کد خبر : 144224 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۱۰ - 23:42
بیژن زنگنه: نفت قدرت اقتصادی، امنیتی و سیاسی کشور را بیشتر می‌کند اشاره: چند هفته پس از واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد ب به یک شرکت ایرانی، مقامات هند روز گذشته از مذاکره این کشور با ایران برای سرمایه‌گذاری در این میدان گازی خبر دادند. شرکت هندی با وجود تحریم‌ها از سال 97 تاکنون حاضر به ادامه همکاری با صنعت نفت ایران نبود، اما اکنون که این میدان گازی با سود و منفعت زیاد به یک شرکت ایرانی داده‌شده است، دو بار این شرکت هندی تمایل دارد تا در میدان گازی فرزاد ب سرمایه‌گذاری کند. ازآنجاکه صنعت نفت در دولت تدبیر و امید دستاوردهای چشمگیری داشته است، روز گذشته وزیر نفت گفت: دولت آینده تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز را باید در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. وی یکی از آرزوهایش را حضور مؤثر شرکت‌های ایرانی در بخش معاملات خارجی نفت و فرآورده‌های نفتی عنوان کرد. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

مزایای افزایش تولید روزانه نفت
وزیر نفت بر ضرورت افزایش تولید نفت ایران تأکید کرد و گفت: به نظرم هر دولتی بر سر کارآمد باید تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت را جزو نخستین برنامه‌های خود قرار دهد.به گزارش شانا، بیژن نامدار زنگنه روز گذشته در آیین امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگاهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک با تأکید برافزایش تولید نفت ایران اظهار کرد: ما به‌ راحتی می‌توانیم به تولید روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت دست یابیم و این رقم هدف عجیب و غریبی نیست، این واقعیتی است که بعضی‌ها نمی‌خواهند آن را بپذیرند و مرتب علیه آن کار می‌کنند.وی افزود: به نظرم هر دولتی بر سر کارآمد باید رساندن مقدار تولید نفت به رقم روزانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه را جزو نخستین برنامه‌های خود قرار دهد، این مهم افزون بر ایجاد اشتغال، صنایع ایران را فعال و درعین‌حال قدرت امنیتی ایجاد می‌کند. وزیر نفت با اشاره به اینکه در سیاست کلی نظام در زمینه انرژی که در سال ۱۳۷۹ از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، برافزایش‌ ظرفیت‌ تولید صیانت‌شده‌ نفت‌ متناسب‌ با ذخایر موجود و برخورداری‌ کشور از افزایش‌ قدرت‌ اقتصادی‌ و امنیتی‌ و سیاسی‌ تأکید شده است، تصریح کرد: نفت فقط قدرت اقتصادی نیست، نفت قدرت امنیتی و سیاسی کشور را بالا می‌برد. زنگنه ادامه داد: نگویید بازار برای نفت وجود ندارد، می‌توان برای آن بازار پیدا کرد، عراق که هیچ‌گاه تولیدش از روزانه 3 میلیون بشکه فراتر نمی‌رفت اکنون تولید خود را به ۵ میلیون بشکه در روز رسانده است و برایش بازار هم دارد! آن وقت ایران نمی‌تواند برای افزایش تولید نفت خود بازار پیدا کند؟ باید اراده داشت. برای انجام هر کاری اراده و تدبیر وجود داشته باشد موفقیت حاصل خواهد شد. وی با تأکید بر اینکه افزایش تولید روزانه نفت به ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه وابستگی نیست، بلکه استقلال از نفت است، زیرا اگر پول نفت در بخش خصوصی سرمایه‎گذاری و ثروت زیرزمینی به روزمینی تبدیل شود ما از بودجه نفتی فاصله گرفته‌ایم، تصریح کرد: بدانید زمان زیادی طول نمی‌کشد که کنوانسیون‌هایی تشکیل می‌شوند تا تولید نفت کشورها را محدود کنند و اجازه ندهند کشورها و دولت‌ها تولید نفت داشته باشند، بنابراین تا زمان‌داریم باید ظرفیت تولید نفت را بالا ببریم، زیرا محدودیت‌های بین‌المللی برای ما مشکل‌ساز می‌شود، ما باید به سرعت تولیدمان را بالا ببریم و این هدف عملی است.

