کد خبر : 124118 تاریخ : ۱۴۰۰/۳/۱ - 00:24
دستاوردهای صنعت نفت به روایت رئیس‌جمهور و وزیر نفت تحریم‌های نفت، پتروشیمی، بانک و بیمه در حال برداشته شدن است اشاره: دستاوردهای صنعت نفت در دولت‌های یازدهم و دوازدهم یکی دو تا نیست. به این دلیل که هر پنج‌شنبه شاهد افتتاح یک طرح پتروشیمی یا طرح‌های دیگر صنعت نفت بوده‌ایم. این در حالی است که صنعت نفت در دولت‌های احمدی‌نژاد دچار رکود بود و وزارت نفت بنزین آلوده تولید و بدتر اینکه بنزین از خارج کشور وارد می‌شد. اما باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید نخست کشور از نظر تولید بنزین به خودکفایی رسید و بنزین مازاد صادر می‌شود. علاوه بر این صنعت پتروشیمی در دولت تدبیر و امید رشد چشمگیر داشته به‌گونه‌ای که 90 درصد از نیاز ارزی کشور در شرایط تحریم و کرونا در سال 99 از محل صادرات پتروشیمی به‌دست‌آمده است. روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهور و وزیر نفت دستاوردهای تازه صنعت نفت را در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت تشریح کردند که گزیده‌ای از آن در ادامه می‌آید.

رئیس‌جمهوری گفت: وزارت نفت از ابتدای دولت یازدهم تا به امروز، یکی از پیشتازان توسعه کشور بوده و مایه خرسندی است که رشد و توسعه به گفتمان اصلی امروز کشور تبدیل شده است.
به گزارش شانا، دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت، گفت: خوشحالم که امروز هم همانند پنجشنبه‌های گذشته شاهد افتتاح‌های بزرگی بودیم. این افتتاح بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود که در شرایط تحریم و کرونا حائز اهمیت است. رئیس‌جمهوری تصریح کرد: نکته مهمی که امروز وزیر نفت به آن اشاره کرد این بود که اگر ترامپ، تحریم و جنایت علیه ملت ایران نبود و گذاشته بودند دولت دوازدهم مسیر قبلی خود را ادامه دهد، مردم افتتاح‌های دو برابری را شاهد بودند و این مسئله بسیار مهمی است.

تحقق «جهش تولید» در صنعت پتروشیمی
روحانی عنوان کرد: همان‌طور که قول دادیم از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۷ طرح پتروشیمی را افتتاح کردیم و در تاریخ صنعت پتروشیمی کشور بی‌نظیر است که در یک سال این همه طرح و پروژه در صنعت پتروشیمی افتتاح شود. روحانی ادامه داد: ۲ برابر شدن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در هشت سال اخیر و برنامه‌ریزی برای رسیدن به ۱۰۰ میلیون تن تولید مهم است. هر سال، ۳ میلیارد دلار با وجود همه شرایط سخت تنها در بخش پتروشیمی سرمایه‌گذاری شد که نشان می‌دهد وزارت نفت، بخش خصوصی، شرکت‌ها و همه مهندسان و کارگران ما چه کار عظیمی انجام داده‌اند.

کمر تحریم را می‌شکنیم
رئیس‌جمهوری عنوان کرد: وزارت نفت از ابتدای دولت تدبیر و امید تا به امروز یکی از پیشتازان در توسعه کشور بوده است. امروز در تولید بنزین، گازوئیل و گاز خودکفا هستیم در صورتی که درگذشته واردکننده این فرآورده‌ها بودیم و این افتخاری بزرگ برای کشور است. روحانی بابیان اینکه اگر صنعت پتروشیمی نبود در این جنگ اقتصادی با مشکل برمی‌خوردیم، گفت: ۳۴ درصد صادرات ما، صادرات غیرنفتی است. یعنی پتروشیمی آمد و جای نفت را گرفت چراکه برای صادرات نفت ما موانع بسیاری ایجاد کردند، اما در این هشت سال، صادرات غیرنفتی ما ۱۳۰ میلیارد دلار نسبت به هشت سال پیش از آن افزایش داشته است.
وی افزود: افتتاح امروز نیز بالغ بر ۲۹ هزار میلیارد تومان بود، این‌گونه شد که طرف مقابل برای مذاکره به وین آمد. آنها رفع تحریم‌های اصلی یعنی برداشتن تحریم نفت، پتروشیمی، بانک، بیمه و غیره را پذیرفته‌اند و به‌نوعی توافق اصلی انجام‌شده است و تنها مذاکره برای بحث‌های جزی باقیمانده ادامه دارد. تا پایان دولت کمر تحریم را می‌شکنیم.


