانوان شکل می‌گرفت که چندروزه شکل‌گرفته، اما دولت ۴۰۰ روز آن را معطل گذاشت که البته الان شنیدم اقداماتی برای ورود آن به مجلس صورت گرفته است. عدالت اجتماعی عدالت، در پرداخت و عدالت در همه حوزه‌ها باید شکل بگیرد؛ اگر قانون اجرا شود ما به عدالت نزدیک می‌شویم.

مهرعلیزاده: با قسم حضرت عباس مشکلات حل نمی‌شود
محسن مهرعلیزاده در ادامه خاطرنشان کرد: برنامه‌های زیادی برای جوانان و معلولان داریم و باید جوانان را بیشتر تحویل بگیریم. جوانان آینده کشور هستند. ۱۰ میلیون نفر جوان داریم که در سن ازدواج هستند و مشکل‌دارند که باید آن را حل کنیم.

او افزود: نباید برای یک دختر وقتی موی او یک مقداری بیرون بیاید پیامک وحشتناک برود و از آقای رئیسی که قاضی‌القضات هستند می‌خواهم آن را حل کند. یک تذکر بدهند کافی است.

مهر علیزاده تصریح کرد: بحث کرونا هم جدی است و باید واکسن تأمین شود. نمی‌شود با قسم حضرت عباس و ...مشکل را حل کرد. می‌توان به شرکت‌های خصوصی و افراد اجازه می‌داد تا واکسن را آزاد وارد کنند و در اختیار مردم بگذارند. قول می‌دهم رئیس‌جمهور شوم در عرض سه ماه همه مردم واکسینه شوند. برنامه‌هایی دارم که اکنون در مناظرات جای باز کردن آن نیست
رضایی: مردم ما امروز در سخت‌ترین دوران زندگی بعد از انقلاب هستند
محسن رضایی هم در دفاع از دیدگاه‌هایش گفت: مردم ما امروز در سخت‌ترین دوران زندگی بعد از انقلاب هستند، حتی در زمان جنگ این مسائل را نداشتیم؛ مردم نمی‌دانند فردا چه خبر است؟ تورم و مشکلات امروز در جامعه را حتی در زمان جنگ هم شاهد نبودیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تورم را می‌شود کاهش داد؟ اظهار کرد: بله می‌شود، آیا می‌توان کرونا را مهار کرد؟ بله می‌شود، آیا می‌توان ارزش پول ملی را حفظ کرد؟ بله می‌شود. در دو سه دهه اخیر عبارت ما نمی‌توانیم مانع بسیاری از کار‌ها شده است. سال ۱۴۰۰ سال گشایش برای ملت خواهد بود. با کمک پولی که در جامعه حیف‌ومیل می‌شود می‌توان خیلی از چاله‌ها را پر کرد.

رضایی گفت: مدیریت جهادی در کشور مستقر بشود مشکلات بسیاری حل می‌شود. من می‌گویم این روزها برنامه نیست، دولت در ۴ سال اول سه بار برنامه را عوض کرده است.

رضایی گفت: من از آقای علی عسکری تقاضا دارم مناظره سوم را تغییر شکل بدهید

همتی: قدرت میدان و دیپلماسی حاج قاسم و ظریف را احیا می‌کنم
عبدالناصر همتی گفت: اعطای مسئولیت بر اساس صلاحیت یکی از اقدامات من خواهد بود و اقوام و مذاهب می‌توانند مؤلفه قدرت ایران باشند. بعضی معتقدند اقوام و مذاهب برای کشور به‌عنوان تهدید محسوب می‌شوند و من در جایگاه‌های مدیریتی ارشد و مناصب کلیدی از ظرفیت ۳ برابر بیشتر از ظرفیت کنونی از دوستان اهل سنت استفاده خواهم کرد.

