کد خبر : 144119 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۳ - 00:52
پشت صحنه خاموشی‌ها اشاره: خاموشی در روزهای اخیر در تهران و برخی شهرهای دیگر فضای کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را دچار اختلال کرده است. به گفته کارشناسان در ماه آخر بهار مصرف برق حدود 5000 مگاوات بیشتر از میزان تولید آن است. اهل فن می‌گویند که فرسوده بودن شبکه برق و عدم سرمایه‌گذاری ارزی به دلیل تحریم‌ها و عدم تصویب لوایح اف ای تی اف و همچنین استخراج رمز ارز دلیل اصلی خاموشی‌هاست. در چنین شرایطی مردم لازم است تا می‌توانند در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا از حجم خاموشی‌ها کاسته شود.

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفت: علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست بلکه علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.
مجتبی توانگر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خصوص ارتباط احتمالی قطعی‌ برق و استخراج رمز ارزها، موضوع را در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس بررسی کردیم؛ ظرفیت اسمی تولید برق در کشور ۸۵۰۰۰ مگاوات و ظرفیت واقعی تولید برق در کشور ۶۰۰۰۰ مگاوات است.
وی بابیان اینکه میزان برق مصرفی در صنعت استخراج در دنیا ۱۲۰۰۰ مگاوات است، اضافه کرد: سهم میزان برق مصرفی در صنعت استخراج در واحدهای مجاز ۳۰۰ مگاوات و در واحدهای غیرمجاز ۳۰۰ مگاوات است، همچنین سهم برق صنعت استخراج در کشور از کل برق تولیدی ۱ درصد است.
رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس، سهم کشور از کل صنعت استخراج در دنیا را کمتر از ۵ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: علت قطع برق، استخراج رمز ارز نیست بلکه علت توقف سرمایه‌گذاری و فرسودگی شبکه توزیع و تولید است.

می‌دانیم قطعی برق‌کار کیست!
سخنگوی صنعت برق کشور اعلام کرده است: صنعت برق به دلیل استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال که مصرف برق بالایی را به خود اختصاص داده، تحت فشار است.
اما سؤال اصلی اینجاست که وقتی می‌دانید دلیل وارد آمدن فشار به شبکه برق کشور چیست، چرا مشکل را رفع نمی‌کنید؟ واقعاً پیداکرده کسانی که دارند در شبکه برق کشور اخلال ایجاد می‌کنند، کار سختی است؟ اگر کسی مصرف برقش یک‌باره افزایش نامتعارف داشته باشد، به او تذکر می‌دهید یا برقش را قطع می‌کنید. همین پارسال برق چهار دستگاه پرمصرف قطع شد. واقعاً نمی‌توانید مراکز استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال را پیدا کنید و به دست قانون بسپارید؟
در حال حاضر، قطعی برق دارد به زندگی آدم‌ها آسیب جدی می‌زند. منهای گرفتاری‌ای که این خاموشی‌ها برای دستگاه‌ها و نهادها به همراه دارد و دود آن هم نهایتاً به چشم مردمی می‌رود که نیازمند خدمات این دستگاه‌ها هستند، کافی است فقط ۳ نمونه‌ کوچک از مشکلاتی که مردم این روزها به دلیل قطعی برق با آن مواجه می‌شوند را مرور کنیم:
۱. آب بسیاری از ساختمان‌ها وابسته به برق است چون با پمپ کار می‌کند. در شرایط کرونایی، استفاده از آب برای شستن دست‌ها و رفع آلودگی واجب است. برق که قطع می‌شود، درواقع آب هم قطع می‌شود.
۲. دانش‌آموزان، دانشجویان، دانشگاهیان و پژوهشگران، مخصوصاً در این دوران کرونایی عمده کارشان با لپ‌تاپ و اینترنت است. برق که نیست، اینترنت خانگی هم نیست.
۳. بسیاری از بیماران بدحال کرونایی از دستگاه اکسیژن ساز در خانه استفاده می‌کنند که این دستگاه‌ها با برق‌کار می‌کنند و قطع برق می‌تواند به این بیماران آسیب‌های جدی بزند.
وقتی این‌ها را می‌گذاریم در کنار دلیل قطعی برق در این روزها به این نتیجه می‌رسیم: برق قطع می‌شود و مردم از کار وزندگی‌شان می‌افتند چون یکسری برای پولدارشان دارند رمز ارز استخراج می‌کنند و مسئولان صنعت برق هم می‌دانند که این افراد دارند این کار را می‌کنند اما اقدامی نمی‌کنند!

