کد خبر : 144235 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۱۰ - 23:38
در مذاکرات وین اتفاق افتاد نزدیک‌شدن مواضع ایران و آمریکا اشاره: دور جدیدی مذاکرات هسته‌ای وین که چندماه گذشته آغاز شده بود به اتمام رسید. اخباری که از این مذاکرات به رسانه‌ها درز کرده‌است، نشان می‌دهد که ایران و آمریکا که طرف‌های اصلی مذاکره هستند مواضعشان نسبت به قبل نرم‌تر و به یکدیگر نزدیک شده است. پیش‌بینی می‌شود این دور، دور نهایی مذاکرات باشد که چنانچه توافقی صورت گیرد ایران به تعهدات برجامی برگردد و آمریکا تحریم‌ها را لغو کند. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد:

روند مذاکرات سریع و انعطاف‌پذیری‌ها بالا
یک دیپلمات اروپایی آشنا با این گفتگو‌ها به هاآرتص گفت: گفتگو‌های فعلی از جمله سریعترین مذاکرات بین ایران و کشور‌های غربی است. اگرچه در گذشته ایرانیان هر توافق موقت را برای تأیید به تهران ارسال می‌کردند، روندی که گاهی چند روز طول می‌کشید، این بار کار‌ها به سرعت انجام می‌شود. ظاهراً نمایندگان ایران اختیارات بیشتری دریافت کرده اند، اما بدون شک انعطاف پذیری آمریکا نیز کمک بسیاری به تسریع امور کرده است. این انعطاف پذیری آمریکا تحت تأثیر فشار‌های داخلی و خارجی علیه بایدن که عمدتاً توسط اسرائیل اعمال می‌شود، قرار دارد و شرایط را پیچیده کرده است. به طور مثال، در این ماه ۴۴ سناتور جمهوری خواه آمریکا با ارسال نامه‌ای به بایدن خواستار پایان دادن به مذاکرات به خاطر حمایت ایران از حماس شدند. نامه مشابهی هم در ماه مارس ارسال شد. گروهی از سناتور‌ها از لایحه‌ای حمایت می‌کنند که طبق آن رئیس جمهور برای هر توافق نامه‌ای که با ایران می‌بندد، باید مصوبه کنگره را بدست آورد. البته با توجه به کنترل کنگره توسط دموکرات‌ها بعید به نظر می‌رسد که این لایحه تصویب شود، اما با گذشت زمان مخالفان توافق هسته‌ای می‌توانند حمایت بیشتری کسب کنند.
دور نهایی؟
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که به صورت حضوری برگزار شد، اعلام کرد که رایزنی‌ها در وین در چارچوب کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد. او در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین و این‌که هنوز برنامه‌ای برای دور ششم وجود ندارد و این‌که چقدر احتمال دارد این دور پایانی باشد؟ اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران را قبلا گفته‌ام. ما مذاکرات و گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌دهیم با دقت و وسواسی که لازم است جلو می‌بریم. هر دوری می‌توانسته دور آخر باشد ولی چون برخی موضوعات باقیمانده به دور بعدی کشیده شده است. او ادامه داد: اگر موضوعات کلیدی باقیمانده حل شود می‌تواند دور آخر باشد ولی اگر چنین نباشد ادامه می‌یابد. مذاکرات در وین پیشرفت‌های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه داشته، ولی موضوعات کلیدی باقی‌مانده است. این موضوعات هم باید با دقت صورت بگیرد.