وی ادامه داد: نکته دوم برنامه‌های من معتادان جامعه هستند که من مخالف زندانی کردن و گرفتن آن‌ها هستم. معتادان حجم عظیمی از مردم کشور ما هستند و باید به آن‌ها توجه کنیم. مسئله سوم معلولین و جانبازان ما هستند و باید به رفاه آن‌ها توجه کنیم‌؛ محیط‌زیست در اجرای پروژه‌ها حق وتو خواهد داشت. حکمرانی اقتصادی را نیز باید اصلاح کنیم. قدرت میدان و دیپلماسی حاج قاسم و ظریف را احیا می‌کنم. باید به کشورهای خارجی به‌عنوان مبنایی برای افزایش قدرت خودمان توجه کنیم. تحریم نیز فوری‌ترین کار و ضروری‌ترین کار من خواهد بود.

مهرعلیزاده: میانگین سنی دولت من ۴۵ سال خواهد بود
محسن مهرعلیزاده در ادامه این مناظره با اشاره به دانش هسته‌ای بومی و کمک آن به وضع کشور بیان کرد: به همت دانشمندان جوان ما دانش هسته‌ای افزایش‌یافته و در کنار آن در زمینه‌های مختلف هم پیشرفت کردیم. باید انستیتوهای تحقیقاتی معطوف به عملیات و اجرا برای بومی‌سازی این دانش ایجاد کرد. پس می‌توان با اعتماد و میدان دادن به جوانان می‌توان به دانش هسته‌ای و توسعه آن دست‌یافت.

او افزود: باید بومی بودن آن بیشتر شود تا در زیرساخت‌های دیگر پیشرفت داشته باشیم. باید جوان‌ها را در کشور نگه‌داریم و آن‌ها را فراری ندهیم‌. با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی در کشور جوانان و بانوان هستند که به دلیل مسائل اجتماعی روی آن‌ها فشار بوده و باید سازمان‌هایی برای حمایت از آن‌ها تشکیل شود. در دولت من ۳ وزیر زن هستند و در تمام استان‌ها هم از بانوان در معاونت هستند.

مهرعلیزاده بیان کرد: میانگین دولت من ۴۵ سال و جوان است و از جوانانی استفاده می‌کنم که زرنگ و تیز باشد

جلیلی: طرح تحول سلامت، طرحی نمایشی است
سعید جلیلی گفت. وی درباره برنامه‌های خود برای توسعه نظام سلامت گفت: یکی از مسائل مهم، این است که برخی از موضوعات مربوط به یک وزارتخانه نیست، سلامت یکی از همان موضوعات است. این مسئله نشان می‌دهد رئیس‌جمهور باید موضوع را بفهمد و دستگاه‌ها را هم‌افزا کند.

وی افزود: در حوزه سلامت در این سال‌ها چند طرح اجراشده است، طرح شبکه بهداشت که از ابتدای انقلاب اجرا شد به علت طراحی درست، بسیار مفید بود. در مقابل، طرح تحول سلامت دولت فعلی، نمایشی بود که هیچ خاصیتی نداشت و فقط هزینه‌ها را افزایش داد. درست است که اینکه طرح را شروع کنیم و هزینه‌ها را چند برابر کنیم بعد بفهمیم که طرح خوبی نبود؟

جلیلی گفت: وقتی صحبت از سلامت می‌شود وزارت بهداشت نقش اصلی دارد و سایر وزارتخانه‌ها نیز نقش خواهند داشت؛ سالی ۱۰۰ هزار مجروح جاده‌ای داریم که مربوط به وزارت راه است و فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست. هزینه سلامت در دنیا افزایش‌یافته، اگر دچار کار نمایشی شدیم و مسئله را درست نفهمیدیم ۸ سال کشور در مسیری پیش می‌رود که بعد می‌فهمیم غلط است.

زاکانی: شرایطی را فراهم می‌کنم که مفسدین راهی برای تنفس نداشته باشند
علیرضا زاکانی در ادامه درباره برنامه‌های خود برای رفع تبعیض در جامعه گفت: مردم عزیز بیش از ۳ دهه است که عده‌ای بر اقتصاد مملکت خیمه زده‌اند و تمام سرمایه‌های کشور را به سمتی سوق داده‌اند که خودشان کاخ‌نشین و مردم کوخ‌نشین هستند.