۳ آرزوی وزیر نفت
وزیر نفت بابیان اینکه به عنوان یک مهندس چند آرزو در بخش عملیاتی داشتم از فعال شدن شرکت‌های GC (پیمانکاران عمومی) به عنوان نخستین آرزوی خود نام برد و افزود: هم‌اکنون چند شرکت فعال در این زمینه‌داریم.
زنگنه تصریح کرد: شکل‌گیری شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) دیگر آرزویم بود. برای جا انداختن این شرکت‌ها رنجی بسیار کشیدم، عده‌ای به اسم انقلابی گری گفتند «عاقبت گرگ زاده گرگ شود گرچه با آدمی بزرگ شود» گفتند این شرکت‌های گرگ زاده‌اند و نوکران شرکت‌های خارجی می‌شوند، آقای محمدی یکی از افرادی بود که در جا افتادن این شرکت‌ها به ما کمک کرد. وی گفت: سومین آرزویم حضور مؤثر شرکت‌های ایرانی در بخش معاملات خارجی نفت و فرآورده‌های نفتی بود. این شرکت‌ها با فشاری که در زمان تحریم‌ها آمد، شکل گرفت و ما به‌طور مؤثری توانستیم شرکت‌های بازرگانی در بخش نفت خام و فرآورده‌های نفتی به وجود بیاوریم. ان‌شاء‌الله این شرکت‌ها پس از تحریم بماند و این ظرفیت که با هزینه مالی، فکر و مدیریتی ایجادشده، آسیبی نبیند.

تمایل هند برای سرمایه‌گذاری 
در فرزاد ب
به گزارش ایرنا،، قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب» به ارزش یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار در ۱۷ ماه مه میان شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما و گروه پتروپارس به عنوان پیمانکار به امضا رسید. "اکونومیک تایمز" به نقل از منابع هندی نوشت: تصمیم ایران برای واگذاری این میدان به یک شرکت داخلی، هند را از ادامه همکاری در پروژه انرژی این کشور و سرمایه‌گذاری در میدان گازی فرزاد ب ناامید نکرده است. پس از سرعت گرفتن کار توسعه در این پروژه، ایران ممکن است به صورت رسمی همکاری با شرکت‌های هندی را اعلام کند. مقامات در وزارت نفت هند اعلام کردند که کنسرسیوم هند می‌تواند در مراحل بعدی پروژه به عنوان همکار سهام‌دار با سایر شرکت‌های داخلی و بین‌المللی در این پروژه حتی بدون حق توسعه و مدیریت آن حضورداشته باشد. مقامات هندی در حال مذاکره با ایران برای رسمی کردن مقدمات می‌باشند. در صورتی که این گزینه اختصاص سهام به هند اجرایی شود، کنسرسیوم هند می‌تواند سهم خود از گاز را با نرخی که ایران تعیین می‌کند به هند منتقل کند. اگرچه قرارداد اکتشاف میدان گازی فرزاد ب در سال ۲۰۰۹ منقضی شد، منابع هندی می‌گویند این قرارداد می‌تواند دوباره مورد مذاکره قرار گیرد تا هند به عنوان سرمایه‌گذار سهام‌دار در این پروژه حضورداشته باشد. مقامات هندی افزودند نشانه‌های اولیه حاکی از علاقه‌مندی ایران به این مذاکرات است. تغییرات در چشم‌انداز سیاسی جغرافیایی در دنیای تأثیر گرفته از ویروس کرونا حاکی از خارج شدن ایران از تحریم‌های آمریکا در آینده‌ای نزدیک است و این امر فعالیت هند در دارایی‌های انرژی ایران را افزایش خواهد داد. منابع هندی توضیح دادند: دو مسئله در مورد میدان گازی فرزاد ب وجود دارد. ایران حق توسعه به کنسرسیوم هند نمی‌دهد اما شرکت‌های هندی همچنان مالکیت بخشی از این میدان را در اختیاردارند و هر شرکتی که آن را توسعه دهد، هند سهم خود را دریافت خواهد کرد. رسانه‌های هند در ماه جاری با انتشار تحلیل‌های خود، واگذاری این میدان نفتی به یک شرکت ایرانی را عملاً خروج هند از این پروژه دانستند. خبرگزاری " پی تی آی" هند سال ۲۰۱۹ در گزارشی اعلام کرده بود که امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد ب می‌تواند به دولت نارندرا مودی نخست‌وزیر هند کمک کند تا دارایی‌های جهانی خود در زمینه امنیت انرژی را افزایش دهد. این قرارداد همچنین می‌تواند سهم گاز در بازار انرژی هند را از ۶.۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش دهد. شرکت او ان جی سی ویدش پیش از این نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا توسعه میدان گازی فرزاد ب را به تعویق انداخته بود. میدان گازی فرزاد ب یکی از میدان‌های گازی ایران است که در سال ۲۰۱۲ کشف شد و تولید گاز طبیعی و میعانات گازی آن از سال ۲۰۱۳ آغاز شد. حجم ذخیره این میدان ۲۱٫۷ تریلیون فوت مکعب است که حدود ۶۰ درصد آن قابل استخراج است. ظرفیت تولید این میدان حدود ۱٫۱ میلیارد فوت مکعب در روز است.