چگونه خسارت خود را از صنعت برق بگیریم؟
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین گفت: مشترکان نگران دریافت خسارات برقی خود که به دلیل قطع و وصل برق پیش‌آمده نباشند چراکه به راحتی می‌توانند درخواست خود را در سامانه درج کنند و قطعاً پیگیری خواهد شد.
عبدالامیر یاقوتی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه بر اساس بیمه مشترکان اگر خسارتی بر دارایی مشترکان خانگی یا سایر مصارف تحمیل شود که منها آن برق باشد، در چارچوب قرارداد بیمه خسارت مشترکان و مفاد قرارداد پرداخت خواهد شد، اظهار کرد: در ابتدا لازم است مشترک وارد سایت توانیر و بخش بیمه خسارات مشترکین شود و یا از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر به راحتی وارد سایت موردنظر شود و درخواست خود را ثبت کند.
وی بابیان اینکه زمانی که مشترکان وارد سایت bimetavanir.org.ir شدند می‌بایست شناسه قبض خود را وارد و اگر مستنداتی دارند لازم است اطلاعات آن را وارد کنند، گفت: علاوه بر این اگر هزینه‌ای پرداخت کردند فاکتور آن را به درخواست خود اضافه کنند که پس‌ازآن وارد مراحل رسیدگی، بررسی کارشناس، تعیین خسارت، گرفتن شماره شبا و نهایتاً پرداخت می‌شوند.
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین ممکن است این خسارات در حوزه وسایل خانگی نباشد و آنش سوزی اتفاق افتاده باشد که در این شرایط نیز اگر ترجمان‌هایی ذیصلاح تأیید کنند که منها خسارت برق است متناسب با مستنداتی که واحدهای ذی‌ربط ارائه می‌دهند امور مالی لازم انجام، مبلغ برآوردی محاسبه می‌شود و مراحل بعدی ادامه دارد.

هر مشترک چقدر حق بیمه پرداخت می‌کند؟
یاقوتی بابیان اینکه اگر حادثه منجر به قطع عضو شود، مجدداً بر اساس قوانینی که وجود دارد هزینه‌ها برآورد و پرداخت صورت می‌گیرد، گفت: اگر حادثه منجر به فوت نیز شده باشد بر اساس مستندات پزشک قانونی مراحل کار پیش می‌رود و هزینه‌ها پرداخت می‌شود، درواقع در پنج گروه لوازم خانگی، آتش‌سوزی، پزشکی، نقص عضو و فوت هزینه‌ها پرداخت می‌شود. وی با اشاره به میزان حق بیمه‌ای که در قبوض برق از مشترکان اخذ می‌شود، اظهار کرد: مشترکان خانگی شهری ۱۰۰ تومان به ازای هرماه و مشترکان تجاری شهری ۱۰۰۰ تومان به ازای هرماه پرداخت می‌کنند و این مبلغ برای مشترکان روستایی نصف می‌شود.

چقدر خسارت پرداخت می‌شود؟
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین بابیان اینکه پرداخت خسارات در سال گذشته نسبت به سال 1398 افزایش یافت و تقریباً دو برابر شد که اکنون نیز در حال پرداخت‌های سال قبل هستیم، گفت: قرارداد ۱۴۰۰ نیز با توجه به اینکه برج دو دستورالعمل اجرایی آن تدوین شد اکنون تشریفات مناقصه آن در حال انجام است و امیدواریم برای برج پنج بیمه جدید را برای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم. یاقوتی با اشاره به پرداخت سقف خسارت برای بخش‌های مختلف گفت: برای سال 1399 خسارت لوازم ۲۵۶ میلیون ریال، انفجار و آتش‌سوزی حدود ۹۵۰ میلیون ریال، غرامت فوت و غرامت نقص عضو مطابق قوانین کشوری است.

نیازی به مراجعه حضوری نیست
وی بابیان اینکه اگر مدارک موردنیاز برای این امر ناقص باشد کارشناس به متقاضی اطلاع می‌دهد و مدارک که مجدد کامل شد پرونده پیش می‌رود، تأکید کرد: عملاً نیازی به حضور فیزیکی متقاضی نیست ولی اگر در مواردی نیز لازم باشد کارشناسان بیمه اعلام خواهند کرد.