وی افزود: اول انقلاب جوری دنبال شد که یک موی کوخ‌نشین چندین برابر کاخ‌نشینان می‌ارزید، اما امروز مسئولان دچار خوی اشرافی گری شده‌اند، دولت من در خدمت مردم است و به توزیع عادلانه ثروت توجه می‌کنم و شرایطی را فراهم می‌کنم که مفسدین راهی برای تنفس نداشته باشند.

وی گفت: آقای همتی روز تعطیل قبل از عید، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک دولتی به خصوصی منتقل شد آن‌هم غیرقانونی؛ شما نتوانستید با فساد در حوزه خود مبارزه کنید؛ بنده با قوی‌ترین مفسدان مبارزه جدی خواهم کرد. دشمن ما فقر، فساد و تبعیض است. دو دهه است با مفسدان بزرگ درگیر شدم و ادامه می‌دهم؛ در دولت بنده فساد ریشه‌کن می‌شود.

قاضی‌زاده: آینده را به پولدارها می‌فروشیم
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سؤالی در خصوص اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و عدم موفقیت آن گفت: این مناظرات برای جلب نظر مردم است و شوآف جواب نمی‌دهد. مهم‌ترین وزارتخانه کشور آموزش‌وپرورش است و در سند آموزش‌وپرورش نیاز به تحول بنیادین داریم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: از ۷ تا ۱۸ سالگی آموزش زیادی به بچه‌ها می‌دهیم و آن‌ها را پشت کنکور قرار می‌دهیم درصورتی‌که نظام آموزشی تحصیلی به سمت استعدادیابی رفته است که ما آن را انجام نمی‌دهیم؛ باید کاری کنیم که معلمی بهترین شغل کشور شود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در پایان تصریح کرد: در موضوع تحول بنیادین باید مسئله حرفه‌آموزی و مهارت‌آموزی را هم مدنظر قرار داد. الان افراد بر اساس استعدادها مسیر زندگی‌شان تعیین می‌شود، اما ما در کشور این کار رانمی کنیم و در پایان یک مسابقه برگزار می‌کنیم. آینده را داریم به پولدارها می‌فروشیم. برخی بازور پول به دانشگاه می‌روند.

رئیسی: هر دولتی سر کار بیاید باید تحریم‌های ظالمانه را بردارد
سید ابراهیم رئیسی هم در پاسخ به سؤالی درباره راهکار‌های دولتش برای تقویت دیپلماسی اقتصادی گفت: نکته‌ای عرض می‌کنم درباره رفع تحریم‌ها؛ هر دولتی که روی کار بیاید یکی از وظایف مهمش رفع تحریم‌های ظالمانه است و باید با همه وجود دنبال کند که این قضیه رفع شود و باید خنثی‌سازی تحریم‌ها در دستور کار قرار بگیرد و اقتصاد هم شرطی نشود.

وی ادامه داد: در همین سالن عده‌ای می‌گفتند که ما بلدیم با دنیا مذاکره کنیم. عده‌ای دوره قبل گفتند ما می‌توانیم با دنیا مذاکره کنیم و گفتند توافق از آب خوردن واجب‌تر است، دانشجوی ترم یک وزارت خارجه هم می‌داند که در زمان مذاکره نباید همچنین حرفی زد.

رئیسی گفت: ما در منطقه ۱۵ همسایه داریم که سهممان از واردات به کشور‌های همسایه ۲۰ میلیارد دلار است، آیا درست است ما به‌راحتی ۴۰ یا ۵۰ هزار میلیارد دلار سهم وارداتمان به کشور‌های همسایه باشد؟ یکی از مأموریت‌های مهم ما برای وزارت خارجه دیپلماسی فعال اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی است. هر کشوری که توسعه پیداکرده می‌بینیم دیپلماسی فعال اقتصاد داشته است.

