کد خبر : 144249 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۱۲ - 00:49
در دولت تدبیر و امید توسط «سازمان تأمین اجتماعی» صورت گرفت نسخه‌های الکترونیکی به جای نسخه‌های کاغذی اشاره: باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 92 مرحوم دکتر سید تقی نوربخش که بیش از 20 سال سابقه در حوزه درمان، بهداشت و تأمین اجتماعی داشت، سکان‌دار سازمان تأمین اجتماعی شد. متأسفانه او در یک حادثه رانندگی روز 24 آبان 97 از دنیا رفت. پس از او چند ماه سازمان تأمین اجتماعی با سرپرست اداره شد. روز 4 تیر 98 دکتر مصطفی سالاری، رئیس سازمان تأمین اجتماعی شد. وی دانش‌آموخته دکترای «حقوق عمومی» از دانشگاه تهران و همچنین فارغ‌التحصیل دکترای «مدیریت اجرایی» از دانشگاه بوردوی فرانسه است. سالاری به دلیل آشنایی عمیق به مسائل حقوقی و مدیریتی، مدیر جوانی است که نظام‌های پیشرفته تأمین اجتماعی و درمانی دنیا را می‌شناسد و از آن‌ها برای به‌روز کردن خدمات درمانی در کشور استفاده کرده است. مصطفی سالاری استانداری استان‌های بوشهر و گیلان را در کارنامه کاری خود دارد. او که کمتر از 2 سال است سکان‌دار سازمان تأمین اجتماعی شده اقدامات مثبت به نفع ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی یعنی بیمه‌شدگان انجام داده که خروجی آن باعث شده 80 درصد مراجعات حضوری بیمه‌شدگان به سازمان‌های تأمین اجتماعی، بیمارستان‌ها وادارات تابعه آن کاهش یابد. موضوع مهم و هدفمند دیگر اینکه تاکنون با برنامه‌ریزی دیجیتالی که در سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته، 80 درصد نسخه‌های کاغذی حذف و نسخه‌های الکترونیکی جایگزین آنها شده است که پزشکان در بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌کنند. سالاری می‌گوید: «ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان شده است.» همچنین وی بر این عقیده است که نیروی انسانی عامل توسعه است به همین دلیل جذب نیرو و انتخاب مدیران را به جای توصیه و سفارش اشخاص از طریق برگزاری آزمون انجام می‌دهد تا بهترین‌ها و باسوادترین‌ها و با تخصص‌ترین‌ها جذب بدنه و مدیریت تأمین اجتماعی شود. روز گذشته مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نشست تخصصی با روزنامه‌ها داشت که خبرنگار ستاره صبح نیز در آن حضور داشت. گزیده‌ای از دیدگاه‌های وی در ادامه می‌آید.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اجرای طرح مدیران آینده گفت: مدیریت جدید انتصاب مدیران را بر مبنای شایستگی بدون تبعیض و توصیه صورت می‌دهد. اگر این طرح به صورت بلندمدت استمرار یابد اثر مثبت برای سازمان و به‌تبع آن برای بیمه‌شدگان خواهد داشت.سالاری در سلسله نشست‌های رؤیای تأمین اجتماعی فراگیر با موضوع شایسته گزینی و شایسته‌سالاری در تأمین اجتماعی (طرح مدیران آینده) بابیان اینکه در هر سازمان شایسته‌سالاری برای تصدی مسئولیت‌ها حائز اهمیت است گفت: سازمان‌های مختلف از روش‌های مختلف بهره می‌گیرند تا با استفاده از شفافیت بهترین افراد را برای مسئولیت‌ها انتخاب تا در مسئولیت‌های مدیریتی قرار گیرند.

تأمین نیرو از طریق گزینش
وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی در راستای تأمین نیرو، دو شیوه جذب را در دستور کار داشته و دارد، نخست جذب نیروهای پیمانی که بعداً رسمی شوند و دوم نیروهای قراردادی که در بخش‌های اداری و پشتیبانی مشغول به کار می‌شوند. وی بابیان اینکه از ۱.۵ سال قبل مقدمات برگزاری دو آزمون استخدامی فراهم‌شده است، گفت: رویکرد سازمان این بود که نیاز فوری که به علت بازنشستگی و خروج نیروها ایجادشده برطرف شود و در آینده هم اگر کمبودی باشد بتوان کمبود نیرو را از مسیر رقابتی، عادلانه و منصفانه برای جذب نیرو مدنظر قرارداد. البته در بخش ارتقاء و انتخاب مدیران کار سخت‌تر بود. برای اجرای طرح مدیران آینده در مرداد ۹۸ فراخوانی منتشر و اعلام شد از این پس جذب همکار در سازمان تأمین اجتماعی از طریق فرایند انتخاب صورت می‌گیرد. مرحله اول آن شرکت در آزمونی است که سازمان سنجش برگزار می‌کند. شهریور سال ۹۸ این آزمون برگزار شد و همکاران از آن استقبال کردند.
سالاری ادامه داد: کسی که در آزمون شرکت نکرده بود امکان ورود به سطوح مدیریتی نداشت، به همین علت تقاضایی برای آزمون‌ مجدد مطرح شد و یک سال بعد دوباره آزمونی برگزار شد تا زمینه انتخاب مدیران به صورت فرایندی فراهم شود.
وی بابیان اینکه همکارانی که متوسل به عوامل برون‌سازمانی نمی‌شدند با این فرایند خوب همراه شدند گفت: امروز انتصاب مدیران بر مبنای شایستگی بدون تبعیض و توصیه صورت می‌گیرد و اگر این طرح به صورت بلندمدت استمرار یابد اثر خوبی برای سازمان تأمین اجتماعی دارد، سازمان مسیر را تا امروز به صورت تخصصی و گزینشی طی کرده و در آینده نیز آن را ادامه خواهد داد.

حذف دفترچه کاغذی
مصطفی سالاری در جمع‌بندی این نشست اظهار کرد: چهار مرحله از پنج مرحله استقرار «نظام الکترونیک» را طی کردیم و از اسفندماه سال گذشته دیگر دفترچه کاغذی چاپ نمی‌کنیم. پیشرفت کار خوب بوده است و یک گام باقی‌مانده تا اعلام کنیم دیگر کاغذ نمی‌پذیریم که و احتمالاً ظرف یک ماه آینده بتوانیم این موضوع مهم را به پایان برده و آن را اعلام کنیم. در استفاده از نسخه الکترونیکی همکاری بخش خصوصی خوب بوده زیرا مطب‌ها و داروخانه به سامانه متصل شده‌اند تلاش می‌کنیم تا تعدادی از بیمارستان‌های دولتی موضوع نسخه‌های کاغذی کار را تکمیل کنند آنگاه اعلام می‌کنیم استفاده از نسخه‌های کاغذی که سالیان زیادی است در کشور وجود داشته دیگر وجود نخواهند و جای نسخه‌های کاغذی را نسخه‌های الکترونیکی می‌گیرند که خدمت بزرگی به بیمه‌شدگان است.

خدمات غیرحضوری
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بابیان اینکه تاکنون ۳۰ خدمت در قالب طرح ۳۰۷۰ غیرحضوری شده و تعدادی هم بر آن افزوده‌شده، اکنون ۴۰ خدمت غیرحضوری شده است، افزود: طرح ۴۰۸۰ که شامل ۴۰ خدمت، ۸۰ درصد مراجعات را منتفی می‌کند، یک تحول دیجیتال بزرگ است.