کد خبر : 134109 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۲ - 00:35
گزارش خبری - تحلیلی رکود در بازارها اشاره: قیمت دلار، سکه، مسکن، خودرو، لوازم خانگی و ... در حالت رکود به سر می‌برند. بازارها چشم به مذاکرات وین دوخته‌اند تا ببینند آیا تحریم‌ها برداشته می‌شود یا خیر؟ همچنین فروش نفت یا پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد می‌شود یا خیر؟ هر کدام از این موارد که تحقق پذیرد قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و روند کاهشی قیمت‌ها ادامه می‌یابد و ضربه به مافیای ثروت و دلالان می‌زند. شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بازار‌های دارایی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت باز‌دهی منفی داشته‌اند به همین دلیل مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که سرمایه‌ها از بازار دلار و سکه در حال کوچ به سایر بازارهاست.

بازار منفی سرمایه
سرمایه‌گذاری در هیچ‌کدام از بازار‌های دارایی باز‌دهی مثبت نبوده است. دلار و یورو از ابتدای شروع به کار بازار امسال روند نزولی داشت به طوری که تا پایان اردیبهشت‌ماه قیمت دلار ۷.۸ درصد و یورو نیز ۱.۸ درصد افت کرد. بازار طلا هم تحت تأثیر نرخ ارز قرار داشت و خریداران طلا طی دو ماه گذشته ۶.۳ درصد و سکه ۱۰ درصد زیان کرده‌اند. قیمت دلار روز گذشته در کانال 22 هزار تومان و قیمت سکه در کانال 10 میلیون تومان قرار داشت. به گفته نایب‌رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران حباب سکه در روز جمعه نزدیک به صفر بوده است که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

بهترین زمان خرید و فروش طلا
نایب‌رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران بابیان اینکه در حال حاضر بهترین زمان برای انجام معاملات خرید و فروش طلا و سکه است گفت: به نظر می‌رسد این ثبات قیمت پایدار باشد.محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین با اشاره به قیمت‌های طلا و سکه بیان کرد: ارزش اونس جهانی با رشد ۱۱ دلاری به ۱۸۸۱ دلار رسیده اما ازآنجاکه نرخ ارز کاهش‌یافته، هم‌پوشانی این دو عامل باعث افت اندک قیمت طلا و سکه در بازار روز شنبه شده است. او همچنین درباره وضعیت تقاضا توضیح داد: میزان عرضه و تقاضا در بازار متعادل است و شاهد خرید و فروش‌های هیجانی نیستیم، همین موضوع باعث شد روز پنجشنبه حباب سکه طرح جدید برای اولین بار بعد از سال‌ها به صفر برسد و دیروز هم حدود ۵۰ هزار تومان است. به گفته کشتی‌آرای، برخلاف سکه طرح جدید و قدیم تقاضا برای سکه‌های کوچک بالاست و به همین دلیل حباب آن‌ها کاهش نیافته به طوری که حباب نیم‌سکه حدود ۸۰۰ هزار تومان است. این فعال بازار طلا تصریح کرد: به نظر من در حال حاضر بهترین فرصت برای انجام معاملات خرید و فروش طلا و سکه است چراکه طی چند ماه گذشته قیمت طلا و سکه تغییر چندانی نداشته و نوسان طلا و سکه حدود ۲ درصد بوده است. کشتی‌آرای درباره آینده قیمت‌ها پیش‌بینی کرد: ازآنجاکه قیمت‌ها منطقی است، پیش‌بینی نمی‌شود که در آینده شاهد سقوط یا صعود چشمگیر بهای طلا و سکه باشیم اما چنانچه ایران و آمریکا بر سر برجام به توافق برسند، قیمت طلا همپای دلار کاهش جزی خواهد داشت. نایب‌رئیس دوم اتحادیه طلا با تشریح قیمت‌های روز شنبه بیان کرد: قیمت سکه امامی در بازار امروز ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار و سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون تومان است. کشتی‌آرای گفت: دیروز نیم‌سکه با قیمت پنج میلیون و ۶۵۰ هزار، ربع‌سکه سه میلیون و ۸۵۰ هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان معامله می‌شود؛ همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار در بازار به چهار میلیون و ۴۱۰ هزار و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به سکه میلیون و ۱۸ هزار تومان رسید.