جلیلی: این دولت معطل چند کشور ماند، هرروز به یک بهانه
سعید جلیلی درباره برنامه‌های سیاست خارجی دولت خود، بیان کرد: عرصه روابط بین کشورها یک نقاط اشتراک دارد و یک نقاط اختلاف، نقاط اشتراک باعث تعامل و نقاط اختلاف باعث تقابل؛ این هنر دولت‌هاست که مدیریت کنند. اینکه می‌گویند می‌خواهند کاخ سفید را حسینیه کنند،‌ چیز موهومی است. این لولوها دیگر جواب نمی‌دهد!

وی افزود: در دنیا ۲۰۰ کشور وجود دارد و می‌شود با تمام آن‌ها تعامل کرد، اشکالی که با دولت داریم همین است که معطل چند کشور مانده است و خودمان را منتظر ۳ یا ۴ کشور گذاشته‌ایم، یک روز به بهانه FATF، یک روز به بهانه ترامپ و بهانه‌های دیگر. شما باید با کشورهایی که نقاط مشترک دارید تعامل کنید، با کشورهای همسایه، منطقه و جهان اسلام می‌شود تعامل داشت.

جلیلی گفت: از مجموع فرصت‌ها در ارتباط با کشورها باید استفاده کنیم، امروز فرصت‌های بزرگ داریم و در همین بحث تعاملات اقتصادی باید از فرصت‌ها استفاده کرد. ما می‌توانیم کارهای بزرگ را عملی کرده و با ابزار اقتصادی دشمن را از تحریم هم پشیمان کنیم. ما فرصت‌های بسیار گسترده‌ای داریم که استفاده نکردیم.

رضایی: اساس برنامه دولت ما اصلاح از درون قدرت است
محسن رضایی در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: عنوان دولت ما اقدام و تحول است؛ اقدام یعنی شعار را کنار خواهیم گذاشت و تحول یعنی جراحی‌های بزرگ خواهیم داشت.

وی افزود: کار درست و منطقی باید انجام داد. برنامه دولت ما اصلاح از درون دولت است. اساس برنامه دولت ما اصلاح از درون قدرت است. رابطه من با نظام از ۱۷ سالگی تا الان رابطه‌ای باثبات بوده است. می‌توانم ادعا کنم که می‌توانم یک اصلاحات اساسی از بالا تا پایین انجام دهم. اصلاحات اساسی در پیش داریم وزارتخانه‌ها و تشکیلات وابسته و عریض و طویل را باید سامان بدهیم؛ البته به این معنی نیست که از مدیران فعلی استفاده نکنیم.

رضایی گفت: شورای انقلاب فرهنگی این روزها بی‌خاصیت شده؛ با مشورت با رهبر انقلاب بهتر است شورای عالی انقلاب فرهنگی را منحل کنیم و این وضعیت فرهنگی را اساسی حل کنیم. بروکراسی و سیستم‌های پیچیده‌ منجلاب بزرگی را ایجاد کرده که درگیری و زدوخوردها را به وجود آورده است. نهادهای وابسته به رهبری بااینکه وابسته به رهبری هستند امروز در خدمت دولت هستند. ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان، قرارگاه سازندگی خاتم و سیاری دیگر نیاز به اصلاحاتی دارند.

وی گفت: اصلاح‌طلب و اصولگرا دو سرمایه اساسی انقلاب هستند، اما بازیگران سیاسی نفوذی‌ شکل‌گرفته که اگر نتوانیم سیستم ساختاری سیاسی و اجتماعی درستی داشته باشیم با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

مهرعلیزاده: چرا ابر و ماه و خورشید و فلک دست‌به‌دست هم داده‌اند تا یک نفر انتخاب شود؟
محسن مهرعلیزاده نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان صحبت‌های خود گفت: مردم شریف ایران‌ می‌دانم خسته‌اید و از فساد و رانت خسته شده‌اید. حتماً به خودتان می‌گویید این حرف‌ها قدیمی است. می‌گویید چه فرقی می‌کند ما رأی بدهیم یا نه؟ اما به این فکر کنید که چرا نامزدها را محدود کرده‌اند تا یک نفر خاص رئیس‌جمهور شود؟ چرا ابر و ماه و خورشید و فلک دست‌به‌دست هم داده‌اند تا یک نفر انتخاب شود؟