وزیر نفت: تحریم نبود، سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ۲ برابر می‌شد
وزیر نفت بابیان اینکه در شرایط تحریم سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی از سوی بخش غیردولتی سرمایه‌گذاری شده است، گفت: اگر تحریم‌ها را نداشتیم و می‌توانستیم از فاینانس، منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم، بی‌شک این مقدار سرمایه‌گذاری بیش از ۲ برابر می‌شد.
به گزارش شانا، بیژن زنگنه روز پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه در آیین بهره‌برداری رسمی از سه طرح پتروشیمی که با دستور رئیس‌جمهوری و به صورت دورسخنی برگزار شد، بابیان این مطلب اظهار کرد: استفاده از فاینانس، منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی به آن معنا نیست که به مسائل داخلی توجه نمی‌کنیم بلکه به آن معناست که افزون بر منابع داخلی از منابع خارجی هم استفاده کنیم.

به قولمان عمل کردیم
وزیر نفت بابیان اینکه با افتتاح سه طرح امروز پتروشیمی، به قولی که درباره بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی عمل کردیم، تصریح کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۲ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۳۴ میلیون تن به بهره‌برداری رسیده است و ظرفیت پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن به بیش از ۹۰ میلیون تن رسیده است. در طول یک سال اخیر ظرفیت پتروشیمی ۳۸ درصد رشد داشته است که بی‌سابقه‌ترین رشد در تاریخ صنعت پتروشیمی در طول یک سال به شمار می‌رود.
زنگنه ارزش طرح‌های پتروشیمی که تاکنون به بهره‌برداری رسیده است را ۱۷ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: مجموع سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در هشت سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد دلار بوده که بخشی از آن افتتاح‌شده و بخشی دیگر از طرح‌های جهش دوم امسال یا اوایل سال آینده افتتاح می‌شود.

بهره‌برداری از پتروشیمی مسجدسلیمان
وی به طرح پتروشیمی مسجدسلیمان به عنوان یکی از طرح‌هایی که به بهره‌برداری ‌رسیده است اشاره کرد و افزود: بسیار خوشحالم در مسجدسلیمان طرحی با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون و ۷۶۰ هزار تن اوره و آمونیاک با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیون دلار افتتاح می‌شود. صندوق بازنشستگی کشوری در این طرح سرمایه‌گذاری کرده است.

بهره‌برداری از پتروشیمی سبلان
زنگنه ادامه داد: متانول پتروشیمی سبلان دیگر طرحی است که امروز به بهره‌برداری رسمی می‌رسد. سرمایه‌گذاری ۴۰۶ میلیون دلاری این طرح از سوی گروه انرژی سپهر و هلدینگ پتروفرهنگ انجام‌شده است و ظرفیت آن یک‌میلیون و ۶۵۰ میلیون تن متانول در سال است. محصولات این پتروشیمی به میزان سالانه ۴۱۰ میلیون تن صادراتی است.
وی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح، ظرفیت تولید متانول کشور به ۱۴ میلیون تن در سال می‌رسد که با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ۵ میلیون تن از این میزان وارد زنجیره تولید پروپیلن و طرح‌های پایین‌دستی می‌شود تا هم نیاز داخل تأمین و هم بازار خارجی متانول متعادل شود.

بهره‌برداری از پتروشیمی اکسیر حلال
وزیر نفت از طرح پنتان و هگزان پتروشیمی اکسیر حلال به عنوان آخرین طرحی که روز پنج‌شنبه به بهره‌برداری ‌رسید نام برد و توضیح داد: ۴۸ میلیون دلار در این طرح سرمایه‌گذاری شده است و ظرفیت تولید سالانه آن نیز ۵۰ هزار تن است.

تحول در غرب کشور
زنگنه ادامه داد: قرار است مجموعه‌ای از طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت، توسعه میدان‌های گازی، پالایشگاه گاز، پتروشیمی و پایین‌دستی نیز در غرب کشور با مجموع سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلار در خردادماه آغاز شود که معتقدم تحولی در غرب کشور ایجاد خواهد کرد.زنگنه ادامه داد: بسیار خوشحالم همکارانمان در مجموعه صنعت پتروشیمی به تعهدی که به مردم و شما (رئیس‌جمهوری) دادند عمل کردند. نقش دولت در این طرح‌ها تخصیص خوراک و حمایت از شرکت‌ها بود و سرمایه‌گذاری از سوی خودشان تأمین‌شده است.