کد خبر : 124122 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۱ - 00:24
ریزش دلار و سکه در اردیبهشت

روند منفی بازار در اردیبهشت
بیش‌ترین زیان در ماه اردیبهشت نصیب سرمایه‌گذاران بورس شد. در اردیبهشت‌ماه روند همه بازار‌ها به جز طلا منفی بود. طی این ماه بازار ارز در مسیر نزولی حرکت کرد و در پایان، بازدهی دلار به منفی ۴.۲ و یورو به منفی ۰.۷ درصد رسید. برخلاف نرخ ارز، در این ماه قیمت طلا یک درصد افزایش یافت و بهای سکه هم تنها ۰.۵ درصد ارزان شد. بیش‌ترین زیان در این ماه نصیب سرمایه‌گذاران بورس شد چراکه شاخص بورس نسبت به ابتدای ماه ۵.۳ درصد افت کرد. همچنین در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه، به جز بورس و سکه بازدهی مابقی بازار‌های دارایی مثبت شد. طی این مدت بازار ارز نوسان چندانی نداشت و قیمت دلار ۰.۶ درصد و یورو ۱.۵ درصد گران شد و به این ترتیب یورو بیش‌ترین بازدهی را در مقایسه با سایر بازار‌ها ثبت کرد. در بازار طلا هم قیمت‌ها نسبت به ابتدای هفته تغییر چندانی نکرد و خریداران طلا ۰.۷ درصد سود و سکه داران ۱ درصد زیان کردند. همچنین در هفته گذشته بازار سرمایه روند مثبتی نداشت و شاخص بورس با ثبت بازدهی منفی ۲.۵ درصدی هفته چهارم اردیبهشت‌ماه را پشت سر گذاشت.

ورق بازار سکه و طلا برگشت
به گفته دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم افزایش قیمت اونس جهانی، قیمت سکه و طلا طی یک هفته اخیر به سبب نوسانات کاهشی نرخ ارز و کاهش شدید تقاضا، کاهشی پیش رفت؛ به‌گونه‌ای که در آخرین معاملات هفته، هر قطعه سکه ۲۵۰ هزار تومان کاهش را نسبت به ابتدای هفته تجربه کرده است. به گزارش ایسنا، درحالی‌که در هفته منتهی به ۲۴ اردیبهشت‌ماه، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه پس از یک ماه آرامش نسبی و تعطیلی واحدهای صنفی، تحت تأثیر نوسانات افزایشی نرخ ارز، صعودی پیش رفته بود و هر قطعه سکه ۵۰۰ هزار تومان در طول یک هفته گران شده بود؛ اما طی یک هفته اخیر روند قیمت‌ها نشان داد که ورق قیمت‌ها در بازار سکه و طلا برگشته است. نادر بذرافشان- دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، در مجموع حدود ۱۴ دلار افزایش قیمت اونس جهانی را داشته‌ایم و این در حالی است در بازارهای داخلی، با توجه به تشدید کاهش تقاضا، نوسانات نرخ ارز و البته اخبار سیاسی- اقتصادی، روند کاهشی در قیمت سکه و طلا ایجاد شد. این کاهش بدین ترتیب بوده است که هر مثقال طلا ۱۷ عیار حدود ۲۶ هزار تومان، هر گرم طلا ۱۸ عیار کمتر از ۱۰ هزار تومان و هر قطعه سکه ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته‌اند. این مقام صنفی معتقد است: در حال حاضر سکه در محدوده ۱۰ میلیون تومان و هر گرم طلا ۱۸ عیار در محدوده یک‌میلیون تومان قرارگرفته است، با توجه به افزایش قیمت اونس جهانی که طی شش ماه اخیر بالغ بر ۷۰ الی ۸۰ دلار افزایش ایجادشده است، قیمت‌ها متناسب هستند و از ثبات خوبی برخوردار شده‌اند. تغییرات احتمالی بازار بین ۵ الی ۱۰ درصد نوسان خواهد بود دبیر هیئت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌ انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در آخرین معاملات هفته (روز پنجشنبه) و تغییرات قیمتی نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با کاهش ۲۵۰ هزارتومانی ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز با حدود ۲۰۰ هزار تومان کاهش، ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان در پایان هفته تعیین قیمت شده‌اند. وی افزود: هر قطعه نیم‌سکه و ربع‌سکه هر یک ۵۰ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته ریزش قیمت داشته و به ترتیب نیم‌سکه به پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده‌اند. سکه‌های یک گرمی نیز طی یک هفته اخیر حدود ۲۵۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته و در آخرین معاملات دو میلیون تومان قیمت دارد.

حباب سکه به کمترین حد خود طی 
چند ماه اخیر رسید
این مقام صنفی گفت: همچنین هر مثقال طلا با افزایش ۲۶ هزارتومانی به چهار میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش حدود ۶۰۰۰ تومانی به یک‌میلیون و ۲۰ هزار تومان رسیده است. آخرین نرخ ثبت‌شده برای اونس جهانی نیز با افزایش حدوداً ۱۴ دلاری طی هفته اخیر که اشاره شد، ۱۸۷۴ دلار است. علاوه به راین با توجه به کاهش تقاضا، حباب سکه نیز به‌تبع کاهش‌یافته و در حال حاضر در محدوده ۱۵۰ هزار تومان است که نسبت به ماه‌های گذشته به کمترین میزان خود رسیده است.