او افزود: ندیده‌اید چگونه با ما سخن می‌گویند و می‌گویند ممنوع‌الخروجتان می‌کنیم. یک سری سؤال‌ها جزئی است که ترتیب داده‌شده و به بحث کلان نمی‌پردازند. من در پیشگاه شما قسم می‌خورم وضعیت را بهتر کرده و با فیلترینگ مقابله می‌کنم. از نسل جوان استفاده می‌کنم و شایسته‌سالاری خواهم کرد. موانع موجود را از بین می‌برم. در پایان می‌گویم کسب سمت ریاست جمهوری برای احقاق حق مظلومان است.

رئیسی: حتماً گشت ارشاد خواهیم داشت، اما برای مسئولان
سید ابراهیم رئیسی در جمع‌بندی سخنانش گفت: در جایگاه کاندیدای ریاست جمهوری حتماً باید مسائل کشور نه به‌صورت کلان بلکه به‌صورت اقلیم‌شناختی نظر دهیم و ببینیم که برای حل این مسئله چه راه‌حلی وجود دارد و قدرت توانی وجود داشته تا این مسائل را حل کند؟ از ابتدای انقلاب افرادی بیشترین بهره را از آزادی می‌بردند و بعد هم می‌گفتند که آزادی نیست و عجیب است که فردی در جایگاه کاندیدا حاضر و در همین جایگاه بیشترین حرف‌های ساختارشکنانه و ناامیدکننده را می‌زنند و بعد هم می‌گویند که ما آزادی نداریم. آخر مردم را چه حساب کردید؟ مردم شعور و فهم دارند. من حاضرم در هر جا با دولتمردان صحبت کنم ببینیم که نگاهشان به مردم و جامعه چیست؟

وی ادامه داد: در انتخابات قبل در همین سالن به من اهانت شد، اما من به هیچ‌کس شکایت نکردم، اما رقیب من ۲۰۰ شکایت انجام داد؛ من قاضی‌ام، اما آقایان ادعای آزادی دارند؟ در عمل چرا درست عمل نمی‌کنید؟ جمهور یعنی همه مردم حقشان در کشور تضمین قانونی باشد.

رئیسی با اشاره فضای مجازی گفت: این فضا بهترین بستر برای نظارت مردم به دولت است و ما این را در قوه قضائیه انجام دادیم. اگر آقایان شعار می‌دهند ما عمل کردیم؛ ما در دوران کرونا ۱۲۰ هزار نفر از زندانیان را به مرخصی فرستادیم که برای دنیا الگو شد. این‌ها کار‌های افتخارآمیزی است به نام جمهوری اسلامی. ما حتماً گشت ارشاد خواهیم داشت، اما برای مسئولان.

همتی: بگذاریم مردم زندگی کنند
عبدالناصر همتی هم در جمع‌بندی سخنان خود گفت: دوستان می‌گویند ما کجا مخالف آزادی هستیم. نحوه نگاه دوستان به جامعه مشخص است. ما چه حقی داریم برای جامعه این‌گونه تصمیم بگیریم که چگونه راه بروند و چگونه رفتار کنند؟ بگذاریم مردم زندگی کنند. ۶۰ درصد مردم گفته‌اند رأی نمی‌دهیم. رپ را ممنوع کرده‌اند و جوانان به سمت رپ حرفه‌ای رفته‌اند. چرا کلهر و شجریان را نادیده بگیریم؟ یا باید آن‌ها را تائید کرد و یا رسماً بگوییم شرایط همین است.

وی ادامه داد: ۴۰ سال است که در این مملکت خدمت کرده‌ام. شما چگونه آقای رئیسی ما را در حد کارمند خودتان می‌دانید؟

سومین مناظره تلویزیونی نامزد‌های ریاست جمهوری نیز شنبه ۲۲ خرداد برگزار خواهد شد.

پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در رادیو و تلویزیون از جمعه، هفتم خردادماه آغازشده است.

سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه امسال برگزار می‌شود. سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی، هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.